خبرنگاران روشنگران مسیر دانایی، فضیلت و آگاهی‌بخشی هستند

تهران- ایرنا- روز ۱۷ مرداد مصادف با سالروز شهادت محمد صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به نام «روز خبرنگار» نام گذاری شده است و خبرنگاران روشنگران مسیر دانایی، فضیلت و آگاهی بخشی به افکار عمومی هستند و رسالت خطیر و بزرگ اطلاع‌رسانی را بر دوش دارند.

روز ۱۷ مرداد مصادف با سالروز شهادت محمد صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در تقویم ملی کشور به نام «روز خبرنگار» نام گذاری شده است.

وزیر اقتصاد: خبرنگاران روشنگران مسیر دانایی، فضیلت و آگاهی‌بخشی هستند

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی پیامی به مناسبت روز خبرنگار، خبرنگاران را روشنگران مسیر دانایی، فضیلت و آگاهی‌بخشی به افکار عمومی دانست.

وزیر اقتصاد در این پیام تصریح کرده است، خبرنگاران روشنگران مسیر دانایی، فضیلت و آگاهی بخشی به افکار عمومی هستند و در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم همراهی و نقش خبرنگاران رسانه‌های گروهی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور کاملاً محسوس و اثرگذار بود.

نام گذاری روز خبرنگار که به واسطه جانفشانی خبرنگار شهید محمود صارمی در انجام مأموریت خطیر اطلاع رسانی رویدادها به مردم مهیا گشت، گویای عمق معنایی این رسالت بزرگ در جوامع است. این روز بزرگ را به خبرنگاران عزیز در اقصی نقاط کشور تبریک و تهنیت عرض کرده و موفقیت و سلامتی آنان را در ایفای این مسئولیت متعالی از خداوند منان مسئلت می‌نمایم.

وزیر نفت: خبرنگاران رسالت خطیر و بزرگ اطلاع‌رسانی را بر دوش دارند

جواد اوجی وزیر نفت در پیامی ضمن تبریک روز خبرنگار، تاکید کرد: خبرنگاری فقط یک شغل نیست، بلکه حرفه‌ای آمیخته به عشق و تلاش مقدسی برای ساختن فرداهای روشن‌تر است.

متن پیام وزیر نفت به شرح زیر است:

هفدهم مردادماه در ایران به نام تلاشگران و زحمت‌کشانی مزین شده که پرچم آگاهی‌بخشی و رسالت بزرگ اطلاع‌رسانی را بر دوش دارند. روز خبرنگار بدون تردید نمادی از تلاش‌های ارزنده و صادقانه فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی برای ایجاد شفافیت، آگاهی و توجه به نیازها و ضرورت‌های جامعه است. خبرنگاران با تحلیل‌های منصفانه و دقت در موضوع‌های مختلف به تنویر صادقانه افکار عمومی کمک می‌کنند.

خبرنگاری فقط یک شغل نیست، بلکه حرفه‌ای آمیخته به عشق و تلاش مقدسی است که رشد و ارتقای امید برای ساختن فرداهای روشن‌تر را به عموم جامعه نوید می‌دهد. دشمنان ملت سرافراز ایران در کنار همه خصومت‌های آشکار و پنهان خود در عرصه‌های مختلف در جبهه رسانه‌ای نیز فعالیت همه‌جانبه‌ای دارند و با معوج جلوه دادن حقایق کشور درتلاش‌اند میان صفوف جامعه اختلاف‌افکنی کرده و سایه یأس و ناامیدی را در جامعه پررنگ کنند.

بر همین اساس، معتقدم خبرنگاران ما سربازان خط مقدم عرصه جهاد تبیین هستند و فعالیت هنرمندانه و صادقانه آن‌ها برای بیان توانمندی‌های کشور می‌تواند موج امید، خودباوری و اعتماد را به کالبد جامعه بدمد و سبب اتحاد هرچه بیشتر آحاد مردم شود و همه می‌دانیم اتحاد رمز پیروزی است.

اینجانب ضمن تبریک فرارسیدن روز خبرنگار و سپاس فراوان از همکاری‌های صمیمانه رسانه‌ای شما با مجموعه صنعت نفت ایران، از خداوند بزرگ سلامت و توفیق روزافزونتان را در عرصه حساس رسانه‌ای ایران عزیز آرزومندم.

وزیر جهادکشاورزی: خبرنگاران،پیشگامان کشف حقیقت و اصلاح امور هستند

محمد علی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی به مناسبت ۱۷ مرداد ،روز خبرنگار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار به ویژه شهید محمود صارمی ،خبرنگاران را پیشگامان کشف حقیقت و اصلاح امور معرفی کرد که با همراهی و تلاش آنان هر برنامه و اقدام مهمی در عرصه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به خوبی به سامان می رسد.

متن پیام وزیر جهادکشاورزی به شرح زیر است:

سپاس خداوند متعال را که زیباترین نوای هستی را به نام قلم و آنچه می نویسد خواند و بر آن قسم یاد کرد. قداست قلم در عصر هوشمندی و گسترش رو افزون ارتباطات ، فن آوری و گردش آزاد اطلاعات و شأن و منزلت صاحبان واقعی قلم و آگاهی بخشی بیش از هر زمان دیگری بیشتر می شود. در شرایط امروز جهان که سردمداران نظام سلطه در تلاشند تا حقیقت را پیش چشم مردم جهان با خون مظلومان پوشیده سازند،اهمیت کار خطیر خبرنگاران و سنگرداران شریف و بلند طبع و آزاده عرصه اطلاع رسانی بیش از هر زمان دیگری نمایان می شود. در زمانه ای زندگی می کنیم که بدون انجام وظیفه درست خبرنگاران و روزنامه نگاران، جهان در هرج و مرج کامل فرو خواهد رفت.

در عرصه ملی هم نیک واقفیم که با تلاش و تعهد خبرنگاران دلسوز ، خدمات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی مهم نظام به خوبی با مسیئولیت پذیری بالایی برای جامعه تبیین می شود و یقینا این تلاش ارزنده در وصف واژه ها نخواهد گنجید. بر خود لازم می دانم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار و به ویژه شهید محمود صارمی و استعانت از خداوند متعال ، برای همه خبرنگاران شریف خصوصاً خبرنگاران فعال در بخش کشاورزی ، سلامت و عزت توأم با خدمتگزاری بیشتر به مردم نجیب و آزاده ایران و کشاورزان سخت کوش وطنم آرزو نمایم.

وزیر راه و شهرسازی: خبرنگاران با قلم و دوربین خود مبین رویدادهای پیشرفت کشور هستند

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی نیز در پیامی در صفحه شخصی مجازی خود نوشت: امروز فرصت مناسبی است تا از فعالان و تلاشگران عرصه رسانه در حوزه حمل و نقل مسکن و شهرسازی که در این ایام خالصانه در کنار ما بودند و با قلم و دوربین خود مبین رویدادهای بیشتر پیشرفت کشور و روشنگر عرصه خدمات رسانی بودند، تقدیر کنم.

پیام مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران به مناسبت گرامیداشت «روز خبرنگار»

وزیر صمت: دنیای امروز، دنیای رسانه است

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیامی به مناسبت روز خبرنگار نوشت: دنیای امروز، دنیای رسانه است و همگامی رسانه‌ها در مسیر همیاری صنعت در تولید داخلی، پیوندی استوار ایجاد می‌نماید که بالندگی و پویایی ایران عزیز را به دنبال خواهد داشت.

روز ۱۷ مردادماه، سالروز شهادت محمود صارمی که به روز خبرنگار مزین شده، را دست مایه‌ای قرار دادیم تا این روز را به شما تلاش‌گران گران‌سنگ عرصه اطلاع رسانی تبریک بگویم؛ شما عزیزانی که با حضور در عرصه آگاهی بخشی امکان اطلاع‌رسانی دقیق، سریع و صحیح را فراهم می‌سازید.

رئیس اتاق اصناف: خبرنگاران در مدیریت بهینه اقتصاد و کشور نقش موثری دارند

مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار (۱۷ مرداد) نوشت: هفتدهم مرداد، فرصتی است ارزشمند برای ارج نهادن بر تمام تلاش‌ها، صبوری‌ها و بینش خبرنگاران رسانه‌هایی که امروز با حفظ ماموریت‌های ذاتی رسانه‌های خبری به عنوان عوامل پشت پرده و کمتر شناخته شده مدیریت بهینه اقتصاد و کشور، رابط بین مردم و مسئولان هستند.

ایشان همواره حرف‌های نشنیدنی را با کلمات و تصاویری تاثیرگذار به جانب دیگر انتقال می‌دهند تا درک متقابلی بین مخاطبان از هر فرهنگ، دانش و تجربه پیش آورند. بولتن‌های خبری و رصد و پایش اقدامات خبرنگاران «سرویس خبری بازار و اصناف» نشان می‌دهد که ایشان با تهیه گزارشات مردمی، انجام مصاحبه با کارشناسان صنفی، انعکاس اطلاعیه‌ها، پوسترها، کلیپ‌های آموزشی و پوشش خبری نشست‌های متعدد اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف با دولت، مجلس و دیگر نهادها توانسته‌اند روند اجرا یا تصحیح قوانین و دستورالعمل‌ها را ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر سازند.

خبرنگاران سرویس خبری اصناف، گاها با ادبیاتی روان اما تخصصی، به تشریح ابعاد قوت و ضعف سامانه‌های مختلف و قوانین جدید و نو ظهور و اجرای به موقع ضرب‌العجل‌های تعیین شده از سوی دستگاه‌های بالا دستی می‌پردازند و از ضرر و زیان میلیون‌ها واحد صنفی و مصرف‌کنندگان کالا و خدمات جلوگیری می‌کنند؛ لذا به حق بدون این محتواهای خبری، اجرای برخی از امور در کشور دشوار و گاها غیر ممکن بود و در این بین، تفاوت‌ بسیاری است بین خبرنگاران حرفه‌ای و رسانه‌های معتبر با دیگری؛ که گاها انتظارات جامعه از اخلاق حرفه‌ای خبرنگار را جابجا کرده و صد البته لزوم یادگیری سواد رسانه را برای تک تک افراد جامعه از مردم تا مسئولان یادآوری می‌کند.

در پایان، اگر همه ایام سال، خبرنگاران از بازار، مصرف کننده، اصناف و اقتصاد کشور گفته‌اند، هفدهم مرداد را باید از تاثیر رسانه‌ بر مدیریت بهینه اقتصاد و کشور گفت؛ شاید مقدمه‌ای باشد بر افزایش زیرساخت‌های استفاده دولت و حتی بخش خصوصی از مزیت‌های ارتباطات رسانه‌ای.

خبرنگاران نقش خطیر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی را برعهده دارند

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پیامی به مناسبت روز خبرنگار نوشت: هفدهم مرداد ماه سال‌روز پرواز مظلومانه خبرنگار شهید محمود صارمی بهانه‌ای است برای پاسداشت مقام و جایگاه انسان‌های فرهیخته، شریف و حقیقت‌جویی که در راه روشنگری و آگاهی‌بخشی به جامعه بی‌وقفه و خالصانه می‌کوشند و مناسبت مغتنمی است برای قدردانی از خدمات همه خبرنگاران متعهد و دلسوز کشورمان که نقش خطیر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی را همراه با امانت‌داری، مسئولیت‌پذیری و دلسوزی برعهده دارند.

اینجانب روز خبرنگار را به طلایه‌داران سپهر آگاهی و روشن‌گری تبریک عرض می‌کنم و از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و ارزش‌مند تمامی این عزیزان به‌ویژه خبرنگاران حوزه صنعت مردمی و پرافتخار آب و فاضلاب کشور که همواره در روزهای دشوار و سخت خدمت‌رسانی یاور سقایان ملت شریف ایران اسلامی بوده‌اند قدردانی و تشکر می‌کنم و توفیق روزافزون و سربلندی همه تلاشگران و مجاهدان عرصه قلم و آگاهی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

خبرنگاران برای شناخت و آگاهی جامعه در تلاش می‌کنند
مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پیامی به مناسبت گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار، نوشت:

خدا در قرآن به قلم قسم می‌خورد؛ زیرا قلم چشمه است، آن را نخشکانیم.

قلم چشم است تا قدم از قدم برداریم و پیش پایمان را ببینیم، آن را کور نکنیم.

قلم عصاست، نه فقط برای پیران که همگان بدان تکیه می‏کنند.

قلم، تنها عصای دست نیست، فرهنگ، اندیشه، تفکر و فرهیختگی، همه بر این عصا تکیه کرده‏اند، این عصا را نشکنیم.

قلم زبان است، سخن می‌گوید جنبش دارد، حیات قلم را نگیریم. "قلم" مقدّس است.

سلام و درود خدا بر تمامی وقایع‌نگارانی که حرمت قلم و آگاهی را پاس می‏دارند و با تکیه بر صداقت، صراحت و شجاعت برای شناخت و آگاهی جامعه در تلاش‌اند و در این حرفه مقدس که دشواری آن تنها با عشق و ایمان از سر می‌گذرد جز رضایت حضرت دوست نمی‏بیند.
سلام و درود خدا بر تمامی خبرنگاران شهید که قلم را سلاح خویش و رسانه را سنگر دفاع از استقلال و آزادی و مقابله با زرمندان و زورمندان بریده از انسانیت و قدرت‌های سلطه‌گر جهانی قرار دادند و در این راه پرافتخار به لقاء محبوب رسیدند.

فرارسیدن روز خبرنگار را به تمامی تلاشگران باکیفیت عرصه خبر و اطلاع‌رسانی که بی وقفه در این مسیر دشوار اما پرکشش حرکت می‌کنند تبریک و تهنیت می‌گویم و همت بلند و کوشش پرثمر شما عزیزان در ترویج فرهنگ و توسعه نظام استاندارد کشور و رسالت حق‌الناس و رضایت مردم عزیز؛ ارج می‌نهیم و تداوم حضور ارزشمندتان را در این عرصه همراه با عزت، افتخار و سربلندی از درگاه باری تعالی آرزومندم.

نقش خبرنگاران در روایت اقدامات و دستاوردهای صنعت برق

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و سخنگوی صنعت برق در پیامی به مناسبت روز خبرنگار نوشت: روز خبرنگار فرصتی ارزشمند و گران‌بها برای تقدیر از فرهیختگانی است که در نهایت صداقت و مسئولیت‌پذیری به اطلاع رسانی شفاف، آگاهی‌بخشی و ایجاد اعتماد در جامعه می‌پردازند. بدون تردید عبور از شرایط خاص تابستان امسال با گرمای بی سابقه، که منجر به تامین برق پایدار کلیه مشترکان شده حاصل تعامل و مساعی ارزشمند شما خبرنگاران می‌باشد که با روایت اقدامات و دستاوردهای صنعت برق در همراه ساختن افکار عمومی و جلب مشارکت هموطنان برای اجرای برنامه‌های راهبردی صنعت برق تلاش می‌کنند.

رسالت کلیدی فعالان عرصه خبر

محمد رحیمی، مدیر روابط عمومی سازمان توسعه تجارت نیز در پیامی ۱۷ مرداد ماه، روز خبرنگار را تبریک گفت و نوشت: آینده خبرنگاری و روزنامه‌نگاری به واسطه رشد سریع تکنولوژی‌، بدون شک دستخوش تغییرات گسترده‌ای است، رشد ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی، توسعه هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ساز تغییرات گسترده‌ای در عرصه خبر و رسانه شده است. از همین رو معتقدم خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه بیش از پیش نیازمند کسب مهارت‌های جدید و آموزش در این حوزه هستند.
به عنوان یک عضو عرصه رسانه و خبر به فعالان این حوزه توصیه می‌کنم ضمن پایبندی به اصول شفافیت و صداقت در کار خود، آموزش و کسب مهارت‌های جدید را به طور ویژه در دستور کار خود قرار دهند تا همسو با تغییر و تحولات جهانی و نگاه به آینده، ضمن ایفای رسالت خود در عرصه خبر و اطلاع‎رسانی که بدون شک تاثیرگذار و کلیدی است، امنیت شغلی خود را نیز تضمین و حفظ کنند. در پایان ۱۷ مردادماه، روز خبرنگار را صمیمانه به فعالان رسانه، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به ویژه خبرنگاران حوزه اقتصادی که در یک سال گذشته یار و همراه سازمان توسعه تجارت در انعکاس اخبار بودند، تبریک می‌گویم و امیدوارم این تعامل و همکاری روز به روز شکل سازنده‌تر و پررنگ‌تری به خود بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha