استاندار: تولیدات بخش شیلات استان مرکزی در دولت سیزدهم ۹۰ درصد افزایش یافت

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: تولیدات بخش شیلات این استان در سه سال دولت سیزدهم ۹۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلص‌الائمه عصر سه‌شنبه در نشست ستاد توسعه آبزی‌پروری استان مرکزی در سالن امیرکبیر استانداری این استان در اراک، افزود: ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز انجام شد و دانش‌بنیان‌ها به میدان آمدند و استان مرکزی توانست جایگاه خوبی را در کشور به دست آورد.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های استان مرکزی در شیلات و آبزی پروی خاص است و با تلاش دست‌اندرکاران امر در بخش دولتی و خصوصی از این ظرفیت خوب استفاده شده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: این استان در بخش ماهیان زینتی بویژه در شهرستان محلات توفیقات خوبی کسب کرده که امید است در ادامه با ایجاد پایانه و ایستگاه تحقیقات ظرفیت‌ها بیش از گذشته توسعه یابد.

مخلص‌الائمه گفت: در توسعه شیلات توجه به مدیریت منابع آب، سلامت مردم و توجه به محیط زیست و الزامات زیست محیطی امری ضروری است.

وی یادآور شد: تعدادی طرح‌های نیمه تمام در بخش شیلات استان مرکزی در دولت سیزدهم تکمیل شد و تعدادی باقی مانده که باید در اولویت قرار گیرد و تلاش شود هرچه سریعتر به اتمام رسد.

استاندار مرکزی تاکید کرد: تسهیلات آبزی پروری باید افزایش یابد و پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: فرصت‌های بی‌نظیری در حوزه شیلات این استان وجود دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

علی صفری افزود: صادرات ماهیان زینتی کشور در سال گذشته ۴۶۰ هزار دلار بود که ۳۲۰ هزار دلار آن مربوط به استان مرکزی است.

وی بیان کرد: بخش آبزی پروری این استان در سال گذشته نسبت به سال ۷۴ با افزایش ۱۹۸ برابری، تعداد مراکز آبزی‌پروری با رشد ۱۶ برابری و مصرف سرانه آبزیان با افزایش ۴۹ برابری همراه بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: این استان رتبه اول کشور در صادرات ماهیان زینتی آب شیرین، رتبه اول در تنوع ماهیان زینتی، رتبه چهارم در تولید گوشت ماهیان خاوریاری و رتبه دوم بیمه آبزیان( تخم چشم زده) دارد.

صفری عنوان کرد: استان مرکزی جزو ۲۲ استان پرورش دهنده ماهیان خاویاری، جزو ۱۵ استان در زمینه پرورش ماهی در قفس است، رتبه ششم استان‌های غیرساحلی در سرانه مصرف آبزیان را دارد و استان یازدهم در پرورش ماهی قزل‌آلا در کشور است.

وی یادآور شد: تولید آبزیان خوراکی استان مرکزی سال گذشته به هفت هزار و ۹۵۸ تن رسید که با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به مشابه قبل همراه بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: ۲۲۰ میلیارد ریال سال گذشته سرمایه‌گذاری بخش شیلات این استان برای ۱۵ طرح با اشتغالزایی مستقیم ۲۴۸ نفر، صورت گرفت.

صفری گفت: رسیدن به تحقق ۱۰ هزار تن تولید آبزیان پرورشی در راستای شعار سال ( ۲۵ درصد رشد نسبت به عملکرد گذشته)، پیگیری تکمیل ساخت تاسیسات، توسعه مراکز عرضه زنده آبزیان و مراکز تفرجگاهی شیلاتی، پیگیری احیای واحدهای آبزی پروری راکد، تکمیل طرح فرآوری و بسته‌بندی آبزیان شهرستان فراهان، طرح توسعه و فرآوری ریزجلبک‌ در شهرستان دلیجان و هدایت آبزی‌پروری پیشرو به سمت نصب نانو حباب، بخشی از برنامه‌های هدفگذاری شده برای سال جاری است.

وی تصریح کرد: توسعه قفس‌های کوچک مقیاس در استخرهای ذخیره کشاورزی با حجم و سطح مناسب با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، انجام ارزیابی ذخایر شاه میگوی دراز آب شیرین در سد ۱۵ خرداد شهرستان دلیجان و رسیدن به ۱۰ هزار تن تولید آبزیان پرورشی خوراکی، از دیگر برنامه‌ها است.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha