استاندار مازندران: زیرساخت‌های لازم برای ارایه خدمات به سالمندان باید فراهم شود

ساری - ایرنا - استاندار مازندران با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان در کشور و از جمله این استان، بر لزوم فراهم کردن زیرساخت های لازم برای ارایه خدمات مطلوبتر به سالمندان تاکید کرد و گفت: زمینه دسترسی سالمندان به خدمات شهری باید تسهیل شود و یکی از مواد مهم برای تحقق این مهم مناسب سازی معابر عمومی است.

یه گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز چهارشنبه در جلسه شورای ساماندهی سالمندان و ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان، با بیان اینکه نگاه ترحم آمیز نسبت به اقشار مختلف جامعه نداریم، افزود: امروزه در بیشتر شاخص های تحلیل اجتماعی جهانی، بحث توجه به تمام اقشار جمعیت، از یک ارزش واحد برخوردار است.

وی با بیان اینکه برای حضور شهروندان در محیط جامعه می توان زمینه بهتری فراهم کرد، اظهار کرد: برای حضور سالمندان نیز شرایط باید بگونه ای مهیا شود تا امکان دسترسی آنان به کلیه خدمات تسهیل شود.

مقام عالی دولت در مازندران با مهم دانستن استفاده از تجربه سالمندان در بخش های مختلف، تصریح کرد: در بحث خیران، مدیریت زمان انجام شد و باید آن را تقویت کنیم و از تجربه های سالمندان نیز با هدف پیشبرد امور و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، به شکل مطلوب استفاده کرد.

نوری سرای محله در بوستان ها را مکان مناسبی برای نشست های سالمندان دانست و خاطرنشان کرد:‌ سالمندان تجارب ارزشمندی دارند و باید با تاخذ راهکار درست و اصولی و برنامه های نشاط آور، علاوه بر استفاده بهینه از ظرفیت آنان، باید از خمودگی این قشر نیز جلوگیری کرد.

استاندار مازندران: زیرساخت‌های لازم برای ارایه خدمات به سالمندان باید فراهم شود
استاندار مازندران با اشاره به ابلاغ سند راهبردی طرح محیط دوستدار سالمند، گفت: در این سند با همکاری تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و جامعه سالمندان در راستای بهره‌گیری از توان‌ها و ظرفیت های موجود، چشم انداز و راهبردهای متناسب با شهر دوستدار سالمند در افق ۱۴۱۰ تعریف و برنامه‌ریزی شده است.

نوری بیان کرد: این سند در سه بخش اصول شاخص‌ها و ضوابط فرایند برنامه راهبردی شهر دوستدار سالمند در ایران، برگزاری کارگاه‌های نحوه تهیه سند راهبردی شهر دوستدار سالمند در شهرهای ایران و شاخص های برنامه ریزی شهر دوستدار سالمند در ایران تهیه و تدوین شده است.

استاندار مازندران: زیرساخت‌های لازم برای ارایه خدمات به سالمندان باید فراهم شود

ضرورت مناسب سازی شهری برای حضور فعال سالمندان و افراد دارای معلولیت

مدیرکل بهزیستی مازندران نیز در سخنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حضور فعال سالمندان و افراد دارای معلولیت در جامعه، گفت: مهمترین هدف مناسب سازی رعایت حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی است که مقدمات حضور افراد کم توان و ناتوان را در جامعه فراهم می کند.

فریبا بریمانی بر لزوم مناسب سازی معابر شهری برای حضور فعال سالمندان و افراد دارای معلولیت در جامعه تاکید کرد و گفت: اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل به طوری که افراد معلول قادر باشند بدون خطر در محیط پیرامون خود شامل اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمان‌های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی بهره مند شوند تعریف مناسب سازی است.

بریمانی با مهم برشمردن ایجاد شرایط ورود معلولان و سالمندان به جامعه، افزود: کمک به بهبود شاخص توسعه ملی، فراهم کردن ایجاد شرایط تساوی فرصت ها، مشارکت معلولان و سالمندان در فرآیندهای اجتماعی و کمک به تحقق آرمان‌های انقلاب از مهم‌ترین اهداف مناسب سازی است.

وی مناسب سازی معابر شهری را احترام به حقوق سالمندان و معلولین دانست و افزود: علاوه بر افراد دارای معلولیت، جانبازان، سالمندان، زنان باردار، کودکان و غیره نیز می‌توانند از مزایای مناسب سازی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه مناسب سازی فضاهای شهری تنها بر عهده دستگاه های اجرایی نیست، گفت: سازمان‌های دولتی و عمومی، شهرداری ها، انجمن های معلولین و سازمان های مردم نهاد، بخش خصوصی و اقشار مختلف مردم باید برای مناسب سازی و رفع موانع حضور معلولین و سالمندان در جامعه پای کار باشند.

بهزیستی مازندران ۱۶۲ هزار خانوار با ۳۶۰ هزار نفر جمعیت را زیرپوشش دارد.

بهزیستی مازندران ۶۲ هزار معلول را زیرپوشش دارد و معلولان جسمی حرکتی با ۲۷ هزار نفر بیشترین تعداد معلولان زیر پوشش این نهاد حمایتی در استان را به خود اختصاص داده اند، این نهاد همچنین ۱۳ هزار معلول کم توان ذهنی، بیش از هفت هزار معلول نابینا و هفت هزار و ۴۳۰ معلول ناشنوا و کم شنوا، ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن و ۷۳۰ معلول صوت و گفتاری را در مازندران زیرپوشش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha