استاندار چهارمحال و بختیاری: جوانی جمعیت گرفتار قوانین دست و پاگیر نشود

شهرکرد- ایرنا- استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان نباید گرفتار قوانین دست و پاگیر اداری شود و دستگاه‌های اجرایی در این خصوص تسهیل‌گری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی حیدری روز چهارشنبه در جشنواره علمی، فرهنگی، هنری و دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت این استان افزود: نیروی جوان از پایه‌های اصلی رشد و توسعه هر منطقه و کشور و از پایه‌های اقتدار آن به شمار می‌رود از همین رو موضوع مهمی است که باید بیش از پیش به آن پرداخت.

وی در خصوص نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت در این استان تاکید کرد: اگر چه دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به کار گرفت و توفیقات خوبی در این خصوص حاصل شده اما برخی قوانین اداری دست و پا گیر می‌تواند چالشی برای اجرای این قانون باشد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در قالب قانون جوانی جمعیت مشوق‌هایی در نظر گرفته شده که بروکراسی اداری(قوانین دست و پا گیر) شیرینی این مشوق‌ها را به کام مردم تلخ کرده است.

حیدری تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت نیاز به فرهنگ‌سازی و جهاد تبیین دارد اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت رسانه‌، تدوین برنامه عملیاتی دقیق، تعیین وظایف، تشکیل مستمر کارگروه‌ها و جلسات و تدوین برنامه عملیاتی، دوری از موازی‌کاری، کمک به ازدواج آسان، درمان ناباروری و کمک به فرزندآوری از جمله راهبردهای این قانون است.

وی با اشاره به کسب رتبه سوم این استان در نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت، افزود: همه دستگاه‌ها و نهادها در این خصوص همراهی و مشارکت داشته‌اند.

تحقق جوانی جمعیت منوط به مردمی‌سازی آن است

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری تحقق اهداف و برنامه‌های قانون جوانی جمعیت در کشور را نیازمند مردمی‌سازی آن عنوان کرد و گفت: برنامه‌ها و اهدافی که در این حوزه داریم اگر در قالب بخشنامه و دستورالعمل‌ها باقی بماند، محقق نمی‌شود.

محمد حسین اعرابی ادامه داد: تجربه مردمی‌سازی امور را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که به خوبی عمل کرد و به پیروزی رسیدیم از همین رو با الگوگیری از آن می‌توان گام‌های موثری در مردمی‌سازی امور در کشور برداریم.

وی تصریح کرد: در کنار مردمی‌سازی باید فرهنگ‌سازی نیز کرد به طوری‌که مردم چالش جمعیت را یک موضوع حکومتی و دولتی ندانند بلکه آن را بیش از هر چیز مشکل خود بدانند و نگرش خود را در این خصوص تغییر دهند که این مهم نیز با فرهنگ‌سازی به نتیجه می‌رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه از کسب سوم رتبه کشوری این دانشگاه در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: در کسب این موفقیت دانشگاه تنها نبوده و دستگاه‌های مختلف تلاش داشته‌اند.

نرخ باروری در استان کمتر از استاندارد

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش نرخ باروری در این استان را ۱.۷۴ اعلام کرد و گفت: این شاخص در مقایسه با نرخ استاندارد آن که دست‌کم ۲.۱ اعلام شده، کمتر است.

علی‌ضامن صالحی‌فرد افزود: در حال حاضر نرخ باروری و شاخص جوانی جمعیت در شهرستان‌های سامان، شهرکرد، فرخشهر و کیار بحرانی است.

وی تصریح کرد: لردگان، فلارد و خانمیرزا در خصوص نرخ باروری در وضعیت بهتری دارند اما دیگر شهرستان‌های استان در وضعیت بدی قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری به محورهای برنامه جوانی جمعیت نیز اشاره کرد و گفت: در راستای جوانی جمعیت محورهایی نظیر تقویت هویت مادری، تحکیم خانواده و تقویت نشاط درون خانواده‌ها، مقابله با سقط عمدی جنین، ناباروری، دلایل و راهکارهای آن و ترویج ازدواج بهنگام و ترویج ازدواج طبیعی و ایمن دنبال می‌شود.

صالحی‌فرد افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت کشور پیر است و در صورتیکه نرخ رشد و موالید در کشور به همین کندی ادامه یابد در سال‌های آینده این جمعیت پیر به شدت افزایش پیدا می‌کند و فرصت طلایی جایگزینی را از دست خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه بحران سالخوردگی جمعیت بیخ گوش کشور است و زنگ خطر آن سالهاست که به صدا درآمده است، یادآور شد: تا سال ۱۴۰۷ فرصت طلایی برای جلوگیری از تداوم سالخوردگی جمعیت را در اختیار داریم و اگر از آن استفاده نکنیم تا سال ۱۴۲۰ فرصت نقره‌ای را در اختیار داریم و اگر در این برهه زمان هم اقدامی انجام نگیرد پنجره جمعیتی بسته خواهد شد و پیامدهای ناگواری در انتظار کشور خواهد بود.

به گزارش ایرنا، در این جشنواره آثار برتر جشنواره معرفی و تقدیر شدند. همچنین از پنج خانواده باشکوه که دارای فرزند چهارم به بالا بودند نیز تقدیر شد.

برپایی غرفه های جوانی جمعیت و تجلیل از داوطلب و سفیر سلامت فعال در حوزه جوانی جمعیت استان از برنامه‌های جنبی این جشنواره بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha