به گزارش ایرنا، محمود امتی روز سهشنبه در نشست کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: شرکتهای بینالمللی حمل و نقل استان خواستار واردات کامیون با عمر کمتر از پنج سال هستند و تقاضاهای زیادی از این بابت وجود دارد.
وی بیان کرد: از علل اصلی مشکلات و موانع در حوزه ترخیص کامیون وارداتی، عدم هماهنگی میان نهادها و ارگانهای متولی این حوزه، عدم تخصیص ارز برای واردات کامیون و پیچیدگی فرآیند دریافت مجوز واردات در این زمینه است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: فعالان اقتصادی در خصوص واردات کامیون و ترخیص از گمرکهای مرز غربی نیز با مشکلات مواجه هستند.
امتی ادامه داد: بانک مرکزی از متولیان اصلی در حوزه واردات کامیون و تخصیص ارز است که در این زمینه نقش خود را به درستی ایفا نمیکند.
نایب رییس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی دارای 260 شرکت حمل و نقل بینالمللی و از ظرفیت بالا در این زمینه برخوردار است، افزون بر این 30 درصد از درخواستهای مربوط به واردات کامیون با عمر کمتر از پنج سال در کشور، توسط شرکتهای حمل و نقل استان انجام میگیرد.
ابراهیم عطایی تاکید کرد: لازم است که خدمات گمرکی ترخیص کامیون وارداتی و تخصیص ارز در خراسان رضوی انجام گیرد و دریافت ارز تسهیل شود، با برگزاری دورههای آموزشی توسط تیم کارشناسی برای ارائه خدمات در حوزه ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص کامیون در گمرک به فعالان حوزه حملونقل و دیگر ذینفعان، بخشی از دغدغهها و مشکلات در این حوزه رفع میگردد.
وی اضافه کرد: در گمرک مشهد و گمرک شهید مطهری فضای کافی برای ترخیص کامیون وارداتی وجود دارد و باتوجه به وجود این ظرفیت، درخواست ترخیص کامیونهای وارداتی به گمرک مشهد ارائه خواهد شد.
به گفته وی، البته به دلیل سختگیریهایی که بعضا در حوزه اجرای قوانین در مشهد اعمال میشود، تمایل به ترخیص کامیون از گمرکهای غربی بیشتر است.
رفع چالشهای حوزه واردات کامیون
دبیر کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صدور مجوز واردات کامیون با عمر کمتر از پنج سال برای شرکتهای حملونقل بینالمللی کشور، نیازمند طی کردن مراحل مختلفی است.
امید خدادادی افزود: بررسی نیازمندیها، ثبت درخواست، ارائه مستندات، بررسی و تأیید مستندات، پرداخت هزینهها و صدور مجوز و ترخیص کالا از مراحل دریافت این مجوز است. در این راستا پیشنهاد میشود که سامانه الکترونیکی یکپارچهای به منظور ثبت و پیگیری درخواستها و مستندات و کاهش بوروکراسی و افزایش شفافیت ایجاد شود.
وی بیان کرد: آموزش و آگاهیرسانی، کاهش هزینهها و عوارض، تسهیل قوانین و مقررات، همکاری با شرکتهای بینالمللی، نظارت و ارزیابی مستمر و پشتیبانی مالی و اعتباری به بهبود فرآیند صدور مجوز و نوسازی ناوگان حمل و نقل بینالمللی در ایران کمک کرده و منجر به افزایش کارایی و کاهش هزینههای حملونقل میشود.
حمیدرضا ذوقمند، کارشناس گمرک مشهد نیز در خصوص ترخیص کامیون وارداتی در این گمرک گفت: گمرک مشهد و شهید مطهری از ظرفیت لازم برای ترخیص کامیون وارداتی برخوردار است و ضرورت دارد درخواستی از سوی نهادهای متولی به گمرک صورت گیرد تا ترخیص در مشهد آغاز شود.
حسن جلیل، نماینده اداره کل راهداری و حملونقل جادهای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با تغییر اساسنامه شرکتها در خصوص واردات کامیون بخشی از چالشها رفع و با ترخیص کامیونهای وارداتی در گمرک مشهد، شرایط برای شرکتهای حملونقل بینالمللی تسهیل میشود.
مسوول واحد ارزی بانک تجارت خراسان رضوی نیز در خصوص واردات کامیون عنوان کرد: بانکهای عامل، دخالتی در صدور مجوز ثبت سفارش ندارند. واردکننده با انتخاب بانک عامل و شعب آن میتواند ارز درخواستی را دریافت کند.
مریم افضل نیا افزود: بخشنامههای ارسالی در حوزه تخصیص ارز در جهت سهولت در این زمینه صادر میشود، سیستم بانکی مخالفتی با واردات کامیون نداشته و در جهت رفع موانع آن اقدام میکند.
عضو کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز تاکید کرد: نحوه حمل کامیونهای وارداتی از مرزهای غربی به خراسان رضوی بسیار نامطلوب است. سه کامیون وارداتی در یک کفه کشنده حمل میشوند و متاسفانه هیچ ایمنی در این روش ارسال وجود ندارد.
احمد فرخی حاجی آباد در بخش دیگر سخنانش به چالشهای حوزه حملونقل ایران با افغانستان پرداخت و افزود: چالشهای حملونقل بینالمللی ایران با افغانستان تمام نشدنی است. متاسفانه طرف مقابل، امتیازات متعددی از ایران دریافت میکند؛ اما به رفع چالشها و دغدغهها نمیپردازد.
نظر شما