آموزش‌های مهارتی در استان اردبیل ۲۴ درصد بیش از تعهد سالانه محقق شد

اردبیل- ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل با اشاره به تعهد ارایه آموزش‌های مهارت محور طی امسال، از تحقق حدود ۲۴ درصدی تعهد مهارت‌آموزی مرکزهای آموزشی دولتی و خصوصی این استان خبر داد.

رحیم یونسی روز سه‌شنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اردبیل به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: مجموع تعهد آموزشی سال گذشته استان پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر-ساعت بود که ۳۹ درصد بیش از تعهدها محقق شد و برای امسال هم تعهد ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر-ساعت داریم.

وی با بیان اینکه مهارت در بحث اشتغال حرف اول را می‌زند، افزود: اگر بخواهیم اشتغال پایدار و با بهره‌وری بالا داشته باشیم، باید آموزش‌های مهارت محور از جمله در حوزه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار گسترش یابد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل اظهار کرد: دیدگاه نادرستی در طول این سال‌ها در جامعه و از جمله استان اردبیل رایج شده که افراد و به ویژه خانواده‌ها را بر آموزش‌های دانشگاهی صرف متمرکز کرده است.

وی اضافه کرد: این باور اشتباه البته تا حدودی اصلاح شده است و در حال حاضر نزدیک به ۵۰ درصد ورودی مرکزهای آموزشی مهارت محور استان اردبیل در واقع دانش‌آموختگان رشته‌های دانشگاهی هستند که برای ورود به بازار کار و ارایه خدمات به جامعه هدف متمایل به برخورداری از آموزش‌های مهارت محور شدند.

یونسی عنوان کرد: آموزش‌هایی که از سوی مرکزهای زیر نظر فنی و حرفه‌ای ارایه می‌شود، در واقع دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و زودبازده است که افراد می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن با شرکت در این دوره‌ها به کسب مهارت بپردازند و با ورود به بازار کار یا خوداشتغالی، برای بحث کار و درآمدزایی دیگر سربار دولت نباشند.

وی با اشاره به مشکل کمبود انرژی در کشور تشریح کرد: نخبگان بسیاری داریم که در مساله‌ها و مشکل‌هایی مانند همین بحث کمبود انرژی می‌توانند منشا اثر باشند اما با این وجود در بیشتر دانشگاه‌های کشور در حال حاضر فرایندهای آموزش عالی نسل اول و دوم حاکم است و هنوز توانمندی محور و مهارت محور نشدیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: بیشتر مرکزهای آموزش عالی همچنان در چارچوب فرایندهای آموزش محور و پژوهش محور صرف پیش می‌روند که نتیجه بیشتر فعالیت‌های پژوهشی آنها نیز بدون استفاده خاصی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد.

لزوم حرکت مرکزهای علمی و دانشگاهی به سمت مهارت محوری و حل مساله

وی ادامه داد: برخلاف رویه حاکم بر مرکزهای علمی و دانشگاهی ایران، در کشورهای پیشرفته و رو به توسعه دانشگاه‌ها رویکرد کارآفرینی و مهارت محوری را در پیش گرفته‌اند و با توجه به تجربه موفقی که در این زمینه در دنیا وجود دارد، ما هم باید از علم و دانش در راستای حل مشکل‌های جامعه و مردم استفاده کنیم.

یونسی گفت: بر همین اساس مجموعه فنی و حرفه‌ای تلاش کرده است که بیشتر آموزش‌ها و دوره‌های خود را منطبق با نیازهای روز جامعه و بازار کار با نگاهی به آینده برنامه‌ریزی کند که از جمله می‌توان به دوره‌های آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی و رباتیک اشاره کرد که در این زمینه از ظرفیت و تجربه بهترین مربیان استفاده می‌شود و مهارت‌آموزان نیز از مشارکت در این دوره‌ها رضایت دارند.

وی بیان کرد: با این وجود همچنان برخی دیدگاه اشتباهی دارند، مبنی بر اینکه شرکت در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای جایگاه (پرستیژ) آنها را پایین می‌آورد؛ در حالی که انتظار می‌رود افراد دانش‌آموخته غرور کاذب را کنار بگذارند تا بتوانند کمبودها و کاستی‌ها را جبران کنند و بتوانند به برطرف کردن مساله‌ها و مشکل‌های موجود در جامعه بیاندیشند و در مسیر حل آنها گام بردارند.

آموزش‌های مهارتی در استان اردبیل ۲۴ درصد بیش از تعهد سالانه محقق شد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل با اشاره به آمارهای غیررسمی روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و روزهای آغازین سال ۱۴۰۲ مبنی بر اشغال تنها ۹۰۰ هزار فرصت شغلی از میان یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی موجود در کشور و بدون تصدی ماندن نزدیک به ۶۰۰ هزار فرصت شغلی گفت: یکی از علت‌های اصلی این امر این بود که افراد بیکار واجد شرایط و مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار و اشغال فرصت‌های شغلی مورد نیاز کارفرمایان نبودند.

وی تصریح کرد: برخی افراد تنها برای گرفتن مدرک تحصیلی به دنبال ورود به مرکزهای علمی و دانشگاهی بوده و هستند و بدون کسب مهارت‌های لازم وارد بازار کار می‌شوند که در نتیجه نمی‌توانند انتظارهای کارفرمایان را برآورده کنند.

یونسی عنوان کرد: شاید کیفیت دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای چندان بالا هم نباشد اما در مجموع از نظر کمی و کیفی با توجه به شرایط موجود در سطحی قابل قبول هستیم؛ زیرا دوره‌ها با نگاهی به بازار کار تدارک دیده می‌شود و اگر شخصی علاقه و انگیزه لازم را داشته باشد، به میزان لازم ظرفیت و امکانات برای آموزش وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای نام‌نویسی در دوره‌ها و شرکت در کلاس‌ها پشت نوبتی نداریم، افزود: در برخی شهرستان‌ها مانند مشگین‌شهر یا گرمی و بیشتر در بین قشر کم‌برخوردار جامعه به ویژه بانوان تمایل بیشتری به فراگیری آموزش‌های مرتبط با دوزندگی مانند خیاطی وجود دارد که علت آن ورود به بازار کسب و کار و یا دریافت تسهیلات بانکی مرتبط است.

سطح قابل قبول دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای

وی با اشاره به فعالیت ۱۹ مرکز مهارت‌آموزی دولتی در شهرستان‌ها از جمله چهار مرکز در اردبیل و ۳۱۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای خصوصی در نقاط گوناگون استان ادامه داد: با وجود همه اینها مجموعه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای حق موازی‌کاری ندارند و تنها در زمینه‌هایی ورود می‌کنند که در آنها کمبود وجود دارد که از جمله می‌توان به تراش فلز، تعمیر اتومبیل، تعمیر و نصب آسانسور یا پی‌.ال‌.سی [کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر (Programmable Logic Controller)] اشاره کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل بیان کرد: ۱۳۷ مربی آموزشی در سطح استان تاییدیه لازم را دریافت کرده‌اند و اگر ضرورتی احساس شود، مربیان برای آموزش و دریافت مدرک مورد نظر به مرکز تربیت مربی مستقر در استان البرز مراجعه می‌کنند.

وی در مورد هزینه دوره‌های آموزشی گفت: هزینه‌ها بسیار ناچیز است، به طوری که در مجموعه‌های دولتی و خصوصی با توجه به رشته مورد نظر بین یک‌ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال برای نام‌نویسی و صدور مدرک از متقاضیان دریافت می‌گردد.

۱۷ مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان در سال ۱۳۷۷ با عنوان "روز خبرنگار" نام‌گذاری شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که در سال ۱۳۱۳ تاسیس شده، در طول نزدیک به ۹ دهه فعالیت افزون‌بر جریان‌سازی خبری، یکی از منابع مهم خبری مورد استناد دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی در این مدت بوده است.

نمایندگی ایرنا مرکز اردبیل به عنوان یگانه خبرگزاری رسمی دولت و نظام از حدود اواخر دهه ۶۰ پوشش خبری رویدادهای مهم این استان را بر عهده دارد.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha