آبادانی آبادی

شهرکرد - ایرنا - روستاهای گزستان، گاوشیر، سجو، بادام شیرین، سرتنگ لیمه، قلعه کشکی و الورک از مناطق کمتر برخوردار چهارمحال و بختیاری که نیازمند بهبود وضعیت جاده روستایی هستند و امروز با کاری جهادی زیربنای ساخت راه دسترسی عشایری فراهم شده است و تکمیل آن تا قبل از زمستان مهمترین خواسته اهالی این روستاها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی همواره از مهمترین عوامل توسعه هر منطقه به شمار می‌رود تا جایی که از جاده و راه دسترسی همیشه به‌عنوان رکن مهم توسعه یاد می‌شود و ایجاد امکان دسترسی مناسب به راه برای هر نقطه، سبب رشد دیگر زیرساخت‌ها و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم و افزایش میزان بهره‌مندی از منابع و ظرفیت‌های دیگر می‌شود.

اهالی روستاهای گزستان، گاوشیر، سجو، بادام شیرین، سرتنگ لیمه، قلعه کشکی و الورک روستاهایی سخت‌گذر در یک منطقه طبیعی بکر از شهرستان کوهرنگ هستند که تاکنون برای رساندن خود به بخش باید با کَلَک(قایق پوستی) یا جره و یا گرگر از رودخانه پرآب بازفت عبور می‌کردند.

این شیوه عبور از رودخانه همواره ساکنان این روستاها و عشایر منطقه دیناران شهرستان اردل و کوهرنگ که ییلاق خود را در این منطقه می‌گذرانند با مشکل مواجه کرده بود.

آبادانی آبادی

راه عشایری گزستان؛ گامی برای توسعه

برای بررسی بیشتر این مشکل به سراغ رییس شورای روستای گاوشیر رفتیم او به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از کودکان و نوزادان این روستاها و عشایر که بر اثر تب بالا و به دلیل نبود راه دسترسی برای انتقال به مرکز بهداشتی و دریافت یک تب‌بر ساده بیمار شدند.

جواد احمدی افزود: مردم این روستاها و عشایر به دلیل نبود راه دسترسی مجبورند از کلک که بسیار خطرناک است و تاکنون چندین مورد به دلیل وارونه شدن در رودخانه غرق شده‌ و از بین رفته‌اند.

آبادانی آبادی

او با اشاره به خطری که همیشه مال و جان اهالی این روستاها را تهدید می‌کند ادامه داد: در بسیاری از مواقع به خصوص زمستان که خطر بارش برف سنگین و یا سیلاب بود اهالی این روستاها مجبور بودند برای چند ماه در آن سوی رودخانه بمانند.

به گفته احمدی، مردم این روستاها و عشایر تا سال ۱۴۰۰ از داشتن راه دسترسی مناسب و مطلوب محروم بودند و با تلاش شورا و همت دولت‌مردان بلاخره عملیات اجرایی احداث راه عشایری گزستان با وجود بسیاری مخالفت‌ها از سوی برخی افراد به بهانه از بین رفتن عرصه‌های طبیعی آغاز و بارقه امیدی در دل مردمان این مناطق ایجاد شد.

برای بررسی تاثیر احداث راه عشایری گزستان در تخریب عرصه‌های طبیعی به سراغ مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری رفتیم.

ادعای مطرح در خصوص راه عشایری گزستان؛ غیرواقعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بررسی‌های انجام شده ضرورت احداث راه عشایری گزستان را نشان می‌دهد و همچنین ادعای مطرح در خصوص نابودی بخش عظیمی از درختان این منطقه نیز غیرواقعی است.

اصغر احمدی به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع احداث راه عشایری روستایی گزستان و از بین رفتن درختان این منطقه به عنوان یکی از مناطق بکر سه بار به سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری ارجاع و کارشناسان به صورت خاص موضوع را بررسی کردند.

وی اظهار داشت: با توجه به حضور جمعیت قابل توجهی از جامعه عشایری در منطقه گزستان ایجاد این راه ارتباطی برای عشایر این منطقه به عنوان یک مطالبه مردمی از جمله الزاماتی است که به خوبی از سوی دولت‌مردان احساس و نسبت به احداث این راه اقدام کرده‌اند.

احمدی با اشاره به برخی گزارش‌های غیرواقعی در خصوص نابودی بیش از هشت هزار اصله درخت با احداث راه عشایری گزستان گفت: نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد برای ضرورت‌سنجی احداث راه عشایری گزستان ۲ روز در منطقه بیتوته کرد.

آبادانی آبادی

وی یادآور شد: کل درختانی که در جریان احداث راه عشایری گزستان از بین رفت ۵۰ تا ۶۰ اصله درخت بود در صورتی‌که برخی افراد بدون توجه به مشکلات ناشی از نبود راه دسترسی برای اهالی این روستاها و عشایر تلاش می‌کنند با ارائه آمارهای غیرواقعی فرافکنی کنند.

احمدی با بیان اینکه سیاست‌های اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری براساس چهار تعریف حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی پایه‌گذاری شده است گفت: این‌ها سیاست‌هایی هستند که از سوی این سازمان در راستای حفاظت و مراقبت اصولی از عرصه‌های منابع طبیعی اجرا می‌شود اما خاستگاه تمام نیازمندی‌ها در راستای توسعه کشور در عرصه‌های ملی تعریف شده و اجتناب ناپذیر است اما باید این کار به صورت اصولی و صحیح انجام شود.

وی یادآور شد: راه عشایری گزستان از جمله طرح‌هایی است که نقش مهمی در رفع مشکل تردد جامعه هدف و محرومیت زدایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدی ادامه داد: وقتی درخواستی از سوی دستگاه متولی اجرای خدمت عمومی در قالب یک طرح برنامه‌ریزی شده به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارسال می‌شود از سوی کمیته فنی و میزان بروز خسارت آن بررسی می‌شود.

وی یادآور شد: آنجایی که ضرورت ایجاب نکند و خسارت و خسران به عرصه‌های ملی بیش از خدمت عمومی است زیر بار نخواهیم رفت و نمی‌پذیریم به نحوی که درخواست‌های زیادی برای ایجاد راه از طریق امور عشایر آماده اما به دلایل فنی که وجود دارد مدیریت شد و راه‌های دیگری تعریف شد تا به عرصه‌های ملی آسیبی وارد نشود.

آبادانی آبادی

راه عشایری گزستان در ایستگاه آخر

سرپرست معاونت توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با توجه به مشکلات ناشی از نبود راه دسترسی با هماهنگی‌های انجام شده و با همت گروه جهادی شهدای جبهه مقاومت قم عملیات اجرایی راه عشایری گزستان به طول ۱۴ کیلومتر آغاز شده است.

نورالله محمودی افزود: تاکنون ۱۲ کیلومتر از این جاده احداث شده است و تلاش می‌شود مابقی جاده نیز هرچه سریع‌تر اجرا و به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: برای سرعت‌بخشی و روان‌سازی کار براساس مصوبه دولت سیزدهم کار احداث پل با دهانه ۱۰۲ متری در دستور کار قرار گرفت و امروز فنداسیون این پروژه اجرا شده است.

احداث راه عشایری گزستان با کمترین خسارت به عرصه‌های ملی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تقدیر از گروه شهدای جبهه مقاومت که در خصوص احداث راه عشایری گزستان اقدام کردند گفت: این گروه در راستای محرومیت‌زدایی مسوولانه و با کمترین خسارت و آسیب به جنگل وارد کار شدند.

به گزارش ایرنا، شهرستان کوهرنگ که محل ییلاق و قشلاق جمعی از عشایر بختیاری از خوزستان به چهارمحال و بختیاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha