آثار جشنواره تولیدات ایرنا با رویکرد حل مساله داوری شد

تهران- ایرنا- دبیر جشنواره تولیدات ایرنا با بیان اینکه در بررسی آثار سعی کردیم رویکرد حل مساله را به شکل ویژه‌تری در نظر بگیریم، گفت: ممکن بود برخی آثار از نظر ارتباط با مخاطب، سطح انرژی یا حتی سوژه خوب باشند اما دغدغه حل مساله در آثار، جزو شاخصه‌های مهم بود.

فاطمه نوری‌جهانگرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا اظهار داشت: جشنواره تولیدات ایرنا از سال‌ها قبل برای ارزیابی و نقد آثار خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار می‌شود. از آنجا که سال گذشته دبیر جشنواره بودم، نقاط قوت و ضعف جشنواره را، احصاء و امسال با تجربه‌ سال گذشته همزمان با روز خبرنگار (۱۷ مرداد)، جشنواره را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: ۳۶۵ اثر از ۱۹۳ خبرنگار به دبیرخانه رسید و بیشترین آثار ارسالی همچون سال گذشته، از سمت مراکز و دفاتر استانی بود. یکی از مزیت‌های ایرنا مراکز استان‌ها هستند که همکاران ما در این مراکز اغلب شبانه‌روزی مشغول فعالیت خبری هستند.

نوری با اشاره به دریافت اثر در هشت قالب تاکید کرد: بیشتر آثار ارسالی در قالب گزارش بود؛ از ۳۶۵ اثر ارسالی، ۱۴۶ اثر به بخش گزارش‌ اختصاص داشت که داوری این آثار طی ۲۸ ساعت انجام شد.

وی یادآور شد: همچنین در بخش تیتر و فیلم ۵۷ اثر ارسالی داشتیم.

دبیر جشنواره تولیدات ایرنا افزود: هفت داور از بخش‌های متفاوت آثار را داوری کردند؛ محسن بهاروند، سجاد خسروانیان، زهره‌سادات محتشمی‌پور، مریم شفیعی، لطیف نکویی، سید مجتبی صادقی و اینجانب اعضای هیات داوران جشنواره تولیدات ایرنا بودیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر هیات داوران اصلی، کمیته‌های تخصصی نیز داشتیم که در بخش‌های متفاوت از آنها بهره بردیم. داوران میهمان نیز به صورت جدا رای داشتند و رای آنها اثرگذار بود.

این عضو هیات داوران با تاکید بر اینکه نقش دبیر خبر نیز در این جشنواره نادیده گرفته نشده است، گفت: با بررسی تاریخچه آثاری که به مرحله داوری در گام‌های بعدی می‌رسیدند، سعی کردیم نقش دبیر یا منتشر کننده خبر را نیز در نظر بگیریم. رتبه سوم بخش تیتر نیز به همین دلیل به صورت مشترک اهدا شد تا نقش هر دو نفر یعنی هم منتشرکننده و هم خبرنگار به چشم بیاید زیرا هدف ما بالابردن انگیزه برای ارتقای خبرنگاران است.

نوری با اشاره به بخش خبر در جشنواره توضیح داد: در بخش خبر تنها ۱۰ اثر ارسالی داشتیم و داوران در این بخش هیچ اثری را حائز هیچ رتبه‌ای ندانستند. از آنجا که ماهیت کار در ایرنا خبر است و خبرهای خوبی نیز منتشر می‌شود، انتظار می‌رفت در این بخش جشنواره با اقبال بیشتری مواجه شود.

وی درباره شاخصه‌های داوری آثار تشریح کرد: از سال گذشته شاخصه‌هایی برای داوری آثار داشتیم که بعضی بازنگری و بعضی اصلاح شد و در نهایت با توجه به شاخصه‌های نهایی شده، امتیازات تعلق گرفت. از طرفی کارشناس اجرایی جشنواره، نام افراد را حذف و فقط آثار را در اختیار داوران قرار داد تا بتوانند با توجه به اثر ارسالی و شاخصه‌ها و فارغ از نام افراد، آثار را داوری کنند.

نوری جهانگرد رویکرد حل مساله را در داوری آثار مهم دانست و افزود: در بررسی آثار سعی کردیم رویکرد حل مساله را به شکل ویژه‌تری در نظر بگیریم؛ ممکن بود برخی آثار از نظر ارتباط با مخاطب و سطح انرژی یا حتی سوژه خوب بوده باشند اما دغدغه حل مساله در آثار، جزو شاخصه‌های مهم بود.

وی ادامه داد: در نهایت نیز ۲۰ نفر برگزیده شدند و یک اثر شایسته تقدیر شد که از میان برترین‌ها، هشت نفر از بانوان خبرنگار بودند.

دبیر جشنواره تولیدات ایرنا با بیان اینکه جشنواره‌ها بهانه هستند تا خبرنگاران ارتقا پیدا کنند، تاکید کرد: گاهی یک خبر در حد یک خط، اثرگذاری بیشتری دارد؛ حرفه خبرنگاری هر روز در حال تحول است. 

نوری جهانگرد افزود: قرار است داوران آثار ارسالی را آسیب‌شناسی کنند تا برای ارتقای خبرنگاران در برخی قالب‌های خبری، دوره هایی برگزار کنیم.

تولیدات ایرنا را با رویکر حل مساله داوری کردیم
فاطمه نوری جهانگرد؛ عضو هیات داوران جشنواره تولیدات ایرنا

بیانیه پایانی هیات داوران جشنواره تولیدات ایرنا

جشنواره تولیدات ایرنا امسال نیز به سرانجام رسید تا بتوان با معرفی آثار برتر، گوشه‌ای از تلاش‌های همکاران ایرنا در سراسر کشور را نمایان ساخت. 

با این حال، بررسی آثار رسیده نشان داد، همکاران محترم با وجود تولیدات بسیار خوب و عالی اما حضور پررنگی در این جشنواره نداشتند و در یک کلام، جای خالی خبرها، گزارش‌های حرفه‌ای، مصاحبه‌ها و یادداشت‌های کارآمد احساس ‌شد.

بر این اساس، با توجه به تعداد آثار رسیده، هیات داوران براساس شاخص‌های تعیین شده برای هر بخش، اقدام به بررسی و داوری آثار کرد.

در این جشنواره در مجموع ۳۶۵ اثر از ۱۹۳ نفر در ۸ بخش ارسال شد.

بررسی آماری نشان می‌دهد اداره‌کل اخبار استان‌ها با ۲۱۸ اثر بیشترین اثر را برای جشنواره ارسال کردند.

با توجه به وظیفه اصلی ایرنا و با وجود تولیدات خبری فاخر در بخش خبر، آثار قوی ارسال نشده بود که داوران علیرغم میل باطنی هیچ اثری را شایسته انتخاب ندانستند که این زیبنده همکاران و سازمان نیست.

همچنین هیات داوران در بخش ترجمه از زبان‌های خارجی به فارسی نیز هیچ اثری را حائز رتبه ندانستند و در بخش‌ تیتر به دلیل نداشتن شرایط لازم آثار ارسالی،‌ اثری برای رتبه اول برگزیده نشد.

با توجه به روند بررسی و داوری آثار ارسالی به این جشنواره، چند نکته را باید مورد تاکید قرار داد:

۱. در زمان بررسی آثار، با دعوت از افراد با تجربه و متخصص در گروه‌های اخبار خارجی، عکس و فیلم، تلاش شد نگاه تخصصی هر مجموعه نیز در داوری لحاظ تا داوری به شکل دقیق انجام شود.

۲. هیات داوران بر این باور است ظرفیت و توانمندی همکاران در بخش‌های مختلف بسیار فراتر از آثار رسیده به جشنواره بوده و امید دارد در دوره‌های آینده، با اتخاذ سازوکارهای مناسب، روند مشارکت بهبود و افزایش یابد. 

۳. بررسی آثار ارسالی نشان داد برخی از ارسال‌کنندگان آثار فقط اثرهای منتشر شده خود را در جشنواره مشارکت دادند بدون ‌آنکه به شاخص‌های حرفه‌ای و تخصصی آثاری که می‌تواند در رقابت شرکت کند توجه لازم را کرده باشند. البته باید به رشد کیفی برخی از آثار ارسالی‌ اذعان کرد.

۴. با توجه به اینکه دانش خبرنگاری هر روزه در حال تحول است، ضرورت دارد در برخی زمینه‌های مهم عرصه رسانه از جمله «تیتر و خبرنویسی» دوره‌های آموزشی تخصصی و حرفه‌ای آن هم به صورت مستمر، برای توسعه کیفی تولیدات ایرنا برگزار کرد.

۵- در این دوره داوری تلاش شد به نقش دبیر در ویرایش خبر نیز توجه کرده و نام خبرنگار و منتشرکننده اثر با هم اعلام شود.

۶- در بخش فیلم، همه عوامل تولید یک فیلم «خبری» یا «مستند» از خبرنگار تا تدوین و ... مورد توجه داوران قرار گرفت.

هدیه و جشنواره و تقدیر، صرفاً بهانه‌ای است که ایرنا، درخشنده‌تر و پیشروتر و مبتکرتر گام بردارد و آینده‌ای همتراز با توقعی که از او می‌رود، بسازد، برای خودش، برای خانواده بزرگش و برای میهن پهناورش.

در پایان ضمن قدردانی از مدیریت عالی سازمان ، معاونان خبر و توسعه مدیریت و پشتیبانی که زمینه برگزاری این جشنواره را فراهم کردند امید است این جشنواره در سال‌های آینده، با حضور پررنگ خانواده بزرگ ایرنا، تداوم یابد و همه همکاران برای شرکت در آن کوشا باشند.

هیات داوران جشنواره خبر ایرنا - مرداد ۱۴۰۳

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha