۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۳۵
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85561498
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

السنوار و سناریوهای پیش‌روی حماس

۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۳۵
کد خبر: 85561498
السنوار و سناریوهای پیش‌روی حماس

تهران- ایرنا- انتخاب «یحیی السنوار» به ریاست دفتر سیاسی حماس و جانشینی شهید «اسماعیل هنیه» سناریوهای متعددی را برای روزهای آتی و آینده جنبش حماس به همراه خواهد داشت که می‌توان آنها را با عنوان نشانه حفظ قدرت این جنبش، جمعبندی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، وب‌سایت عربی «اخبار الآن» در یادداشتی گزارش داد: جنبش حماس در اقدامی غیرمنتظره از انتصاب یحیی السنوار به عنوان رهبر خود و جانشینی اسماعیل هنیه که در اواخر ژوئیه در تهران ترور شد، خبر داد. این اقدام پیامدهای مهم بسیاری در سطوح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه دارد و آینده حماس و روابط آن با گروه‌های مختلف را شکل می‌دهد و حامل پیامی برای اسرائیل است مبنی بر اینکه جنبش حماس همچنان قدرتش را حفظ کرده و پشت یک فرد متحد است.

بر پایه این گزارش، السنوار که به پیشینه امنیتی و نظامی قوی خود معروف است، یکی از فرماندهان گردان‌های القسام، بازوی نظامی حماس بود و انتخاب او برای رهبری حماس به وضوح نشان می‌دهد که این جنبش به سمت تقویت قابلیت‌های نظامی و امنیتی خود حرکت می‌کند، به ویژه اینکه او سال‌های زیادی را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده و یکی از شخصیت‌های باصلابت در حماس به حساب می‌آید. به این ترتیب این فرضیه تقویت می‌شود که ممکن است در دوره آتی شاهد تشدید تنش‌های نظامی و رویارویی با اسرائیل باشیم.

اخبار الآن در ادامه آورده است: روزهای آینده می‌تواند با تغییرات اساسی در راهبردهای حماس همراه باشد؛ چراکه السنوار به خاطر دیدگاه‌های قوی و حمایت از اقدام نظامی، ممکن است این جنبش را به سمت تشدید عملیات نظامی هدایت کند.

این گزارش حاکی است: انتخاب یحیی السنوار به عنوان رهبری حماس ممکن است به تقویت روابط با کشورهایی مانند ایران منجر شود؛ چراکه این کشور را در مواجهه با فشارهای بین‌المللی شریکی قوی و قابل اعتماد می‌داند.

جنبش حماس، یحیی السنوار را به عنوان جانشین شهید اسماعیل هنیه تعیین کرد. وی که ۶۲ سال سن دارد ریاست جنش حماس در نوار غزه را برعهده داشته است.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که اسماعیل هنیه در ۱۰ مرداد در عملیات کور و بزدلانه رژیم صهیونیستی در تهران به همراه محافظش به شهادت رسید.

رژیم صهیونیستی حذف السنوار را یکی از اهداف جنگ علیه غزه اعلام کرده اما تاکنون موفق به چنین کاری نشده است.

السنوار در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی یک دادگاه رژیم صهیونیستی به چهار بار زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد اما در نهایت بعد از ۲۲ سال حبس در سال ۲۰۱۱ در معامله و مبادله زندانیان آزاد شد؛ وی از جمله رهبران حماس به شمار می‌رود که آمریکا نامش را در فهرست ادعایی افراد تحت تعقیب قرار داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha