۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85560870
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

باید و نبایدهای نکات بهداشتی زائران اربعین

۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبر: 85560870
باید و نبایدهای نکات بهداشتی زائران اربعین

زنجان - ایرنا - ۱۸ روز تا اربعین حسینی باقیمانده و در این میان زائران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به تدریج سفر خود را به مکان مقدس کربلا آغاز کرده اند و با توجه به گرمای شدید هوا به کار گیری نکات بهداشتی در این سفر معنوی بیش از گذشته اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان زنجان در این خصوص به زائران اربعین توصیه کرد ضمن رعایت بهداشت دست و خودداری از دست دادن و روبوسی با دیگران، در مناطق شلوغ و پرتجمع از ماسک استفاده کنند.

علی گنج‌خانلو افزود: لازم است زائران شستشوی دست‌ها را به خصوص بعد از اجابت مزاج، تماس با فرد بیمار، قبل و بعد از آماده کردن غذا، قبل از صرف غذا و بعد از تماس با مواد غذایی خام، حیوانات و زباله‌ها جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: زائران می‌توانند در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، از ژل ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنند.

این کارشناس با بیان اینکه زائران اربعین به مصرف غذاهای تازه پخته شده و گرم توجه جدی داشته باشند، اظهار داشت: بهتر است زائران از مصرف سالاد، سبزیجات، ماهی، لبنیات غیر پاستوریزه، غذاهای دارای سس و کشک همچنین کنسروهایی با قوطی بادکرده، زنگ‌زده، سوراخ و با بوی نامطبوع خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه زائران نباید غذا و مایعات را در ظروف مشترک مصرف کنند، تاکید کرد: لازم است زائران از سلامت آب آشامیدنی خود مطمئن باشند و از میوه‌های دارای پوست (بعد از شستشو و کندن پوست میوه) استفاده کنند.

گنج‌خانلو بر استفاده از کفش راحت و مخصوص پیاده‌روی در زیارت اربعین تاکید کرد و گفت: شستشوی مکرر پاها، خشک نگه داشتن پاها و کفش، استفاده از ۲ جوراب یا جوراب حوله‌ای و استراحت کوتاه بین مسیر پیاده‌روی از جمله راه‌های پیشگیری از تاول‌زدگی پا در پیاده‌روی اربعین است.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از انقباضات عضلانی ناشی از گرمازدگی نیز اضافه کرد: خروج از محیط گرم، در حالت استراحت قرار دادن عضلات منقبض و استفاده از آب خنک و نمک ( یا دوغ) از جمله روش‌هایی است که می‌توان برای سلامت هرچه بیشتر زائران برشمرد.

این کارشناس، استفاده از کلاه لبه‌دار و کرم ضدآفتاب را در پیشگیری از گرمازدگی و عرق‌سوز شدن، بسیار موثر عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از عینک آفتابی، پوشیدن لباس مناسب (گشاد با الیاف نخی) و رفتن به جای خنک و نوشیدن مایعات خنک در صورت گرمازدگی از دیگر راه‌های پیشگیری از گرمازدگی است.



وی به راه‌های پیشگیری از عقرب و مارگزیدگی اشاره کرد و گفت: بررسی کفش‌ها قبل از پوشیدن، خودداری از رها کردن کوله‌پشتی در فضای باز بدون بستن در آن، خودداری از دویدن پس از گزش، مراقبت از گزش مجدد و کمک خواستن از امدادگران از جمله راه‌های پیشگیری از عقرب و مارگزیدگی است.

گنج‌خانلو به زائران اربعین توصیه کرد پس از بازگشت از سفر در صورت داشتن هرگونه علائم مشکوک به بیماری به نزدیک‌ترین پایگاه یا مرکز بهداشتی مراجعه کنند و خاطرنشان کرد: لازم است زائران از آوردن مواد غذایی فله‌ای و بدون بسته‌بندی، دست دادن و روبوسی کردن و برگزاری دورهمی یا مهمانی در زمان بازگشت خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha