۹۹ درصد داروها داخل کشور تولید می‌شود/ سهم اندک واردات دارو

تهران - ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ۹۹ درصد سهم تامین دارو مربوط به تولید داخل و یک درصد وارداتی است که ۱۸ درصد بازار ریالی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، سید حیدر محمدی روز سه شنبه در یک نشست خبری که در محل سازمان برگزار شد، افزود: ۴۰ درصد ارزش بازار تجهیزات پزشکی مربوط به تولید داخل بوده و هزار و ۵۳۳ خدمت تجهیزات پزشکی و ۲ هزار و ۶۲۷قلم دارو تحت پوشش بیمه‌ها هستند و ۴۰۱ قلم دارو نیز تحت پوشش طرح دارویار قرار دارند.

به گفته وی، جهت تامین به موقع دارو، وضعیت تامین ارز دارو نیز باید پایدار باشد. این در حالیست که در چند ماه اخیر مقداری تامین نقدینگی دارو ناپایدار شده، به همین دلیل با توجه به تغییرات جدید مدیریتی در سازمان برنامه و بودجه، نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه به سازمان غذا و دارو را می طلبد.

محمدی در مورد عملکرد طرح دارویار در ۲ سال اخیر، اظهار داشت: برای امسال ۱۲۶ همت (بیش از هزار میلیارد تومان) برای دارویار درخواست بودجه داشتیم که ۷۵ همت آن مصوب شد. در حال حاضر و با گذشت حدود پنج ماه از سال، حدود ۱۵ همت این مبلغ به سازمان غذا و دارو تحویل شده است.

۱۶میلیون دلار بازار صادرات ایران در حوزه شیرخشک

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ارزبری شیرخشک سالانه ۱۱۰ میلیون دلار است، گفت: ۱۶ میلیون دلار بازار صادرات ایران در حوزه شیر خشک است.

وی با تاکید براینکه ۸۲ درصد شیرخشک ها تولید داخل و ۱۸ درصد وارداتی و عمدتا متابولیک هستند، اظهار داشت: چهار قلم کمبود شیرخشک در کشور داریم که عمدتا برندهای خاص و در برخی از مناطق بوده و سراسری نیست.

محمدی افزود: از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم که با توجه به اهمیت تامین به موقع دارو ، تجهیزات پزشکی و شیر خشک، نگاه ویژه‌ای به تخصیص‌های به موقع به این حوزه داشته باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت پرداخت بیمه‌ها با اجرای طرح دارویار نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، گفت: در سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تهاتر (مبادله ) انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به انتشار آمارنامه دارویی ۱۴۰۲، افزود: آمارنامه دارویی غیر آنلاین سال ۱۴۰۲ نیز طی چند روز آینده منتشر می‌شود.

رئیس ساززمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه حوزه سلامت، استراتژیک ترین حوزه حکمرانی در کشور است، اظهار داشت: خبرنگاران، پرتلاش‌ترین افراد جامعه در امر اطلاع رسانی هستند و رسانه‌ها، اولین مرجع کسب دانش محسوب می‌شوند و مهم است که اصحاب رسانه به ویژه حوزه سلامت، صاحب تخصص و آگاهی لازم برای مرجعیت اخبار باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha