۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۲
کد خبرنگار: 946
کد خبر: 85559961
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مرگ روزانه یک نفر در جاده های کرمانشاه

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 85559961
مرگ روزانه یک نفر در جاده های کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - سال گذشته ۳۶۲ نفر بر اثر سوانح رانندگی در استان کرمانشاه فوت کردند و این آمار نشان می دهد که تقریبا هر روز یک نفر در جاده های استان جان خود را از دست می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرگ و میر و مصدومیت سوانح رانندگی در ایران آمار نسبتا بالایی دارد به گونه‌ای که سالانه حدود ۱۹ هزار نفر در جاده‌های اصلی و فرعی کشور جان خود را از دست می‌دهند.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد، سوانح رانندگی بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است.

با اینکه خطای انسانی همواره اصلی ترین عامل بروز سوانح رانندگی بیان شده است اما کیفیت خودرو و زیرساخت‌های جاده ها نیز نقش بی بدیلی در افزایش یا کاهش تلفات دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه روز گذشته در نشستی خبری مجموع فوتی سال ۱۴۰۲ در جاده های استان را ۳۶۲ نفر اعلام کرد و گفت: می‌خواهیم با هوشمند سازی جاده ها این آمار را کاهش دهیم.

سید شهرام کهریزی اشاره ای نیز به آمار فوتی ها در نوروز ۱۴۰۲ داشت و گفت: در آن روزها ۱۴ نفر فوتی در جاده های کرمانشاه داشتیم که این آمار در نوروز ۱۴۰۳ با ۵۰ درصد کاهش به هفت نفر رسید.

این مسوول بیان کرد: در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مجموعا ۱۱۰ نفر در جاده های استان کرمانشاه فوت کردند که در چهار ماهه ابتدایی امسال با کاهش ۱۲ درصدی به ۹۸ نفر رسید.

کهریزی اصلاح نقاط حادثه خیز را یکی از مسوولیت های مهم راهداری دانست و گفت: به عنوان مثال دور برگردان کارخانه سیمان در جاده بیستون - کرمانشاه در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۹ فوتی و ۱۴۵ مصدوم داشت ضمن اینکه از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۸۸۷ نقطه حادثه خیز کل کشور شناسایی شد که سهم استان کرمانشاه ۱۹ نقطه بود و تا پایان امسال باید اصلاح شود.

آمار تصادفات جاده ای استان کرمانشاه کاهشی است

با این وجود فرمانده پلیس راه کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا آمار تلفات جاده ای استان را برای امسال کاهشی دانست و افزود: شاید در تیر ماه گذشته مقدار کمی افزایش سوانح داشتم که بیشتر آنها مربوط به راه های غیرترافیکی خارج از شهرهای استان به دلیل فصل کشاورزی بوده است.

سرهنگ عبدالحسین زارع خستگی و خواب آلودگی و نیز سرعت بالا را از عوامل اصلی بروز سوانح جاده های استان دانست و اضافه کرد: میانگین سرعت جاده ای در کشور ۷۰ کیلومتر است اما در کرمانشاه به ۸۱ کیلومتر رسیده است؛ به عبارتی سرعت رانندگی در کرمانشاه ۱۱ کیلومتر بیشتر از میانگین کشوری است،

زارع تاکید کرد: حدود ۸۰ درصد حوادث رانندگی در استان کرمانشاه به صورت واژگونی خودرو است که ریشه در سرعت زیاد دارد.

به گفته وی اکنون بیشترین سوانح در محور کامیاران - کرمانشاه به دلیل سرعت زیاد اتفاق می‌افتد و واقعیت این است که اتکای صرف به حضور پلیس و روش های سنتی دیگر جوابگو نیست و باید به سمت سیستمی شدن رفته و از دوربین های کنترل سرعت به خصوص در نواحی پرحادثه بهره ببریم.

زارع تجهیز محور کامیاران - کرمانشاه و محور بیستون - کرمانشاه به دوربین های هوشمند کنترل سرعت را نیازمند همکاری جمعی استانداری و مدیران حوزه راه دانست و تاکید کرد که هوشمند سازی این مسیرها در کاهش سوانح موثر است.

گفته‌های سرهنگ زارع و اشاره او به کاهش آمار تصادفات در حالی بیان می‌شود که طی همین مرداد ماه جاری که اکنون به نیمه رسیده است؛ چندین سانحه رانندگی منجر به فوت در جاده های استان رخ داده است.

در مجموع مسوولان و کارشناسان کرمانشاه معتقدند عوامل بروز سوانح جاده ای استان دلایل دیگری مانند کیفیت پایین خط کشی جاده ها، دزدی علائم راه، روشنایی و جداسازی مسیرها هم دارد و هرچند برخی از آنها نیازمند فرهنگ سازی عمومی است اما بطور عمده نیازمند اعتبار است.

خبرنگار ایرنا از مدتها پیش در تلاش برای گفتگو با معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در خصوص اولویت بندی بودجه ریزی طرحهای استان بویژه در حوزه راهها است اما طهماسب نجفی حاضر به پاسخگویی نیست.

استان کرمانشاه در مجموع ۴۶۴ کیلومتر بزرگراه، ۴۹۴ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۸۲۳ کیلومتر راه فرعی و پنج هزار و ۱۹۵ کیلومتر راه روستایی دارد و مجموع راه های استان هشت هزار کیلومتر می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha