احداث ۹۰۰ کلاس درس جدید در استان اردبیل آغاز شده است

اردبیل- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل اعلام کرد: برای تامین نیاز ضروری فضاهای آموزشی، عملیات احداث ۹۰۰ کلاس درس جدید در این استان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهزاد محمدی‌خلفلو روز چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنای مرکز اردبیل به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به نیاز فوری این استان به ۲ هزار کلاس درس جدید گفت: استان اردبیل در زمینه مدرسه‌سازی عقب‌ماندگی تاریخی دارد که بخشی از آن مربوط به تغییرات جمعیتی و مهاجرت و بخشی نیز به علت نیازسنجی نادرست است.

وی با بیان این که در گذشته پروژه‌های مدرسه‌سازی در استان اردبیل به شکل مطلوب توزیع نشده و ساخت فضاهای آموزشی متناسب با جمعیت دانش‌آموزی و پیش‌بینی آینده انجام نشده است، اضافه کرد: هم‌اینک ۴۰۰ پروژه مدرسه‌سازی در استان در دست اجراست و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، امسال ۲۰۰ کلاس درس جدید تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل اظهار کرد: هم اینک پنج شهرستان اردبیل، پارس‌آباد، اصلاندوز، مشگین‌شهر و خلخال با مشکل جدی سرانه فضای آموزشی مواجه هستند.

وی استاندارد سرانه فضای آموزشی کشور را هشت متر مربع اعلام کرد و افزود: میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور حدود ۵.۴ متر مربع است در حالی که این میانگین در استان اردبیل ۴.۲ متر مربع و در شهر اردبیل نصف این میزان یعنی حدود ۲ متر مربع است.

شهرک‌های نوساز اردبیل نیاز به مدرسه دارند

محمدی‌خلفلو با انتقاد از توسعه فضاهای شهری بدون در نظر گرفتن نیاز به سرانه فضاهای آموزشی و احداث شهرک‌های جدید بدون احداث همزمان مدرسه مورد نیاز گفت: به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید یک واحد مدرسه احداث شود در حالی که بیشتر شهرک‌های جدید به این نیاز بی‌توجهی شده است.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار در کشور بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل منعقد شده، مقرر شده است که با اعتبارات آن سازمان، مدرسه مورد نیاز محل احداث شهرک نیز همزمان با احداث واحدهای مسکونی شهرک جدید شهید سلیمانی احداث شود.

احداث ۹۰۰ کلاس درس جدید در استان اردبیل آغاز شده است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل اضافه کرد: ۲۰ تا ۳۰ درصد مدارس استان اردبیل جزو مدارس فرسوده محسوب می‌شود که باید تخریب شده و متناسب با استانداردهای روز بازسازی شود.

وی همچنین با اشاره به تاکید مقامات کشوری و استانی برای اختصاص ۱۵ درصد اعتبارات تملک سرمایه‌ای به امر مدرسه‌سازی در سال جاری گفت: با تخصیص این میزان اعتبار، واحدهای آموزشی مورد نیاز استان تکمیل و احداث می‌شود.

مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز اردبیل جمع‌آوری می‌شود

محمدی‌خلفلو اظهار کرد: امسال با اجرای ۴۳ پروژه در قالب طرح شهید پناهی، تمام مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز استان اردبیل تا مهرماه جمع‌آوری می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: امسال ۲۲۰ کلاس درس دارای بخاری گازسوز با نصب پکیج و سامانه گرمایشی نوین، استانداردسازی شده و علاوه بر این تجهیز مدارس شمال استان به سامانه‌های سرمایشی هم در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل خواستار استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز منطقه و کشور برای تامین نیاز فضاهای آموزشی استان اردبیل شد و افزود: خیرین تعهد کرده‌اند که همه پروژه‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مدرسه‌سازی استان اردبیل را تکمیل کنند و بر این اساس، ۲۴ پروژه با ۱۹۰ کلاس درس در حال ساخت، تکمیل شده و تحویل نظام آموزشی می‌شود.

وی توسعه هنرستان‌ها و تجهیز آنها را از جمله سیاست‌های نظام آموزشی کشور ذکر کرد و گفت: در این راستا، امسال ۵۰۰ میلیارد ریال ملزومات آموزشی و کمک آموزشی برای تجهیز هنرستان‌های استان اختصاص یافته است.

احداث ۹۰۰ کلاس درس جدید در استان اردبیل آغاز شده است

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۶۵ هزار دانش‌آموز در ۱۱ هزار و ۸۰۰ کلاس درس و با راهنمایی و هدایت ۱۸ هزار و ۵۰۰ معلم و فرهنگی مشغول تحصیل شدند ، ولی به گفته کلام‌الله صفری مدیرکل آموزش و پروش استان اردبیل، به علت افزایش شمار دانش‌آموزان و فرسوده بودن تعدادی از مدارس موجود، این استان نیاز به ۶ هزار و ۸۰۰ کلاس درس جدید دارد.

به‌گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل، پنج شهرستان اردبیل، پارس‌آباد، اصلاندوز، خلخال و مشگین‌شهر در استان اردبیل در وضعیت بحرانی تامین فضای آموزشی قرار دارند و سرانه فضای آموزشی آنها پایین‌تر از میانگین کشوری است.

سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل ۴.۲ متر مربع و حدود یک متر مربع کمتر از میانگین کشوری اعلام شده، این در حالی است که سرانه فضای آموزشی در شهرستان اردبیل که پذیرای نیمی از جمعیت ۲۶۵ هزار نفری دانش‌آموزان استان می‌باشد، کمتر از ۲ متر مربع است.

۲ نوبته شدن مدارس، تراکم بالای برخی کلاس‌های درس و نیز بروز مشکل در تامین معلم و مربی آموزشی از جمله عوارض کمبود فضای آموزشی در استان اردبیل ذکر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha