نخستین دادگاه صلح در خراسان شمالی راه‌اندازی شد 

بجنورد-ایرنا- نخستین دادگاه صلح استان خراسان شمالی امروز(چهارشنبه ) در شهرستان سملقان راه‌اندازی و افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس توسعه حل اختلاف خراسان شمالی در این آیین گفت: دادگاه صلح، بر اساس قانون لاحق شورای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲ به عنوان نهاد جدید فعال شده و عملکردی متفاوت از دادگاه‌های عمومی بر عهده دارد.

وی اظهار کرد: دادگاه های صلح، ابتدا پرونده ها را به شورای حل اختلاف ارجاع می دهد که در صورت عدم سازش و یا در صورت مخالفت یکی از طرفین دعوا در رابطه با ارجاع به شورای حل اختلاف، دادگاه صلح راسا به ماهیت دعوا رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد.

رییس توسعه حل اختلاف خراسان شمالی افزود: دادگاه صلح، صلاحیت رسیدگی به دعاوی مالی تا یک میلیارد ریال و همچنین دادرسی در سایر دعاوی از قبیل مطالبه جهاز، مهریه و نفقه، حصر وراثت، اصلاح شناسنامه و دیگر موارد مندرج در ماده ۱۲ قانون شوراهای حل اختلاف را بر عهده دارد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شوراهای حل اختلاف در کنار فعالیت دادگاه های صلح، همچنان با اهتمام فعال بوده و در راستای حصول سازش به کار خود ادامه خواهند داد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha