آخرین جزئیات از مصوبه واگذاری ۶۱ هزار هکتار دنای شمالی

یاسوج- ایرنا- مصوبه جنجالی واگذاری دنای شمالی به مساحت بیش از ۶۱ هزار هکتار وارد فاز جدیدی از واکنش ها و مصاحبه ها در سطح ملی و استانی و به نوعی سرخط خبرهای رسانه ها و نقل محافل فعالان زیست محیطی و شبکه های اجتماعی شده است.

به گزارش ایرنا، شواهد حاکی از آن است که مصوبه جدایی دنای شمالی به وسعت (۶۱ هزار هکتار) از کهگیلویه و بویراحمد و واگذاری آن به استان اصفهان بدون حضور مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد اردیبهشت ماه امسال در شورای عالی محیط زیست به تصویب رسیده است.

۱۳ اردیبهشت ماه، شورای عالی محیط زیست با حضور هشت وزیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندارد، مدیریت بحران، چهار استاد دانشگاه و به ریاست رئیس جمهور شهید برگزار شده است.

انتشار این خبر در سطح فضای مجازی و رسانه ها با واکنش های مختلفی روبرو بوده است و تا جایی که نیمی از وقت شورای اداری استان به همین موضوع اختصاص داده شد.

آنگونه که شواهد نشان می دهد، مصوبه جنجالی جدا شدن دنای شمالی از مدیریت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بدون مطالعه و کار کارشناسی لازم انجام شده است و مسئولان ارشد استان همچون استاندار و متولیان حوزه محیط زیست استان از آن بی خبر بوده اند.

این در حالی است که برای احداث یک سد کوچک هم باید مطالعات اجتماعی انجام گیرد و همه جوانب آن بررسی شود اما تصمیم مهمی همچون جدا شدن دنای شمالی از مدیریت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با وسعتی بیش از ۶۱ هزار هکتار بدون مطالعات اجتماعی و نظرات مشورتی گرفته شده است.

روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: دعوت‌نامه‌های سازمان محیط زیست کشور زمانی بود که بدون اطلاع استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع در جلسه شورای‌عالی محیط‌ زیست تصویب شده بود، پس از ۴۷ روز هم به اعضا جلسه ابلاغ شده بود و پس از ۵۷ روز از محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد به‌منظور اجرایی نمودن مصوبات سی و هشتمین جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست دعوت کرده است.

هادی سینایی افزود: اکنون محیط زیست کشور اعلام کرده است که از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد دعوت کرده و مسئولان این استان به بهانه‌هایی از جمله آتش‌سوزی و بیماری در جلسات شرکت نکرده اند.

وی تاکید کرد: اعلام شده که مسئولان محیط‌ زیست به بهانه آتش‌سوزی در جلسات شرکت نکرده اند، حال‌آنکه تاریخ جلسه مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست ۱۳ اردیبهشت بوده که رئیس‌جمهور در قید حیات بودند و آتش‌سوزی‌های خامین و خاییز کهگیلویه و بویراحمد اواخر خرداد تا هفته اول تیرماه رخ دادند و این مشخص می‌کند که شما در گفتارتان صادق نبودید.

روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مستحضرید با استناد به ماده ۴ قانون شکار و صید مصوبات شورای‌عالی محیط‌زیست ۲۰ روز پس از انتشار و آگهی عمومی در روزنامه رسمی کشور قابلیت اجرایی دارند.

وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط در هاله‌ای از ابهام بدون انتشار در روزنامه رسمی، موضوع را طی مکاتبه به تاریخ (۹/ ۵ /۴۰۳) به مدیران کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها ارسال می‌کند و اکنون می‌گوید مصوبه هست؛ اما هنوز آن را به استان‌ها ابلاغ نکرده‌ایم.

سینایی تاکید کرد: اگر ابلاغ نشده دلیل اعتراض کتبی محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ (۶ /۴ / ۴۰۳) به چه معنا بوده است.

روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اگر ابلاغ نشده دلیل مکاتبه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان با فرماندار سمیرم برای آخرین هماهنگی و تغییروتحول منطقه چه بوده است.

وی افزود: این در حالی‌ست که خود مصوبه نیز جای شک و تردید دارد با این توضیح که مصوبه شماره ۳۸ شورای‌عالی محیط‌زیست که به تاریخ ۱۳ اردیبهشت و در زمان ریاست‌جمهوری شهید برگزار شد؛ ولی پس از شهادت ایشان به امضا آقای مخبر معاون اول وقت به همان تاریخ برگزاری جلسه (۱۳/ ۲ /۴۰۳) با عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری امضا شده است ایرادی است که به اصل مصوبه وارد است.

رئیس اداره روابط‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: معاون محیط زیست کشور از زبان استاندار اصفهان به مشکلات اجتماعی و عدم همکاری مردم پرداخته، جای تعجب دارد باید خوب بدانید که اگر همکاری همین مردم نبود، اگر تلاش همین محیط‌بانان سخت‌کوش استخوان خردکرده نبود چرا بعد از انقلاب «دنا» به‌عنوان نخستین و تنها پارک ملی کشور ثبت بین‌المللی شد و به‌عنوان دهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران در سال ۹۰ ثبت شد.

سینایی افزود: چرا این‌همه سال منطقه شکار ممنوع که در حفاظت استان ما بود ارتقای سطح حفاظت پیدا نکرد؛ اما به اصفهان که رسید به یک‌شبه هم ارتقای سطح پیدا کرد و هم مدیریتش تغییر پیدا کرد؟ آیا در صلاحیت شورا هست که بخشی از منطقه حفاظت شده دنا را منفک و به یک منطقه دیگر الحاق نماید؟ چرا در خصوص سدسازی و مشکلات ناشی از پسا سد حرفی نمی زنید.

وی گفت: ما مردم طبیعت دوست کهگیلویه وبویراحمد، نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضا، مسئولان ارشد استان، اصحاب رسانه، تشکل‌های زیست‌محیطی مردمی ضمن رعایت احترام و حسن هم‌جواری از طریق مراجع قانونی و قضایی جلوی اجرای این مصوبه را خواهیم گرفت.

سینایی تأکید کرد: تاریخ مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست (۱۳ /۲ / ۴۰۳)، تاریخ ابلاغ مصوبه به اعضا جلسه (۳۰/ ۳/ ۴۰۳)، تاریخ دعوت‌نامه‌ها (۲۷ /۴ / ۴۰۳ و ۱ / ۵ /۴۰۳) و تاریخ اعتراض محیط‌زیست به مصوبه (۶/ ۴/ ۴۰۳) است.

آخرین جزئیات از واگذاری ۶۱ هزار هکتار دنای شمالی

کارشناسان، فعالان محیط زیست و مسئولان ارشد استان و استاندار همه اظهار بی اطلاعی می کنند و حتی قرار است امروز چهارشنبه ۱۷ مردادماه تجمعی اعتراضی نسبت به این مصوبه جلو اداره کل محیط زیست استان برای دفاع از دنا برگزار شود.

مردم این استان دنا را بخشی از هویت خود می دانند و جدا شدن آن را مایه سرافکندگی و حتی به مشابه ناموس خود می پندارند و این اتفاق را داغی ننگین برای استان و مسئولان تلقی کرده اند.

سروده های محلی و حماسی در فضای مجازی در خصوص دنا در حال انتشار است و نه تنها مردم شهرستان دنا بلکه مردم تمام استان برای لغو این مصوبه به میدان آمده اند.

روایت روابط‌عمومی محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد از مصوبه جدا شدن دنای شمالی

روابط‌عمومی محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون مکاتبه‌ای دال بر ملغی شدن مصوبه سی و هشتمین جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست که در تاریخ ۱۳ اردیبهشت برگزار شد به دست استان نرسیده است و مادامی‌که مکاتبه جدیدی دراین‌خصوص با استان صورت نگیرید بدان معناست که این مصوبه همچنان به قوت خود باقی‌ست.

هادی سینایی افزود: مکاتبه‌ای دال بر ملغی شدن مصوبه مذکور، یا به‌تعویق‌افتادن آن از طرف سازمان مرکزی به استان کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ نشده است و بدون تردید ملغی شدن مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست که به ریاست رئیس‌جمهور و دبیری سازمان محیط‌زیست و با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، وزیر صنعت معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان ملی استاندارد، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان مدیریت بحران و چند تن از اساتید دانشگاه به‌عنوان عضو شورای‌عالی برگزار می‌شود تنها در صورتی ملغی می‌شود که جلسه‌ای در همین سطح برگزار شود.

وی تاکید کرد: به‌صورت کارشناسی معایب، نواقص و ایرادات مصوبه قبل مطرح شود، مصوبه جدیدی وضع گردد و در این مصوبه به ملغی شدن مصوبه قبل یا ویرایش مصوبه قبل اشاره شود و به استان ابلاغ شود.

سینایی عنوان کرد: مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست مصوبه‌ای نیست که یک‌شبه ملغی شود بنابراین برای ملغی شدن آن هم به زمان نیاز هست و هم به رایزنی در سطح کلان برای تشکیل مجدد جلسه.

وی ادامه داد: تاکنون مکاتبه‌ای دال بر ملغی شدن مصوبه سی و هشتمین جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست که در تاریخ ۱۳ اردیبهشت برگزار شد به دست استان نرسیده است و مادامی‌که مکاتبه جدیدی دراین‌خصوص با استان صورت نگیرید بدان معناست که این مصوبه همچنان به قوت خود باقی‌ست.

آخرین جزئیات از واگذاری ۶۱ هزار هکتار دنای شمالی

باید از نظر فنی موضوع بررسی شود

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست توضیحاتی را درباره واگذاری مدیریت شمال پارک ملی دنا به استان اصفهان ارائه کرد و گفت: بنده به صراحت اعلام می‌کنم که هنوز در جلسات کارشناسی مسأله‌ای را ابلاغ نکردیم و تغییری در مدیریت منطقه ایجاد نشده است. در واقع مصوبه شورایعالی محیط زیست وجود دارد اما هنوز ما به استان‌ها ابلاغ نکردیم و باید از نظر فنی موضوع بررسی شود.

حسن اکبری اظهار کرد: مجموعه دنا، شامل پارک ملی و مناطق حفاظت شده اطراف آن، سال‌هاست که حفاظت می‌شود و هم از نظر پوشش گیاهی و هم از نظر حیات جانوری منطقه بسیار ارزشمندی است. بخشی از کوه پایه‌های آبریز شمالی منطقه دنا که عنوان «پادنا» شناخته می‌شود به سمت سمیرم است، سال‌ها منطقه شکار ممنوع بوده اما به هر دلیل موفق به ارتقاء آن به سطح منطقه حفاظت شده نشده بودیم. بخشی از این ارتفاعات مستقیماً متصل به زیستگاه‌های اصلی دنا است و حیات وحش دنا در فصول سرد بین این منطقه و پارک ملی دنا تردد دارند.

وی ادامه داد: این موضوع (عدم ارتقا منطقه شکار ممنوع پادنا به منطقه حفاظت شده) همواره یکی از نقاط ضعف مجموعه دنا بود و به همین دلیل در بخش‌هایی از دامنه‌های شمالی ارتفاعات دنا حفاظت مطلوبی صورت نمی‌گرفت که همین موضوع باعث آسیب به تنوع زیستی منطقه بود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیشتر نیز تلاش‌هایی برای ارتقا سطح این منطقه شده بود اما منجر به نتیجه نشده بود، گفت: دلیل ناتمام ماندن تلاش‌ها نیز این بود که مدیریت آن در استان اصفهان بود و پیگیری این موضوع باید از طریق ادارات کل منابع طبیعی، اداره کل وزارت صمت و سایر نهادها در استان اصفهان انجام می‌شد و آن‌ها در این سال‌ها پاسخ مثبتی نداده بودند.

اکبری افزود: در دولت سیزدهم تلاش کردیم تا این بخش به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کند و نقصی که باعث می‌شد تا ضلع شمالی پارک ملی دنا آسیب‌پذیر باشد، برطرف شود. در همین راستا رایزنی‌هایی انجام شد، استان اصفهان هم همکاری خیلی خوبی داشت و نهایتاً توانستیم موافقت ارتقا سطح ۳۵ هزار هکتار از پادنا که زیستگاه بسیار خوبی و پشتوانه ارزشمندی برای پارک ملی دنا محسوب می‌شود را بگیریم.

وی ادامه داد: این موضوع را به شورایعالی محیط زیست بردیم و در آنجا هم مجموعه همکاران استان اصفهان و استاندار محترم نیز حضور داشت. استاندار اصفهان در این جلسه گله‌مند بود که بخش‌هایی از شهرستان سمیرم که جزء مجموعه حفاظتی دنا است یک سری مشکلات اجتماعی دارد و این شیوه مدیریت منطقه حفاظت شده باعث شده که مردم همکاری نکنند و مشکلاتی ایجاد شده است.

وی در همین راستا از شورا درخواست کرد که بخشی از اراضی حفاظت شده که در خاک اصفهان هست و مرجع مربوطه در استان کهگیلویه و بویراحمد هم حفاظت چندانی از آن انجام نمی‌دهد در قالب یک مجموعه پشتوانه حفاظتی توسط استان اصفهان مدیریت شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی در رابطه با مباحثی که در شورایعالی محیط زیست مطرح می‌شود، نظر می‌دهند و صرفاً نظر محیط زیست نیست، گفت: جمع‌بندی جلسه که توسط رئیس جمهور شهید انجام شد، همان مواردی بود که پیش‌تر از طرف استاندار اصفهان مطرح شده بود و نهایتاً این مصوبه تصویب و طبق معمول ابلاغ شد اما اگر در سازمان حفاظت محیط زیست بخواهیم مدیریتی را در مناطق آزاد شده‌مان جابه‌جا کنیم، طبیعتاً برای خود قواعدی داریم و در جلسه با کارشناسان و مدیران استان‌ها اینکه مدیریت به چه شکل انجام شود که کمترین آسیب به مدیریت یکپارچه منطقه وارد شود و هر اداره کلی چه وظایفی دارد را بررسی می‌کنیم.

اکبری تصریح کرد: ما طبق معمول در این مورد جلساتی را برگزار کردیم اما متأسفانه همکاران کهگیلویه و بویراحمد به بهانه‌هایی از جمله آتش‌سوزی مناطق و بیماری در جلسات شرکت نکردند.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ مصوبه‌ای از این جلسات به استان‌ها ابلاغ نکردیم، گفت: در حقیقت هنوز پاسگاه‌ها تحویل استان کهگیلویه و بویراحمد است و مدیریت توسط آن‌ها انجام می‌شود اما متأسفانه همکاران ما در استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع را به رسانه کشاندند و یک سری اطلاعات غلطی ارائه دادند و همین باعث شد که ذهنیت منفی به این موضوع ایجاد شود. در طرف مقابل همکاران ما در اداره کل اصفهان نیز مکاتباتی را با رسانه‌ها انجام دادند و موضوع را به حاشیه بردند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: این درحالیست که بنده به صراحت اعلام می‌کنم که هنوز در جلسات کارشناسی مسأله‌ای را ابلاغ نکردیم و تغییری در مدیریت منطقه ایجاد نشده است. در واقع مصوبه شورایعالی محیط زیست وجود دارد اما هنوز ما به استان‌ها ابلاغ نکردیم و باید از نظر فنی موضوع بررسی شود.
اکبری خاطرنشان کرد: مهمترین بردی که بعد از سال‌ها محیط زیست در این موضوع به دست آورد، ارتقا سطح پادنا بود که پشتوانه مهم پارک ملی دنا است اما متأسفانه همکاران ما با حاشیه بردن این موضوع این موفقیت را تبدیل به یک دغدغه کردند.

وی در پایان گفت: اگر با دید ملی نگاه کنیم، این موضوع می‌تواند نقطه عطفی برای حفاظت بهتر از حیات وحش در آبگیر شمالی دنا باشد.
این گزارش می‌افزاید؛ مصوبه واگذاری منطقه شکار ممنوع پادنا به استان اصفهان و جدایی آن از کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت ماه امسال در شورایعالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور شهید به تصویب رسید.

این منطقه که در مجاورت پارک ملی دنا قرار دارد، بخشی از آن در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش دیگری از آن در استان اصفهان واقع است. این منطقه از سال ۱۳۶۹ تاکنون توسط اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد حفاظت می‌شده اما گویا طبق این مصوبه مدیریت آن به استان اصفهان واگذار می‌شود.پس از مطرح شدن این مصوبه در رسانه و فضای مجازی، حواشی زیادی پیرامون آن شکل گرفته؛ حواشی که به مسئولین ادارات محیط زیست دو استان نیز کشیده شده است. دامنه این حواشی به حدی پیش رفته که مردم کهگیلویه و بویراحمد، اجرای این پروژه را دسیسه‌ای برای احداث سد و خشک کردن کوهرنگ می‌دانند!

آخرین جزئیات از واگذاری ۶۱ هزار هکتار دنای شمالی

پیش از این مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست با حضور رئیس‌جمهور برگزار، ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ این مصوبه به استان کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شد و ششم تیر ماه ۱۴۰۳ با ارائه دلایل علمی مراتب اعتراض و مخالفت خود را در خصوص این مصوبه به محیط زیست کشور اعلام کرده‌ ایم.

جاودان خرد ادامه داده بود که تا قبل از روزی که مصوبه ابلاغ شد هیچ جلسه‌ای برگزار نشده بود که من یا آقای استاندار نرفته باشیم. برخی از آقایان گفته‌اند که جلسه برگزار شده و من نرفته‌ام. اگر مدرکی دارند که دعوت کرده‌اند و من نرفته‌ام منتشر کنند و همین‌جا این موضوع را تکذیب می‌کنم.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به این مصوبه اعتراض داشتیم، افزوده بود که ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ و یکم مردادماه ۱۴۰۳ دو جلسه برگزار، دعوت‌نامه ارسال شد که به دو دلیل حضور پیدا نکردیم. دلیل اول آتش‌سوزهایی که در کوه‌های خامی و خائیز اتفاق افتاده بود و دومین دلیل هم قرار بود در این جلسات مصوبه اجرایی شود؛ چون ما اعتراض کرده بودیم و جوابی دریافت نکرده بودیم در این جلسات حضور پیدا نیافتیم. این مصوبه در صورتی قانونی است که روزنامه شود اما تاکنون روزنامه نشده است.

روشن شدن ابعاد این تصمیم و نقض آن هم اینک به یک مطالبه عمومی در کهگیلویه و بویراحمد مبدل شده و حتی کارزارهای مختلفی در فضای مجازی استان به راه انداخته شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از مصوبه های موجود در نشست شورای عالی محیط زیست کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ این بوده که منطقه پادنا به مساحت حدود ۳۰ هزار هکتار در شهرستان سمیرم در استان اصفهان است که می تواند پشتوانه خوبی برای مجموعه حفاظتی دنا که از مهمترین مناطق حفاظت شده ما در زاگرس است باشد، مجموعه دنا که پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد به ارتفاعات پادنا در شهرستان سمیرم متصل است که حیات وحش میان این دو منطقه رفت و آمد دارد از این رو می تواند پشتوانه بسیار خوبی برای منطقه دنا باشد، ضمن اینکه پوشش گیاهی خوبی دارد منطقه ای ییلاقی و پرآب است و به راحتی حیات وحش می تواند احیا شود مشکلی هم با تنش های خشکسالی نخواهد داشت. این منطقه تا پیش از این جزو مناطق آزاد بود.

چند روزی است که خبر تصویب مصوبه ای جنجال بر انگیز و اختلاف افکنی مبنی بر جدا شدن دنای شمالی از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در فضای رسانه ای و در میان دوستداران محیط زیست استان بازتاب وسیعی یافته و با واکنش های متعدد و مخالفت های شدید مردم استان مواجه شده است.

آنگونه که شواهد نشان می دهد، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد و معاون وی مخالفت خود را با این مصوبه به صورت کتبی و شفاهی پیش تر و در نشستی که در سازمان مربوطه اعلام کرده بودند و خواهان ادامه مدیریت یکپارچه ۳۰ ساله این منطقه حفاظت شده بودند.

اما اکنون این مصوبه در شورای عالی محیط زیست گرفته شده است البته این مصوبه گویا از ماه ها قبل بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha