۱۴۰ تن دانه زوغنی کاملینا از کشاورزان فارس خریداری شد

شیراز-ایرنا-مدیر تعاون روستایی فارس گفت: ۱۴۰ تن دانه روغنی کاملینا از کشاورزان این استان در سال زراعی جاری خریداری شده است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا،حمید رشیدی چهارشنبه در این باره افزود: شبکه شرکت های تعاون روستایی چهار مرکز خرید کاملینا در شیراز، مرودشت، زرقان و اقلید با هدف حمایت از کشاورزان راه اندازی کرده است.

مدیر تعاون روستایی فارس افزود: خرید کاملینا در فارس را شرکت تعاونی کشاورزی دانه‌های روغنی استان فارس با مشارکت اتحادیه و شرکت‌های تعاون روستایی انجام می دهد.

رشیدی اضافه کرد: محصول کاملینا با نرخ تضمینی کیلویی ۳۳هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی گفت: کاملینا به عنوان دانه‌ای روغنی، کم آب بر بصورت دیم کشت می شود و دارای توجیه اقتصادی برای کشاورزان است.

کاملینا یا (کتان‌کش) گیاهی است که طی چند سال اخیر، کشت آن به‌عنوان یک دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده و مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک گرده‌خوار دارد و این گیاه به عنوان مهمترین منبع تامین کننده روغن با تامین اسید های چرب غیر اشباع شناخته شده است.

این گیاه در اکثر استان های کشور در شرایط دیم کشت شده است و عملکرد رضایت بخشی داشته است که در چند سال گذشته به صورت آزمایشی در عرصه های این خطه کشت شده است و کارشناسان در سال جاری به کشاورزان توصیه می کنند که زمین های آیش و دیمزارها را خالی رها نکنند و این گیاه کم آب بر و اقتصادی را کشت کنند.

۷۰درصد مطالبات کلزاکاران فارس پرداخت شد

مدیرعامل شرکت دانه‌های روغنی فارس هم گفت: تاکنون حدود ۷۰ درصد مطالبات کلزاکاران استان پرداخت شده است.

سید حبیب علوی در این باره افزود: برای نخستین بار امسال شرکت تعاونی کشاورزی دانه‌های روغنی فارس با مشارکت اتحادیه و شرکت‌های تعاون روستائی در شهرستان‌های استان به مباشرت از بخش خصوصی کلزا را خریداری کرد.

مدیرعامل شرکت دانه‌های روغنی فارس ادامه داد: خرید کلزا در سال جاری در شهرستان‌های مهر، لار، زرین دشت و جویم، فسا، فیروز آباد، مرودشت و نور آباد ممسنی انجام شده و به پنج هزار و ۶۰۰ رسید.

وی اضافه کرد: طبق قرارداد با شرکت صنایع غذایی کورش بهای خرید به کشاورزان در حال پرداخت است بطوری که تا کنون بهای بیش از سه هزار و ۷۰۰ تن کلزا به کلزاکاران پرداخت شده است.

علوی ادامه داد: نرخ خرید تضمینی کلزا در سال جاری ۳۵ هزار تومان با افت ۲درصد ناخالصی و۱۰ درصد رطوبت اعلام شده است.

کلـزا به عنـوان سومین گیـاه روغنـی مهـم دنیا شـناخته شـده و به دلیـل خصوصیـات خوب ماننـد مقاومـت بـه کم آبی، شـوری، سـرما، ارزش تناوبی زیاد، مقاومت نسـبی بـه بافت خاک و قابلیـت بـالا بـرای رقابت بـا علف‌‎های هـرز هم اکنون در سـطح وسـیعی از مـزارع جهان در تنـاوب بـا گیاهـان زراعـی مختلـف به ویـژه غلات کشـت می‌شـود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha