علت یابی ناباروری زوج های مازندران

ساری-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در این دانشگاه برای علت یابی ناباروری و عدم تمایل زوج های جوان به فرزند دار شدن خبر داد.

فرهاد غلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کار تحقیقاتی بزرگ منطقه یک کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال انجام است.

وی ادامه داد: برای این منظور با دادن پرسشنامه به ۱۶ هزار و ۸۰۰ ابعاد فرهنگی، ‌اجتماعی و خانوادگی باروری مورد سوال قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اضافه کرد: اقدامات مداخله گرانه در قالب برنامه ۲ ساله تدوین و اجرا خواهد شد تا علت ها بررسی و مداخلات لازم صورت گیرد.

فرهاد غلامی افزود:‌ طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ رشد جمعیت در مازندران منفی پنج درصد بود و وضعیت استان از نظر این شاخص در کشور وضعیت خوبی نداشت.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده برای رفع رشد منفی جمعیت در مازندران از سال ۱۴۰۱ تا انتهای سال ۱۴۰۲ این نرخ رشد جمعیت به منفی ۹ دهم درصد رسیده است که نشان دهنده بهبود وضعیت جمعیت در این استان است.

علت یابی ناباروری زوج های مازندران

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با تصویرسازی از وضعیت جمعیت مازندران در صورت تداوم روند رشد منفی پنج درصدی گفت که اگر با همین روند جمعیتی پیش می رفتیم مازندران طی سالهای آینده با کاهش قابل ملاحظه جمعیت مواجه می شد.

وی گفت: برای رفع این معضل اجتماعی در مازندران به اقدامات زیرساختی دست زد که از آن جمله راه اندازی ۲ درمان ناباوری سطح سه دولتی در این استان است که برای ارائه خدمات مطلوبتر به صورت ۲ شیفت صبح و عصر فعالیت دارند.

غلامی افزود: مرکز درمان ناباروری بیمارستان امام خمینی (ره) ساری که تا پیش از این فعالیت داشته با تزریق اعتبارات دولتی تجهیز و نوسازی و در حال مشغول فعالیت به مراجعه کنندگان است.

وی اضافه کرد:‌علاوه بر فراهم کردن این امکانات زیرساختی در قالب مراکز درمان ناباروری دولتی، ‌ ارائه خدمات مشاوره فرزندآوری به ۵۵۰ هزار زوج از دیگر اقدامات صورت گرفته در مازندران است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از اجرای طرح غربالگری در بانوانی که در سنین باروری قرار دارند به دیگر اقدام صورت گرفته در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برشمرد.

وی گفت‌:‌در همین زمینه ۵۴۰ هزار زن مازندران که در سنین ۱۵ تا ۵۴ سال یعنی سن باروری قرار دارند غربالگری شدند که از میان آنان ۱۱ هزار زن با علائم نابارور اولیه شناسایی و به مراکز درمان ناباروری معرفی شدند.

به گفته غلامی با اقدامات و حمایت های درمانی دولت سیزدهم به زوج های نابارور خوشبختانه ۶۰۰ مورد باروری در این مدت در مازندران رخ داد و ۲۵۰ نوزاد متولد شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha