۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۴
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85560125
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت گاردین از شکنجه‌های مرگبار فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین در گفت‌وگو با برخی زندانیان فلسطینی آزاد شده از زندان‌های رژیم صهیونیستی، به گوشه‌ای از شکنجه‌های مرگبار و سیستماتیک این زندانیان از سوی زندانبان‌های اسرائیلی پرداخته است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این روزنامه پرشمارگان انگلیسی، اشرف المحتسب یکی از زندانی های فلسطینی است که از زندان‌های اسرائیل آزاد شده، از شکنجه هایش در مدت حبس در دست اسرائیل می گوید.

او که اکنون شنوایی گوش چپش را از دست داده، چهار دنده و دستش شکسته و آنقدر گرسنگی کشیده که دیگر توان راه رفتن ندارد، در گفت‌وگو با این روزنامه، بخشی از آزارهای مرگبار را در مدت حبسش روایت کرده است.

روایت گاردین از شکنجه‌های مرگبار فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی

المحتسب تعریف می کند که چگونه پس از آزادی به تنهایی در یک ایست بازرسی اسرائیل رها شده و سپس شروع به خزیدن به سمت خانه اش در شهر اشغالی الخلیل در کرانه باختری کرد، تا اینکه یک رهگذر او را دید و با خود برد.

این مرد فلسطینی از بدرفتاری، گرسنگی و تحقیری می گوید که در زندان متحمل شده است. وی شرح می دهد که برنامه هر روز نگهبانان این بود که تمامی زندانی ها را از سلول هایشان بیرون آورند و پس از چند ساعت کبود و زخمی بازگردانند.

وی در ادامه می گوید: شب اول از صدای فریادها از درد و گریه نمی توانستم بخوابم. المحتسب به یاد می آورد که نگهبانان از برخی زندانیان می خواستند که مانند سگ از خود صدا در بیاورند و اگر به دستور عمل نمی شد آنقدر ضرب و شتم می شدند تا شروع به پارس کردن کنند.

این مرد فلسطینی در بخشی دیگر ادامه می دهد که یک روز نگهبانان ساعت ۶ صبح همراه با یک سگ بسیار بزرگ به سلول ها آمدند و سگ را تشویق می کردند تا به زندانیان حمله کند.

یولی نواک مدیر اجرایی گروه حقوق بشری «بتسیلم» مستقر در بیت المقدس در همین زمینه به گاردین گفت: آنها (زندانیان) سوء استفاده را چنان گسترده و سیستماتیک توصیف کردند که اکنون باید آن را به عنوان سیاست دولتی در نظر گرفته شود. وی افزود: زندان‌های اسرائیل به «اردوگاه‌های شکنجه» تبدیل شده‌اند و براساس آمار موجود از تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون دستکم ۶۰ اسیر فلسطینی در آنها جان باخته اند.

به نوشته گاردین، زندانیان به طور مداوم از خشونت شدید و خودسرانه از جمله تجاوز جنسی روایت دارند به گونه ای که هیچ یک از زندانیان در مصاحبه با این روزنامه، بدون تجربه یا مشاهده نوعی حمله، از زندان آزاد نشده اند.

روایت گاردین از شکنجه‌های مرگبار فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی

نویسنده این مطلب همچنین در بخشی دیگر اضافه کرده است که توصیف های بتسیلم از شکنجه فلسطینیان در زندان های اسرائیل، بازتاب اظهارات رانن بار از روسای «شین بت» (سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل) است که در ماه ژوئن (خرداد) درباره بحرانی که به گفته وی امنیت ملی اسرائیل را تهدید می کند، هشدار داد. این مقام اطلاعاتی اسرائیل در نامه‌ای افشا شده به مقامات زندان بدنام «سدی تیمان» نوشته بود که اسرائیل در دادگاه‌های بین‌المللی در برابر ادعاهای مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی و رفتار غیرانسانی و نقض کنوانسیون علیه شکنجه آسیب‌پذیر است.

هرچند نیروهای نظامی اسرائیل با رد این اتهامات اعلام کرده اند که «ادعاها در مورد سوء استفاده سیستماتیک از زندانیان مردود است و زندان ها بر اساس قوانین اسرائیل و قوانین بین المللی» عمل می‌کنند.

گاردین در بخشی دیگر اذعان دارد که هیچ گروهی از فلسطینی ها از شکنجه در زندان ها مستثنی نیستند و زنان هم در دام آزار و اذیت زندانبانان گرفتار شده اند.

مریم سلحب دانشجوی ۲۳ ساله در گفت‌وگو با این روزنامه تشریح کرد که پس از دستگیری در تاریخ ۲۶ اکتبر (۵ آبان) با دست و پای بسته آنقدر زیر مشت و لگد قرار گرفته و ساعت ها بسر خم در گل و لای رها شده بود که هنوز هم مشکل درد کمر دارد.

وی افزود: اسرائیلی ها کمی بعد مرا به سلولی منتقل کردند که مملو از استفراغ زندانی قبلی بود.

لما الفخوری زن ۴۸ ساله ای که با سلحب هم سلولی بوده، نیز تعریف می کند که چگونه پس از درخواست ها برای دریافت لوازم بهاشتی، تهدید به تجاوز شده است.

از سوی دیگر، ایتامار بن گویر وزیر افراطی امنیت ملی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که با غرور و افتخار از ریاست خود بر سیستم زندان های اسرائیل می بالد، در این خصوص در «ایکس» نوشت: «در زندان کتزیوت می گویند که من دیوانه هستم و به این افتخار می کنم. من افتخار می کنم که ما همه شرایط را تغییر داده ایم».

روایت گاردین از شکنجه‌های مرگبار فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی

بن‌گویر همچنین به تازگی در نامه‌ای به دادگاه عالی تایید کرد که دستور محرومیت از غذای زندانیان فلسطینی از بالا صادر شده است. وی در این نامه نوشت: «گرسنگی وجود ندارد، اما سیاست من بر اساس کاهش شرایط از جمله غذا و کالری است».

موسی عاصی نقاش ۵۸ ساله و پدر چهار فرزند که به تازگی از زندان کتزیوت اسرائیل آزاد شده در مورد شکنجه ها گفت: از سلول کناری شنیدم که نگهبانان ثائر ابوعسب ۳۸ ساله را تا سر حد مرگ کتک زدند و سپس یکی از نگهبانان گفت: «ما این (شکنجه) را به صورت زنده برای بن گویر پخش می کنیم».

احمد خلف ۴۲ ساله، یک وکیل حقوق بشر از شمال اسرائیل که در تظاهرات ضد جنگ بازداشت شد و در جلسه دادگاه درباره خشونتی که در زندان شاهد بوده گفت، تعریف می کند که چگونه پس از بازگشت به سلول، نگهبانان وی را به شدت مورد ضرب و شتم و تهدید قرار دادند. خلف که هنوز در حبس خانگی به سر می برد، گفت: «آنها به من گفتند که اگر دوباره [در مورد بدرفتاری] صحبت کنم، مرا خواهند کشت».

وی از حوض های خونی که بر روی زمین ریخته و تماشای لگدهای زندانبانان بر پشت یک پیرمرد ۸۰ ساله می گوید و اینکه پیرمرد فقط اشک می ریخت و پس از پایان، بقیه زندانیان بدون هیچ دارویی از شکنجه شدگان مراقبت می کردند.

وی همچنین از هم سلولی شدنش با یک زندانی فلج می گوید و اینکه چگونه آن فرد به دلیل ابتلا به عفونت بدون دارو رها شد و در نهایت هم از شدت بیماری و نرسیدن کمک های پزشکی جان سپرد.

به گفته زندانیان، در کتزیوت، زندانبانان تابلویی را آویزان کرده و روی آن به عربی و عبری نوشته اند «به جهنم خوش آمدید».

ساری حوریه مرد فسطینی دیگری که مدتی را در زندان های اسرائیل سپری کرده بود، برای گاردین شرح می دهد: هنگامی که وارد زندان شدم یکی از نگهبانان به من دستور برهنه شدن کامل را صادر کرد. وی سپس با اشاره به زندان ابوغریب آمریکا در عراق که نمونه کامل زندانی مملو از بدرفتاری و تجاوز بود، افزود: آن زمان بود که متوجه شدم وارد ابوغریب می شوم.

وی که یک شهروند اسرائیلی اهل حیفا و وکیل دارایی است و به دلیل پست هایش در شبکه اجتماعی فیس بوک در مورد جنگ دستگیر شده بود، تعریف کرد: من ۱۰ روز را در زندان گذراندم و شکنجه من در واقع شنیدن فریادهای کمک عبدالرحمن المعاری در سلول کناری بود که پس از ضرب و شتم به کمک پزشکی نیاز داشت و هیچ وقت دریافت نکرد.

حوریه در حالی که اشک می ریخت، گفت: «آنقدر احساس گناه می کنم که نتوانستم به او کمک کنم. المعاری تا لحظه مرگ دست از فریاد زدن برنداشت و مدام می گفت: من دارم می میرم، به دکتر نیاز دارم.

اما صبح روز بعد از آنکه ساکت شد نگهبانان به داخل سلولش رفتند و با لگد به او زدند و گفتند: «بیدار شو، بلند شو. بعد از یک ساعت پزشک آوردند و او را مانند زباله در کیسه‌ای گذاشتند و بردند.

به گزارش ایرنا، این نخستین بار نیست که رسانه‌های غربی در مورد شکنجه‌های مرگبار و سیستماتیک زندانیان فلسطینی در زندان های اسرائیل گزارش تهیه می کنند. در تاریخ ۹ مرداد، دفتر حقوق بشر سازمان ملل با تائید مرگ برخی زندانیان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، در گزارشی ۲۳ صفحه‌ای به توصیف شکنجه‌ها و آزار و اذیت‌ها و تجاوز جنسی پرداخت و خواستار آزادی فوری زندانیانی شده بود که از تاریخ ۷ اکتبر در چنگ اسرائیل گرفتار شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha