۶۰۰ اثر به جشنواره ملی سواد رسانه جایزه پرفسور معتمدنژاد ارسال شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری اختتامیه اولین جشنواره ملی سواد رسانه جایزه پرفسور معتمدنژاد در شهریور امسال خبر داد و گفت: تاکنون ۶۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره در استان ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی فرخنده شامگاه سه‌شنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار افزود: اکنون این فضا برای استان فراهم شد که جشنواره ملی مطبوعات به میزبانی خراسان جنوبی برگزار شود و پیگیر هستیم که این اتفاق رقم بخورد.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های متعدد سواد رسانه با حضور اساتید مجرب در شهرستان‌ها برگزار شد اظهار کرد: برگزاری یادواره شهدای رسانه در استان و همچنین میزبانی ۲ جشنواره‌ مطبوعات در حوزه شرق کشور از دیگر اقدامات ۲ سال اخیر در استان بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: بعد از ۶ سال رکود در حوزه برگزاری نمایشگاه مطبوعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم مجدد این نمایشگاه را احیا کرد و جمعی از رسانه‌ها استان در این نمایشگاه شرکت کردند.

وی افزود: امسال در آستانه اربعین شهدای خدمت، ۲ دستگاه اتوبوس از فعالان رسانه‌ای استان خراسان جنوی در قالب اردوی ۲ روزه به سفر مشهد مقدس اعزام شدند.

فرخنده به افزایش ۲ برابری واریز یارانه‌ها به مطبوعات و رسانه‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل آن اشاره کرد و گفت: نگاه ما هم توسعه رسانه‌های استان بوده و در این دو سال ۲۳ رسانه جدید به جمع رسانه‌های استان اضافه شدند و مجوز فعالیت برای آنان صادر شده است.

وی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: همچنین ۴۳ سرپرستی روزنامه از روزنامه‌های ملی به جمع سرپرستی روزنامه‌های استان اضافه شده است و این هم اتفاق زیربنایی و خوبی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی برای روابط عمومی‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی ادامه داد: در حوزه رسانه ملی نیز حرکت به سمت ساماندهی و هدفمندی بند«چ» شکل گرفت.

فرخنده با بیان اینکه سال گذشته ۷۵ نفر از خبرنگاران استان عضو سامانه جامع رسانه‌های کشور بودند گفت: امسال ۲۳۲ نفر از جمع خبرنگاران استان در این سامانه به عنوان خبرنگار رسمی به عضویت درآمدند.

وی عنوان کرد: امسال رسانه‌ها در بخش نماز، امر به معروف و نهی از منکر، زیست عفیفانه و مشترکین قدیمی مطبوعات استان مورد ارزیابی قرار گرفتند و رسانه‌های برتر تجلیل شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: یکی از دغدغه‌های رسانه‌های استان راه‌اندازی خانه مطبوعات استان بود که در کمترین زمان در هفته دولت سال ۱۴۰۱ فاز آن راه‌اندازی شد و همچنین اعتباری برای احداث فاز دوم این مجموعه تخصیص می‌یابد.

وی افزود: استانداری خراسان جنوبی هم رسانه‌های استان را در پنج حوزه «ترغیب مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات»، «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، «مسائل اجتماعی و جوانان»، «مطالبه‌گری و نقد منصفانه» و «به تصویر کشیدن و روایت درست حضور مردم در تشییع شهید آیت الله رئیسی و همراهانشان» مورد ارزیابی قرار داده که در پایان از پنج رسانه برتر تجلیل به عمل خواهد آمد.

فرخنده تاکید کرد: شناخت جایگاه اصحاب رسانه در دوران جنگ شناختی که یک حوزه ترکیبی را در دوران پست مدرنیسم شامل شده یک حقیقت و اصل است و کسانی که در حوزه آگاهی‌بخشی به مردم در خط مقدم مجاهدت می‌کنند.

وی اظهار کرد: در عصری که مدیریت اذهان جامعه و افکار عمومی یک اولویت برای نظام سلطه و امپراطوری رسانه‌ای غرب بوده، رشد تکنولوژی بر پیچیدگی این عرصه افزوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: لذا اهمیت کار خبرنگاری که ماموریت جهاد تبییین و ماموریت بالا بردن قدرت شناخت مردم را در حوزه کاری خودش دارد یک اصل و مهم است که همه باید به آن توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلابتصریح کرد: مأموریتی که مقام معظم رهبری در مقابل جنگ رسانه‌ای دشمن برای ما ترسیم کردند دو اصل است که باید در دستور کار رسانه‌ای‌ها قرار گرفته باشد و بیشتر مورد توجه قرار دهند.

فرخنده بیان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که در این عرصه شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و کاشتن نهال امید در دل خود و دیگران دو مقوله در گام دو انقلاب است لذا باید مأموریت ما هم بر اساس همین دو اصل پیش برود.

وی عنوان کرد: در دورانی که رسانه‌های فرمایشی و نمایشی در نظام بین الملل، دارند موضوعی را تیتر می‌کنند که حقایق را برای استعمار و استثمار بپوشانند، مأموریت رسانه‌های تمدنی در مقابل رسانه‌های فرمایشی، نمایشی و فرسایشی این است که باید به موقع اطلاع‌رسانی و درست تحلیل کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین این رسانه‌ها باید در نحوه و ارائه طریق و راه نشان دادن برای مردم در گام دوم انقلاب صحت، سرعت و دقت داشته و نگاه تمدنی، فرا ملی و فرامرزی داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha