وزیر فرهنگ: نیاز به غنی‌سازی تولید کتاب کودک داریم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیاز به کار مهم، جهادی، ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی تولیدات کتاب کودک و نوجوان داریم.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک‌ونوجوان، امروز -۱۷ مردادماه- در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و محمد حمزه‌زاده دبیر و عضو هیات‌ علمی حضور داشتند.

همچنین محمود پور وهاب، محمد میرکیانی، افسانه موسوی گرمارودی، سیداحمد میرزاده، کاظم طلایی و شهرام شفیعی اعضای هیات‌ علمی و از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری، انگیزه اصلی برای برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان بود، گفت: ایشان توجه خاصی به کتاب کودک‌ونوجوان دارند. همه آمار و ارقام نیز نشان‌دهنده توجه ویژه به حوزه کتاب کودک و نوجوان است.

محمدمهدی اسماعیلی میل به تولید و تالیف در حوزه ادبیات بومی را مهم دانست و ادامه داد: این میل آن‌طور که باید اوج نگرفت. مهم‌ترین نکته در این بخش مربوط به آثار ترجمه‌شده است اما نیاز به کار مهم، جهادی، ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی تولیدات کتاب کودک‌ونوجوان داریم. سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان، هیچ وقت کافی نیست.

اسماعیلی پیشنهاد داد: افراد می‌توانند مانند بورس در این حوزه فعالیت کنند، یعنی روی موضوع سرمایه‌گذاری کنند تا نویسنده با آرامش خیال درباره آن کار کند.

وزیر فرهنگ: نیاز به غنی‌سازی تولید کتاب کودک داریم

نشر کودک و نوجوان همواره رو به جلو بود

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه توجه به حوزه کودک و نوجوان از ابتدای دولت سیزدهم مورد توجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته است، گفت: ضرورت داشت حوزه کودک و نوجوان پس از حوزه ادبیات داستانی و شعر، از جایزه بزرگ کتاب سال جدا شود.

علی رمضانی با اعلام اینکه نشر کودک و نوجوان همواره رو به جلو بوده است، ادامه داد: لازم بود توجه ویژه‌ای به این بخش شود. این ضرورت میان فعالان مطرح بود و وظیفه ما نیز این بود که اقدامات را انجام دهیم. در این آیین از برگزیدگان هیات علمی، برگزیدگان جوان و چهره‌های شایسته تقدیر، تجلیل خواهدشد.

هیات علمی، جایزه را به کودکان غزه اعطا کرد

دبیرعلمی نخستین جشنواره ملی‌ و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان در ادامه، بیانیه هیات علمی را خواند.

محمد حمزه‌زاده در بخشی از این بیانیه، عنوان کرد: کودک در این جهان بزرگسالانه، تنهاست. ادبیات کودک و نوجوان لحظات اندیشیدن بشریت به مکاشفه و رشد است. ادبیات کودک را می‌خوانیم و تولید می‌کنیم. بازتولید ادبیات کودکی، بازتولید کودکی است. ادبیات کودک، یادآوری کودکی به کودکان و بزرگترها است.

حمزه‌زاده اعلام کرد: هیات علمی، این جایزه را به کودکان فلسطین اعطا کرد. جشنواره جایی برای بازگرداندن معیارها و تشدید اشتیاق است. جشنواره رصدگاه تلاش جمعی است.

اسامی برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره کتاب کودک و نوجوان به شرح زیر است:
برگزیده بخش شعر
در این بخش هیات داوران دو اثر «باران چه می‌نویسد» سروده خاتون حسنی و «بهار از کوچ برگشت» سروده بابک نیک طلب هر دو از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان برگزیده مشترک انتخاب کردند.
برگزیده بخش داستان بلند و رمان
در این بخش هیات داوران دو اثر «روز اول، روز آخر» اثر معصومه میرابوطالبی از انتشارات دفتر فرهنگ نشر اسلامی، کتاب زیتون و «کتانی‌های کوکام» نوشته فاطمه جدیدی از انتشارات شرکت چاپ و نشر بین‌الملل را به عنوان برگزیده مشترک انتخاب کردند.
برگزیده بخش داستان کوتاه
در این بخش هیات داوران «مجموعه یک پاورقی» نوشته امیرحسین زنجانبر و محمد گودرزی دهریزی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند.
برگزیده بخش تصویرگری
در این بخش هیات داوران «پسر اقیانوس» اثر هاله قربانی از انتشارات افق، کتاب‌های فندق را به عنوان کتاب برگزیده انتخاب کردند.
شایستگان تقدیر
بخش کلیات: در این بخش «دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان» نوشته مظفر سالاری از انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.
بخش شعر: در این بخش «آسمان مگر تمام می‌شود» سروده منیره هاشمی از انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.
بخش رمان و داستان بلند: در این بخش کتاب «آتش در آشیانه اژدها» اثر رویا منوچهری از انتشارات قدیانی به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.
بخش داستان کوتاه: در این بخش مجموعه «ماجراهای دخترانه» نوشته کلر ژوبرت از انتشارات سوره مهر، مهرک با ادب به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.
بخش تصویرگری: در این بخش نیز «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ؛ عباس کیارستمی» از نشر گه‌گاه، کتاب‌های فیل و «پیچوله کوچوله» از انتشارات به‌نشر هر دو اثر اسمعیل چشرخ را به عنوان شایسته تقدیر انتخاب کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha