ابزار جامع پردازش زبان فارسی در هوش مصنوعی رونمایی شد

تهران- ایرنا- «دادماتولز» به عنوان ابزار جامع پردازش زبان فارسی و کاربردی برای متخصصان هوش مصنوعی و برنامه‌نویسان با حضور اساتید دانشگاه، متخصصان حوزه هوش مصنوعی و فعالان این حوزه رونمایی شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دادماتولز (DadmaTools) جامع ترین و مخزن ابزار پردازش متن و زبان طبیعی برای زبان فارسی است و هدف از طراحی این ابزار که شکل ظاهری/ UI و اینترفیس گرافیکی ندارد، این است که استفاده از برنامه ریزی عصبی کلامی/ NLP فارسی برای متخصصان این صنعت آسان‌تر و کاربردی‌تر شود. ضمن اینکه دادماتولز از تعبیه مشترک فارسی و مجموعه داده های فارسی پشتیبانی می کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری امروز (سه شنبه) در نشست رونمایی از «دادماتولز»، آزادسازی محصول (اوپن سورس) و حمایت اولیه از آن خصوصا در لایه‌های پیکره زیرساختی را از اقدامات جلوبرنده‌ قلمداد کرد.

بهروز مینایی افزود: ابزارهای مورد استفاده در دادماتولز، مقدمه‌ای برای تسک‌های سطح بالا همچون تحلیل احساسات و ترجمه ماشینی و تمام کارهای معنایی است.

وی همچنین، ورود هوش مصنوعی مولد و کاربرد گسترده مدل‌ها را تحولی در تسک‌های صرفی، نحوی و معنایی دانست.

مدیرعامل شرکت دادماتک نیز در این نشست گفت: دی ماه ۱۴۰۰ اولین نسخه اوپن سورس دادماتولز توسعه پیدا کرد که در گیت‌هاب منتشر شد.

ابزار جامع پردازش زبان فارسی در هوش مصنوعی رونمایی شد

سید محمدباقر سجادی افزود: در سال ۱۴۰۱ با تمایل برخی از سازمان‌های دولتی و متولی برای حمایت از این محصول رو به رو بودیم. اوایل سال ۱۴۰۲ با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال این پروژه را جلو بردیم و در آبان ۱۴۰۲ دادماتولز وارد فاز دوم شد.

وی درباره اهداف طراحی این ابزار مورد استفاده در هوش مصنوعی اظهارکرد: از روز اول هدف اصلی ما توسعه NLP در زبان فارسی بود؛ زبانی که جزو زبان‌های با منابع محدود LowResource محسوب می‌شود و کمتر به آن پرداخته شده است.

سجادی از دیگر اهداف طراحی دادماتولز را توسعه ابزار یکپارچه در زبان فارسی به منظور استفاده در بخش های مختلف از جمله صنعت و دانشگاه دانست و افزود: سهولت استفاده از برنامه ریزی عصبی کلامی برای دیگران نیز از دیگر اهداف ماست.

وی همچنین این مجموعه را ایجاد جامعه‌ای از مشارکت‌کنندگان در برنامه ریزی عصبی کلامی فارسی عنوان کرد و گفت: هدف ما ایجاد جامعه‌ای از مشارکت‌کنندگانی است که دادماتولز را یا دقیق‌تر بگویم برنامه ریزی عصبی کلامی زبان فارسی را بهبود و توسعه دهند تا همیشه به‌روز باشد.

این فعال حوزه هوش مصنوعی، همچنین از درخواست دانشگاه‌های روسیه و کانادا برای ارتباط و کار در برنامه ریزی عصبی کلامی زبان فارسی خبر داد.

وی درباره انعقاد تفاهم‌نامه سازمان ملی هوش مصنوعی و دادماتک نیز اظهارکرد:این تفاهم‌نامه در راستای حمایت از پروژه‌های مقطع کارشناسی و ارشد است به طوریکه دانشجویان موضوعی را پیشنهاد می‌دهند که در صورت کاربردی بودن در بستر دادماتولز قرار گرفته و اوپن سورس شود و با ساختار دادماتولز برای همگان قابل استفاده شود.

سجادی تصریح کرد: در صورت تایید پروپوزال دانشجویان از سمت دادماتولز و سازمان ملی هوش مصنوعی، تا سقف ۲۵ میلیون تومان از پایان‌نامه دانشجویان حمایت می‌شود.

وی اشاره کرد که حمایت از پایان‌نامه‌ها محدود به دانشجویان دانشگاهی نیست و از طرف افراد خارج از دانشگاه نیز این کار شدنی است.

مشاور دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال معاونت علمی نیز در این نشست اظهارکرد: ابزار دادماتولز پیش از حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال، به عنوان یک محصول دانش‌بنیان تائید شده بود.

سیدمهدی شریعت‌زاده افزود:این پروژه در ادامه برای اسکیل کردن، افزایش دقت و کسب توانمندی‌های جدید و توسعه کامیونتی تعاملاتی با معاونت علمی داشت و مقرر شد تا با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال و ستاد هوش مصنوعی، پروژه در مقیاس بالاتر با توانمندی‌های به‌روزتر و با مشارکت بیشتر دانشگاهی‌ها و بهره‌گیری بیشتر صنعتی‌ها راه خودش را طی کند.

وی همچنین به اهمیت ادامه‌دار بودن مسیر و تشکیل جامعه‌ای از مشارکت‌کنندگان در این زمینه تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha