سنوار؛ تعبیر یک کابوس برای صهیونیست‌ها

تهران-ایرنا- یحیی سنوار فرمانده میدانی حماس در نوار غزه تنها چند روز پس از ترور ناجوانمردانه شهید هنیه در تهران، از سوی جنبش حماس به ریاست دفتر سیاسی این جنبش منصوب شد، اکنون سنوار مهم ترین فرد در شاخه نظامی و شاخه سیاسی جنبش حماس به شمار می‌آید.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، یحیی ابراهیم حسن سنوار معروف به یحیی سنوار که از سوی صهیونیست‌ها به عنوان معمار عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی نام برده می شود، کمتر از یک هفته پس از ترور و شهادت اسماعیل هنیه، به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش و رهبر جنبش حماس معرفی شد.

انتخاب یحیی سنوار به ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس که با تسلط وی بر شاخه نظامی این جنبش نیز همراه هست، پیامی معنادار را به صهیونیست‌ها ارسال می کند.

سنوار بیش از هر فرد دیگری در جنبش حماس نقشی جدی در چالش های مقاومت اسلامی فلسطین برای اشغالگران صهیونیست داشته و دارد.

سنوار شوالیه ترس صهیونیست‌ها

یحیی سنوار رهبر ۶۱ ساله حماس در ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ در اردوگاه پناهندگان خان یونس در نوار غزه متولد شد.

سنوار در شرایطی که در این اردوگاه به دنیا آمد که والدین وی پس از وقایع ۱۹۴۸ و جنگ اشغالگران صهیونیست، از عسقلان آواره شده بودند.

وی در اوایل دهه ۱۹۸۰ در دانشگاه اسلامی غزه و در رشته زبان عربی ثبت نام کرد، ورود او به دانشگاه غزه با موج اشتیاق جوانان فلسطینی به اسلام گرایی و دل زدگی آنان از دیگر جریانات مبارزی که به واپس گرایی و سازش میل داشتند همراه بود، در این زمان گروه‌های دانشجویی که تفکر اسلامی را با ناسیونالیسم فلسطینی همراه و ممزوج می کردند، به سرعت وارد عمل شدند.

یحیی سنوار در سال ۱۹۸۲ به دلیل حضور در این گروه ها بدون هیچ اتهام رسمی برای اولین بار توسط صهیونیست‌ها بازداشت شد.

سنوار سه سال بعد و قبل از تشکیل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، در سازماندهی گروه المجد (به عربی: «جلال»؛ مخفف مناحمات الجهاد و الدعوه، «سازمان جهاد و دعوت [ترویج آرمان‌های اسلامی]» نقشی جدی ایفا کرد.

المجد گروهی از جوانان اسلام‌گرا بود که در حکم سازمان حفاظتی و ضدجاسوسی در برابر مخبران و وابستگان فلسطینی الاصل در استخدام صهیونیست‌ها عمل می کرد و پس از تشکیل حماس در سال ۱۹۸۷، این گروه به نهاد امنیتی حماس تبدیل شد.

سنوار پس از اینکه صهیونیست‌ها در سال ۱۹۸۸ به این گروه مشکوک شده و متوجه حمل سلاح توسط آنها شدند، به مدت چند هفته توسط اشغالگران بازداشت شد و بعدتر به جرم مجازات فلسطینی الاصل‌های وابسته به دستگاه‌های امنیتی اسرائیل به چهار حبس ابد محکوم شد.

وی در طول حبس طویل المدت خود، نقش جدی در رهبری زندانیان فلسطینی ایفا کرد، بنابر نقل قول صهیونیست‌ها وی بیشتر اوقات فراغت خود را صرف مطالعه درباره زیر و بم صهیونیسم و تشکیلات اشغالگران قدس، خواندن روزنامه‌های اسرائیلی و تسلط کامل به زبان عبری کرد.

سنوار در کنار مردم فلسطین در طی این سالها شاهد سازش کاری جنبش فتح و همچنین عدم تعهد صهیونیست‌ها به تمامی تعهدات و مندرجات صلح اسلو بودند.

انتفاضه دوم فلسطین (قیام؛ ۲۰۰۰-۲۰۰۵) منجر به دل زدگی از جنبش فتح شد و در انتخابات سال ۲۰۰۶ فلسطینیان با رای به حماس ناامیدی خود را از فتح و تشکیلات خودگردان نشان دادند.

در سال ۲۰۰۷، تشکیلات خودگردان با ایجاد دودستگی و همچنین عدم پایبندی به رای مردم به جنبش حماس، این جنبش را تنها مسئول نوار غزه کرد و بلافاصله غزه که پیش تر نیز در اشغال صهیونیست ها بود، توسط این رژیم و مصر محاصره و دور جدیدی از جنگ های ظالمانه اسرائیل بر علیه مردم غزه آغاز گشت.

سنوار در اکتبر ۲۰۱۱ در جریان تبادل زندانیان میان حماس و رژیم صهیونیستی در ماجرای آزادی گیلاد شالیت از زندان های دژخیمان صهیونیست آزاد گشت.

سنوار جزو اولین گروه از اسرای فلسطینی بود که به نوار غزه بازگشت و هنگامی که وارد نوار غزه شد، پیشاپیش بند سبز نمادین جناح مسلح حماس را بر تن داشت.

سنوار؛ تعبیر یک کابوس برای صهیونیست‌ها

در آوریل ۲۰۱۲، تنها چند ماه پس از آزادی، سنوار به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در نوار غزه انتخاب شد. وی در این سال‌ها با برخورد جدی با جناح های سازش کار در بین فلسطینیان و همچنین پاکسازی حماس از افراد وابسته به صهیونیست‌ها نقش جدی در افزایش قدرت حماس و سازمان دهی جدید این جنبش داشت.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ سنوار را به فهرست تروریست‌های جهانی خود اضافه کرد.

سنوار در سازمان دهی جدید حماس در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در نوار غزه انتخاب شد.

سنوار در دوره رهبری و تسلط خود بر حماس در غزه، روابط با جمهوری اسلامی ایران را تقویت کرده و از برخی انحرافات پیشین در جنبش حماس در روابط خود با ایران جلوگیری کرد و با رویکردی عملگرا در کنار ثبات قدم در مسیر مبارزه، روابط حماس با مصر و همچنین تشکیلات خودگردان را بهبود بخشید. طرح شیطانی صلح ابراهیم در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و سازش حداکثری برخی از کشورهای عربی و برخی در داخل فلسطین منجر به شدت عمل بیشتر سنوار شد.

جنگ ۱۰ روزه ۲۰۲۱ میان رژیم صهیونیستی و نوار غزه منجر به محبوبیت بیشتر وی در میان فلسطینیان شده و جایگاه وی را در صحنه مبارزه با اشغالگران تقویت کرد.

وی در یک گردهمایی در سال ۲۰۲۲ به مناسبت سالگرد تأسیس حماس، از هر یک از افراد خواست که اگر اسرائیل برای آزادی اسرای فلسطینی به توافق نرسد، "آماده قیام به عنوان یک طوفان برای دفاع از الاقصی باشند".

سنوار در یک سخنرانی آتشین ادامه داد: «ما در سیل خروشان، با موشک های بی پایان و در سیل سربازان بی حد و حصر به سوی شما خواهیم آمد. ما با میلیون ها نفر از مردم خود (امت) یکی پس از دیگری به سراغ شما خواهیم آمد.»

یحیی سنوار به اذعان بسیاری از صاحب نظران بین المللی و به اعتراف صهیونیست ها مهم ترین نقش را در طراحی و اجرای عملیات غرور افرین طوفان الاقصی و همچنین در مقاومت بی نظیر مردم غزه در ده ماه گذشته داشت.

هوش و نبوغ بالا و توانمندی های سنوار در حدی است که در ۱۰ ماه اخیر با وجود اینکه وی در چند قدمی صهیونیست ها و سربازان آموزش دیده ارتش صهیونیستی در حال مبارزه بوده اما اشغالگران در دست یابی به او ناکام مانده اند.

سنوار در میان رهبران و تشکیلات حماس نگاه ویژه ای را به ارتباط با جمهوری اسلامی ایران داشت.

وی علاوه بر اینکه در دیدار مسئولین جنبش حماس با رهبر معظم انقلاب در معیت شهید هنیه حضور داشت پس از شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در توصیف این شهید عنوان داشت: قاسم سلیمانی با فرماندهان قسام و سرایالقدس در ارتباط بود. این مرد با ما در ارتباط بود و بر حمایت ایران از ملت ما برای دفاع از قدس تاکید کرد در قبال این کمک درخواست و شرطی نداشت و ما را به نوعی خاصی از مقاومت سوق نداد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha