تاکید وزارت بهداشت بر واکسیناسیون سرخک در استان‌های غربی و شرقی

تهران -ایرنا- مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری سرخک فقط به کشور عراق محدود نمی‌شود؛ بلکه این بیماری طی سال گذشته در کشورهای پاکستان و افغانستان نیز اپیدمی شد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به‌دلیل اپیدمی سرخک در افغانستان و پاکستان با افزایش موارد ابتلا به این بیماری در استان سیستان ‌و بلوچستان مواجه شدیم و در عین‌حال با اجرای تمهیداتی توانستیم بیماری سرخک را در این استان کنترل کنیم.

وزارت بهداشت براساس وضعیت بیماری سرخک در عراق به دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی استان‌های غربی کشور اعلام کرده اگر پرونده واکسیناسیون یک کودک دارای نقصان است، نسبت به لکه‌گیری این موضوع اقدام کنند. به تمام افراد کمتر از ۱۵ سال که قصد سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین را دارند توصیه می‌شود که سوابق واکسیناسیون خود را بررسی کنند به‌نحوی که حداقل دو بار سابقه تزریق واکسن سرخک داشته باشند.

تاکید وزارت بهداشت بر واکسیناسیون سرخک در استان‌های غربی و شرقی

به گزارش ایرنا معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیشتر از شیوع بیماری سرخک در عراق خبر داد و به هموطنانی که قصد شرکت در مراسم اربعین دارند، تاکید کرد: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند.

حسین فرشیدی خاطرنشان کرد: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که عموما کودکان را مبتلا می‌کند ولی افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون نداشته باشند نیز در معرض خطر ابتلا خواهند بود.

وی افزود: دوره نهفتگی بیماری سرخک از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است و بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندام‌ها گسترش می‌یابد و تظاهر می‌کند. چهار روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا چهار روز بعد از آن، بیماری از طریق تنفسی قابل انتقال است.

فرشیدی گفت: در کشورهای همسایه از جمله عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نیست؛ از اینرو شاهد همه‌گیری‌های بیماری در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: عراق بر حسب مستندات سازمان جهانی بهداشت از سال قبل شاهد همه‌گیری‌ بزرگ سرخک بوده و موارد بیماری در ماه های اخیر افزایش بیشتری نیز داشته است و براساس آمار موجود، تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸هزار و ۷۸۳مورد افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha