اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری برای بهبود فضای کسب‌وکار برنامه دارد

شهرکرد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در حوزه اقتصادی گفت: این اتاق برای بهبود فضای کسب‌وکار به‌ویژه در بخش کشاورزی آمادگی و برنامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام زارع فارسانی روز سه‌شنبه در کمیسیون کشاورزی، صنایع‌تبدیلی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با حضور نایب‌رییس و دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز تاکید کرد: حمایت از بخش خصوصی باعث افزایش تولید، رشد بهره‌وری و بهبود فضای کسب‌وکار می‌شود.

وی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری آمادگی دارد برای بهبود فضای کسب‌وکار، تمام توان خود را به‌کار گیرد.

زارع قطعی برق و گاز در برخی از فصل‌های سال را باعث بروز مشکلاتی برای صنعت‌گران اعلام و تصریح کرد: این در حالی است که با وجود مشکلات اما تولید در این استان ادامه دارد.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات از گمرک چهارمحال و بختیاری در یک‌سال گذشته یادآور شد: درصدد هستیم حمل‌ونقل هوایی برای صادرات محصولاتی مانند بادام از استان که صادرات آن در یک‌سال اخیر ۷۴۰ تن بوده راه‌اندازی شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، منابع‌طبیعی، محیط‌زیست و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی استان در بخش کشاورزی است.

اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری برای بهبود فضای کسب‌وکار برنامه دارد
خلیل شریفی ۱۵ درصد از زمین‌های چهارمحال و بختیاری برابر ۲۵۰ هزار هکتار را مختص حوزه کشاورزی اعلام و تاکید کرد: ۴۱ درصد از زمین‌های کشاورزی این استان به کشت گندم اختصاص پیدا کرده و ۸۵ درصد محصولات باغی استان شامل بادام، گردو، سیب و انگور است.

وی با اشاره به رتبه نخست چهارمحال و بختیاری در تولید محصولاتی مانند بادام و ماهیان سردآبی افزود: صادرات محصولات کشاورزی این استان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزایشی بوده است.

شریفی تصریح کرد:
شریفی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی از ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۵ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و بیش‌ترین صادرات محصولات کشاورزی از این استان به کشورهای هندوستان و عراق بوده است.

وی با اشاره به پی‌گیری تکمیل زنجیره ارزش محصولاتی مانند بادام، آبزیان، گیاهان دارویی و عسل در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام سامان هم در حال انجام است.

شریفی اظهار داشت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و پنج هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در بخش شیلات چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت هستند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این استان سرچشمه رودخانه‌های دز و کارون و یکی از تامین‌کننده‌های آب استان خوزستان است.

اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری برای بهبود فضای کسب‌وکار برنامه دارد
حسین برزگر تاکید کرد: خوزستان دارای گمرکات مرزی و بنادر تجاری است که این مسئله می‌تواند به اقتصاد این استان در تسهیل صادرات کمک بزرگی کند.

وی افزود: خوزستان و چهارمحال و بختیاری یکی از تولیدکنندگان گوشت قرمز نژاد لری‌بختیاری هستند اما تاکنون موفق به برندسازی این محصول نشده‌اند.

برزگر بیش‌ترین حجم صادرات خوراک آبزیان از چهارمحال و بختیاری را به کشور عراق اعلام و تصریح کرد: تجار خوزستان آشنایی بیش‌تری با بازارهای کشور عراق دارند و می‌توانند مشاوره‌های لازم را به تولیدکنندگان چهارمحال و بختیاری به‌منظور آشنایی با بازارهای عراق با هدف افزایش صادرات بدهند.

وی یادآور شد: زمینه همکاری مشترک بین استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه بسته‌بندی گوشت، تولید مرغ تخم‌گذار و گوشتی و مجتمع تولید قارچ دارد.

مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اشتراک‌های بین خوزستان و چهارمحال و بختیاری گفت: سند توسعه استان‌های زاگرس‌نشین از مصوبه‌های سفر دوم رییس‌جمهور شهید به این استان است.

اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری برای بهبود فضای کسب‌وکار برنامه دارد
ابراهیم رئیسی نافچی تاکید کرد: امیدواریم با ایجاد وفاق بین استان‌های زاگرس‌نشین از جمله خوزستان این سند به مرحله اجرا برسد.

وی افزود: استان‌های کم‌برخوردار با کمبود سرمایه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف مواجه هستند به همین منظور بسته پیشنهادی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری آماده شده است و آمادگی همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد.

رئیسی تصریح کرد: زنجیره ارزش برخی محصولات کشاورزی مانند بادام و آبزیان در چهارمحال و بختیاری تکمیل شده است اما برای تکمیل زنجیره فروش و بازاریابی با مشکلاتی مواجه هستیم که استان خوزستان می‌تواند در این زمینه با چهارمحال و بختیاری همکاری مشترک داشته باشد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز گفت: ۷۰ درصد بودجه کشور از طریق نفت، گاز و صنایع پتروشیمی استان خوزستان تامین می‌شود اما متاسفانه صنایع کوچک خوزستان به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری برای بهبود فضای کسب‌وکار برنامه دارد
صفدر پیرمرادی تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را در مجموع ۱۹ میلیون تن اعلام و تاکید کرد ۱۶ درصد گندم کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که تا ۳۵ درصد قابل افزایش است.

وی افزود: امکان صادرات گوشت مرغ و تخم‌مرغ تولیدی در استان خوزستان به خارج از کشور وجود دارد اما قیمت‌ و تولید دستوری مانع بزرگی بر سر راه این کار است.

پیرمرادی به تلاش برای فعال بودن گمرکات استان خوزستان به‌صورت شبانه‌روزی اشاره و تصریح کرد: این مسئله صادرات محصولات کشاورزی را تسهیل می‌کند، برای این کار در حال رایزنی هستیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری یکی از پویاترین اتاق‌های بازرگانی در کشور است.

اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری برای بهبود فضای کسب‌وکار برنامه دارد
محمد نجفیان تاکید کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری و خوزستان در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، روابط‌عمومی، امور بین‌الملل و داوری می‌توان همکاری مشترک داشت.

وی با اشاره به توانمندی‌های استان خوزستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی افزود: این استان رتبه نخست تولید کنجد، مقام نخست تولید نیشکر، جایگاه دوم تولید کلزا و رده چهارم در تولید خرمای کشور را به خود اختصاص داده است.

نجفیان به ورود هیات‌های تجاری به خوزستان اشاره و تصریح کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز آمادگی دارد تا هیات‌های تجاری ورودی از سایر کشورها به خوزستان را به چهارمحال و بختیاری بیاورد.

وی یادآور شد: استان خوزستان دارای گمرکات مرزی است و می‌تواند چهارمحال و بختیاری را در حوزه رفع موانع و تسهیل صادرات یاری کند.

به گزارش ایرنا، از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.
هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha