۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85560326
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کردستان سومین استان کشور در خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شد

سنندج-ایرنا- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: کردستان بعد از خوزستان و گلستان سومین استان کشور در خرید تضمینی گندم مازاد برنیاز کشاورزان شد.

جمال صالحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس آخرین گزارش موجود (۱۶ مرداد) به ترتیب استان های خوزستان، گلستان، کردستان، فارس و کرمانشاه رتبه های اول تا پنجم را در خرید تضمینی گندم به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: از ابتدای فصل برداشت گندم در استان (چهارم تیر) تا ۱۶ مرداد ۹۶۸ هزار و ۲۵۴ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان خریداری شده است و تاکنون شاهد تحقق ۸۱ درصدی برآورد خرید انجام شده در استان هستیم.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اشاره به اینکه از مجموع گندم خریداری شده تاکنون ۹۴۷ هزار و ۶۴۱ تن آن در سامانه ثبت شده است، افزود: آهنگ خرید روزانه گندم ۲۰ هزار و ۳۷۴ تن و ارزش کل محصول خریداری شده افزون بر ۱۶۸ هزار میلیارد ریال است.

صالحی یادآور شد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان مربوط به شهرستان های بیجار با ۲۴۸ هزار و ۱۲۷ تن، قروه با ۱۶۷ هزار و ۸۲۵ تن، دهگلان با ۱۶۶ هزار و ۷۳۰ تن و سقز با ۱۵۱ هزار و ۶۱۰ تن و دیواندره با ۱۵۱ هزار و ۲۴۵ تن است.

وی بیان کرد: میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان های کامیاران ۴۶ هزار و ۶۲۹ تن، سنندج ۲۲ هزار و ۶۴۱ تن، بانه ۶ هزار و ۳۲۱ تن، مریوان پنج هزار و ۳۰۹ تن و سروآباد هزار و ۸۱۷ تن است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اظهار کرد: تا این تاریخ میزان حمل گندم مازاد بر نیاز مصرف استان به ۹ استان کشور از جمله تهران، البرز، اصفهان، قم، مازندران، گیلان، یزد و بوشهر ۲۲۹ هزار تن است که از این میزان۲۰ هزار تن به صورت ریلی و ۲۰۹ تن هم از طریق زمینی حمل شده است.

میزان سطح زیرکشت گندم در استان کردستان در سال زارعی جاری ۶۲۶ هزار هکتار بوده که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار آن دیم و ۴۱ هزار هکتار آن آبی است.

۸۷ مرکز برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری درکردستان در نظر گرفته شده و خرید در این مرکز در حال انجام است؛ پیش بینی شده است امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و از این میزان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha