بیست و دومین اندیشکده حکمرانی کشور در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد

شهرکرد – ایرنا – بیست و دومین اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری کشور روز سه‌شنبه با حضور معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شهرکرد راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این آیین گفت: اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری کشور با هدف توسعه ظرفیت مشورت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در فرایند قانونگذاری در مجلس پیگیری می‌شود که بتواند از ظرفیت‌های عظیمی که در حوزه علم و فناوری و بخش‌های مختلف تصمیم‌سازی در کشور ایجاد کرده بتواند در فرایند قانونگذاری استفاده کند.

طهماسب کاظمی افزود: انتظارمی‌رود با فعالیت اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری ظرفیتی ایجاد شود که در استان نیازهای خاص و درخواست‌های نمایندگان برای توسعه استان را در مجلس بررسی و به نتیجه برساند.

وی با اشاره به ظرفیت مفید دانشگاه‌ها اظهار داشت: از ظرفیت دانشگاه‌های استان به نحو مطلوبی استفاده نمی‌شد و راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی به نوعی پاسخ به این خلاء است که از ظرفیت اندیشمندان استانی استفاده بهینه شود.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: از اوایل انقلاب ایجاد نهاد مشورتی برای مجلس شورای اسلامی که در قانونگذاری و تصمیم‌سازی بازوی مشورتی باشد به عنوان یک نیاز مطرح بود و به این صورت مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد شد.

وی ادامه داد: در حوزه‌های کلان که نیاز به استفاده از نظرات تمام نخبگان کشوری است، این اندیشکده‌ها باعث کوتاه شدن فاصله‌ها و دستیابی سریع به راهکارها، راهبردها و کمک به قانونگذاری می‌شوند.

وی تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس سعی می‌کند در بخش‌های مختلف و به صورت موردی در فرایند قانونگذاری و همچنین در بخش برش استانی قوانینی که لازم است در مورد آن تصمیم‌گیری شود از ظرفیت استادان و جامعه نخبگانی استفاده شود تا به این صورت با مشورتی که به مجلس ارائه می‌شود بهترین تصمیم‌ها گرفته شود.

کاظمی با بیان اینکه اعضای اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری به مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند گفت: دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان، دانشگاه‌ها و نهادهای عمومی حوزه‌های بهره‌بردار از این اندیشکده هستند و تلاش می‌شود دانشگاه‌ها به سمتی هدایت شوند که قوانین حاکم بر آن‌ها از مقاله‌محوری به سوی مساله‌محوری سوق داده شود.

وی اضافه کرد: نخبگان در مجموعه اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری در برش استانی قوانینی همچون قوانین هفتم توسعه و قوانین بودجه که در مرکز پیگیری می‌شود را می‌توانند مشورت دهند تا تصمیم درستی در حوزه‌های مختلف اتخاذ شود.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شناسایی مسائل، موقعیت‌های راهبردی(استراتژیک) و مزیت‌های رقابتی که در این استان وجود دارد ما را مصمم می‌کند که آن‌ها را به مجلس منتقل و پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: تفاوت میان اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش‌های مجلس با سایر اندیشکده‌ها در این است که به شاه‌لوله تصمیم‌گیری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی به سرعت وصل می‌شود.

کاظمی افزود: سال گذشته بیش از سه هزار و ۸۰۰ نشست تخصصی اندیشکده‌های استانی در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امید است با توجه به ظرفیت کم‌نظیری که در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و به عنوان سرآمدان بزرگ کشور به شمار می‌‎رود بتوان از این ظرفیت در استان استفاده کنیم.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۲ اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری در کشور راه‌اندازی شده است و راه‌اندازی ۹ اندیشکده دیگر در دستور کار قرار دارد.

ضرورت سوق دادن اعتبارات پژوهشی به سمت دانشگاه‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال‌وبختیاری گفت: برخی قوانین به دلیل نبود پشتوانه علمی و تجربه در میدان عمل با مشکل برخورد و نیاز به اصلاح پیدا می‌کنند.

علی حیدری افزود: اگر مجموعه حکمرانی از افراد صاحب علم و تجربه استفاده کند به طور قطع نتیجه بخش و طرح‌ها و برنامه‌ها نیز با پیشرفت روبرو می‌شود.

وی بر ضرورت اختصاص درصدی از اعتبارات تملک دارایی استان‌ها به بخش پژوهشی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

حیدری یادآور شد: بهتر این است که با اصلاح قوانین، اعتبارات پژوهشی از دستگاه‌ها گرفته و به سمت دانشگاه‌ها سوق داده شود.

وی با تاکید بر جایگاه مهم دانش و تجربه در عرصه حکمرانی و قانونگذاری گفت: برای موفقیت در هر عرصه‌ای دانش یا تجربه به‌ تنهایی کافی نیست بلکه این ۲ اصل باید به صورت همزمان وجود داشته باشد.

نمایندگان مجلس پای کار باشند

رییس دانشگاه شهرکرد گفت: نگاه مدیریت و حکمرانی کشور از استان‌ها؛ نگاهی عالمانه که در این ارتباط همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ضروری است.

یاسر پیرعلی افزود: راه‌اندازی و پیشبرد اهداف اندیشکده حکمرانی وابسته به همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به ایده‌ها و پیشنهادات اساتید اندیشکده اهمیت داده و پیگیری کنند.

پیرعلی ادامه داد: استادان دانشگاه به طور حتم پای کار و آماده ارائه هرگونه کمک به نمایندگان مجلس هستند همچنان که در راه‌اندازی مراکز مختلف و متعدد نظیر کارگروه استانی پیاده‌سازی آمایش آموزش فرش استان حضور اثرگذاری داشتند.

رییس دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه شبکه اجتماعی نخبگانی در راستای فعالیت اندیشکده حکمرانی شکل می‌گیرد گفت: به طور قطع این اندیشکده بارش‌های فکری مبارکی دارد و به عنوان بازوان فکری، به جهت‌دهی مطلوب نمایندگان مجلس کمک می‌کند.

پیرعلی با اشاره به بهترین نوع حکمرانی در فلسطین گفت: امروز در بزرگ‌ترین زندان روباز دنیا جبهه مقاومت مردمی شکل گرفته و ملتی که ۷۰ سال زیر یوغ استکبار قرار دارند توانسته‌اند به زندگی ادامه دهند.

وی تاکید کرد: به طور حتم این نوع حکمرانی در سرزمین‌های اشغالی یک نخبگی و نبوغ در حکمرانی به شمار می‌رود.

اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری سوری نباشد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: امروز اندیشکده‌ها با هدف استفاده از ظرفیت نخبگان به خارج از تهران نفوذ کرده است.

محمد حسین اعرابی با انتقاد از اینکه دانشگاهیان خیلی نقش موثری در سیاست‌گذاری ندارند افزود: انتظار می‌رود این اندیشکده‌ها نمایشی نباشند و به نظر نخبگان اهمیت داده شود.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه علوم پزشکی در حیطه دانشگاهی و سلامت به عنوان یکی از بخش‌های پرچالش اضافه کرد: با وجود اینکه هزینه زیادی در بخش سلامت می‌شود اما رضایت لازم وجود ندارد.

اعرابی با اشاره به نقش دانشگاه علوم پزشکی در حکمرانی و قانونگذاری ادامه داد: این دانشگاه تجربه موفقی دارد چرا که علم، تجربه و مهارت را در کنار هم دارد.

وی با اشاره به فعالیت قوی پژوهشکده‌های قوی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی گفت: با فعالیت این پژوهشکده‌ها اطلاعات بسیار ناب و مفیدی در حوزه سلامت ارائه شده است.

اعرابی وجود یک هزار استاد در استان را به عنوان یک ظرفیت اعلام کرد و گفت: باید با ایجاد هم افزایی از ظرفیت فکری، نخبگی و تجربه استادان برای رفع مشکلات و چالش‌ها استفاده شود.

وی با تاکید برضرورت آمایش برای پیشگیری از پرت منابع اضافه کرد: امروز آحاد مردم انتظار دارند در کنار روستا و شهر خود یک مرکز بهداشتی و درمانی وجود داشته باشد که نیاز است با آمایش این مساله برطرف شود.

اعرابی شمار دانشجویان این دانشگاه را سه هزار و ۵۰۰، ۲۹۷استاد، ۶۰ رشته و هفت دانشکده اعلام کرد.

مشارکت نخبگانی در حکمرانی از دانشگاه

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد گفت: تمرکززدایی در حوزه قانون‌گذاری از جمله ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام مالک حسنی با تاکید براینکه نمی‌توان نسخه‌های فرهنگی را از مرکز به استان‌ها دیکته کرد افزود: فعالیت اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری استانی از جمله ضرورت‌هایی است که به آن پرداخته شده و ساز و کار چابک و اثرگذاری نیز دارد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه شهرکرد دارای ۶ هزار و ۵۳۰ دانشجو و ۴۰۰ استاد و۲۳ هزار و ۲۲۰ هزار دانش‌آموخته در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha