فراخوان نخستین سوگواره عکس عاشورایی « رستخیز» در فارس

شیراز – ایرنا - نخستین دوره سوگواره عکس عاشورایی با عنوان «رستخیز» ویژه عکاسان جنوب فارس سامل لارستان، گراش، اوز، خنج، جویم، لامرد، مُهر، داراب و زرین دشت فراخوان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر سوگواره عکس رستخیز ، سه شنبه به خبرنگاران گفت: این رویداد به همت موسسه چهارسوق لارستان و با همکاری حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان و انجمن عکس لار برگزار شده و هدف از آن ثبت جلوه‌هایی از آیین‌های متنوع عزاداری محرم در منطقه جنوب فارس است.

احمد نبی زاده اظهار کرد: ثبت جلوه‌های برگزاری این آیین‌ها، سند ارزشمندی برای انتقال این فرهنگ معنوی به آیندگان و نسل‌های بعد به شمار می‌رود و هم افزایی عکاسان منطقه، فرصت مناسبی برای شناخت و معرفی بیشتر میراث معنوی این جغرافیا و گسترش بیشتر فرهنگ عاشورایی است.

وی اعلام کرد: عکاسان می توانند تا تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۳ از طریق سایت چارسوق لارستان به نشانی www.charsoughlarestan.ir اثز خود را به سوگواره رستخیز ارسال کنند.

نبی‌زاده عنوان کرد: به تصویرکشیدن جلوه های حُزن و اندوه در سوگواری های محرم، عزاداری سنتی منطقه جنوب فارس به عنوان میراث فرهنگی ناملموس شامل دسته ها، بازاریان، روضه های خانگی، سیاه پوشی منازل و اماکن و علم گردانی و سفره‌های حسینی، جلوه‌های خاص عزاداری محرم در مناطق جنوب استان فارس، آیین های جدید عزاداری (زنجیرزنی، دمام زنی، تعزیه و...)، معماری و جلوه‌های بصری تکایا و هیات های عزاداری قدیمی و جدید در منطقه از محورهای این سوگواره است.

دبیر جشنواره رستخیز اضافه کرد: عزاداری و آیین ها در روستاها و شهرهای خارج از بخش مرکزی، چهره های تاثیرگذار در برپایی آیین های محرم (پیرغلامان، مداحان، خیرین و...)، باورها و فرهنگ عامه (محرمی بردن برای نوعروسان، ساخت کُتل و سقاخانه و...)، جلوه های ارادت به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در پیاده روی نمادین اربعین و تصویر کشیدن فعالیت های خادمین موکب ها و هیات‌های اربعین از دیگر محورهای نخستین سوگواره عاشورایی رستخیز است.

وی گفت: این رویداد هنری را حسام‌الدین انصاریان، علی حسن زاده و مصطفی رحمانیان داوری می‌کنند و در پایان نفرات برتر اول تا سوم و برنده جایزه ویژه هیات داوران معرفی می‌شوند.

نبی‌زاده افزود: به نفر اول: دیپلم افتخار، تندیس سوگواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال هدیه نقدی، به نفر دوم دیپلم افتخار، تندیس سوگواره و ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی، به نفر سوم دیپلم افتخار، تندیس سوگواره و ۱۰ میلیون ریال هدیه نقدی و به برنده جایزه ویژه هیات داوران نیز دیپلم افتخار و ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha