ضرورت ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه سماح برای گرفتن خدمات پزشکی رایگان

تهران - ایرنا - رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از زائران خواست حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا بتوانند از خدمات پزشکی و درمانی در عراق بهره‌مند شوند.

سید علی مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲ میلیون زائر در سامانه سماح سازمان حج و زیارت ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: زائرانی که بدون ثبت‌نام وارد عراق می‌شوند در صورت بروز حادثه از شناسایی ابتدایی و دریافت خدمات بهداشتی در عراق محروم می‌شوند و همه هزینه‌های درمانی و پزشکی که در عراق بسیار زیاد هستند را باید خود پرداخت کنند.

ٰٰوی با اشاره به وظایف جمعیت هلال احمر که در ستاد اربعین بر عهده این نهاد قرار داده شده است، خاطرنشان کرد: امدادرسانی در داخل خاک کشور همچنین امدادرسانی و ارائه خدمات ‌پزشکی و بهداشتی در خاک عراق به عهده هلال احمر است.

مرعشی درباره افزایش استقبال هر ساله مردم در مراسم اربعین، اظهار داشت: در این راستا، خدمات امدادی و پزشکی به نسبت سال قبل افزایش یافته و یکی دیگر از کارهایی که امسال نیز انجام گرفته، آسیب‌شناسی در زمینه خدمات و فعالیت‌های سال‌های گذشته هلال احمر بوده و تلاش شده است نقاط ضعف فعالیت‌ها شناسایی و برطرف شود.

۵۰۰ موکب درمانی ایران در اربعین

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به دریافت مجوز برپایی موکب‌های مردمی درمانی که از سوی هلال احمر، گفت: امسال بیش از ۵۰۰ موکب درمانی در سطوح مختلف در خاک عراق برپا می‌شود البته همین تعداد نیز موکب درمانی عراقی که متعلق به حشد الشعبی، هلال احمر عراق و وزارت بهداشت عراق است در این دوران به زائران اربعین خدمت رسانی می‌کنند.

مرعشی درباره این موکب‌های درمانی اظهار داشت: برخی از این موکب‌ها ۱۶ ساعته، برخی ۲۴ ساعته و برخی موکب‌ها خدمات درمانگاهی بزرگ از جمله جراحی به زائران می‌دهند و از نظر پزشک متخصص و دیگر تجهیزات پزشکی امکانات کاملی دارند.

ضرورت ثبت‌نام زائران اربعین در سامانه سماح برای گرفتن خدمات پزشکی رایگان

همکاری هلال احمر در بیمارستان عراق

وی از همکاری جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با چند بیمارستان در عراق برای درمان زائران خبر داد و گفت: بیمارستان الحسین با کادر درمانی ایرانی در اختیار هلال احمر ایران قرار گرفته است که امکان بستری بیماران در آن وجود دارد البته همه این خدمات به همه زائران ایرانی و غیر ایرانی ارائه می‌شود.

مرعشی از استقرار یک بیمارستان سیار ۳۲ تختخوابی برای نخستین بار در مسیر پیاده‌روی زائران خبر داد و افزود: چهار بیمارستان نیز در مسیر نجف تا کربلا در اختیار داریم که دو بیمارستان در تمام طول سال برپا است و دو بیمارستان سازه‌ سیار دارد و در مجموع ۳۰درصد کادر درمان، امکانات و تجهیزات هلال احمر در اربعین امسال به نسبت سال گذشته افزایش یافته است.

۴۵۰۰ پزشک دوار

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از حضور ۴۵۰۰ طبیب دوار در مراسم اربعین خبر داد و افزود: این افراد به صورت ترددی و کوله‌پشتی به زائران در مسیر نجف تا کربلا خدمات پزشکی و امدادی ارائه می‌دهند.

مرعشی اضافه کرد: همه کادر پزشکی و درمانی هلال احمر کاملا به صورت داوطلبانه و بدون حق الزحمه به زائران امام حسین (ع) ارائه خدمت می‌کنند.

چالش اصلی؛ گرمازدگی

وی افزود: بدون شک امسال چالش اصلی با توجه به افزایش دما، گرمازدگی است که البته برنامه‌های مختلفی برای جلوگیری از گرمازدگی زائران در نظر گرفته شده است؛ همچنین برای جلوگیری از گرمازدگی به زائران آموزش‌های لازم داده می‌شود چون می‌توان با رعایت نکاتی ساده از این موضوع جلوگیری کرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: یکی از موضوعات دیگر، شیوع سرخک در عراق است که باید زائران با توجه به سرعت واگیری این بیماری واکسینه شده باشند اما همچنان چالش‌های اصلی گرمازدگی، گرفتگی‌های عضلانی، تاول پا و بیماری‌های گوارشی و تنفسی به دلیل تجمع افراد است.

مرعشی از حضور تیم‌های پزشکی هلال احمر در کاظمین، سامرا، سید محمد در درمانگاه سطح دو خبر داد و افزود: با بیمارستان‌های این شهرها نیز در ارتباط هستیم تا در صورت لزوم بیمار را با آمبولانس به این شهرها منتقل کنیم.

انتقال فوتی‌های احتمالی با آمولانس به ایران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به همکاری هلال احمر با شهرداری تهران و بیمه‌ها، افزود: بر اساس این تفاهم، قرار است فوت‌های احتمالی در صورت موافقت زائران با آمبولانس به خاک کشور بازگردانده شوند و در غیر این صورت در عراق به خاک سپرده می‌شود.

مرعشی گفت: زائرانی که داروهای متداول مانند فشار یا دیابت مصرف می‌کنند حتما داروهای خود را همراه داشته باشند و بیماران گروه‌های داروهای اعصاب و روان، علاوه بر دارو، نسخه پزشک متخصص را نیز همراه داشته باشند.

مرعشی، داشتن کفش و کوله‌پشتی مناسب را برای پیاده‌روی اربعین ضروری دانست و گفت: کفش و کوله به زائر کمک می‌کند تا مسیر پیاده‌روی را راحت طی کنند و توصیه دیگر، پیاده‌روی در طول شب و ساعات خنک هوا در این فصل از سال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha