اعلام فراخوان ۴ جشنواره مهم تئاتری

۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۴۳
کد خبر: 85561531
اعلام فراخوان ۴ جشنواره مهم تئاتری

تهران- ایرنا- مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: امسال چهار جشنواره مهم تئاتر یعنی فجر، عروسکی، کودک و خیابانی مریوان را در پیش داریم که ضمن مشورت با دبیران جشنواره‌ها، همه فراخوان ها ارائه شده و کارها جلو می‌رود.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی امروز (۱۷مردادماه) و همزمان با روز خبرنگار، در دفتر موسیقی معاونت هنری با اهالی رسانه دیدار و گفت‌وگو کرد. ‌

مدیر کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: چندسالی که در حوزه تئاتر در خدمت دوستان بودم، بخش‌های مختلف نمایش را تجربه کردم. آخرین مسئولیتی هم که رزق من شد، تماشاخانه ایرانشهر بود. در حال حاضر هم به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی در تلاشم که بتوانیم حرکت رو به جلویی را برای تئاتر تعریف کنیم.

وی ادامه داد: براساس شناختی که درحوزه تئاتر پیدا کرده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که باید برخی اتفاقات را با کمک اهالی رسانه رقم زد. برای مثال در حوزه ساختار و آیین‌نامه‌ها، اداره کل هنرهای نمایشی به شدت شوراهای پُرقدمتی دارد. به طور قطع با گسترش هنرهای نمایشی، چه در استان‌ها و چه در تهران همه آیین‌نامه‌ها نیاز به بازنگری دارند. همکاران ارزشیابی و نظارت عقیده داشتند که در موقعیت ما نمی‌توان با شوراها و آیین‌نامه‌های سه سال پیش کار کرد؛ باید این آیین‌ها به روز شود.

حضور برخی هنرمندان در صحنه تئاتر برکت است

مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به عدم حضور برخی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر بیان کرد: جامعه نمایش کشور از عدم حضور برخی بزرگان و هنرمندان تئاتر رنج می‌برد. براین اساس تعامل را محور قرار دادیم و شروع به صحبت کردیم. شهادت آیت‌الله رئیسی باعث شد خیلی از برنامه‌ریزی‌های ما متوقف شود. در این مدت کوتاه که از حضور من می‌گذرد، درِ اتاقم به روی همه هنرمندان باز بوده است. معتقدم حضور برخی از هنرمندان در صحنه تئاتر برکت است.

نیلی بیان اینکه در بحث جشنواره‌ها هر سال مشکل زمان وجود داشت، بیان کرد: امسال چهار جشنواره فجر، عروسکی، کودک و خیابانی مریوان را در پیش داریم؛ براین اساس و ضمن مشورت با دبیران جشنواره‌ها، همه فراخوان ها ارائه شده و کارها جلو می‌رود.

مدیر کل هنرهای نمایشی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما تئاتر استان‌ها است؛ چرا که خیلی از بزرگان ما برآمده از تئاتر استانی هستند. در عرصه مالی و ظرفیت‌یابی هم نیاز به یک بازنگری داریم که برای ما مهم است.

نیلی با بیان اینکه یکی از مطالبات هنرمندان سامان‌دهی محوطه تئاترشهر است، عنوان کرد: امیدواریم به زودی مدیریت تئاترشهر معرفی شود و از این وضعیت دربیاید، اما نگاه من این است که مدیریت تئاترشهر رویه اشتباهی دارد. جلساتی با آقای طاهری گذاشتیم اما بنا به دلایلی مسئولیت ایشان سلب شد و الان تئاتر شهر کار خود را جلو می‌برد.

وی افزود: بسیاری از ما آمال و آرزو داشتیم که روزی در تئاتر شهر حضور پیدا کنیم اما حالا تبدیل به مکانی برای اجرای آثار آماتوری شده است. ارتباط جشنواره «هم آغاز» با تئاترشهر درست نبود و الان همه نوبت‌های اجرا به آثار این جشنواره تعلق دارد. باید کمک کنیم تا جایگاه تئاترشهر ارتقا پیدا کند.

اعلام فراخوان ۴ جشنواره مهم تئاتری

بودجه تئاتر باید ۶۰۰ میلیارد تومان باشد

وی در ادامه افزود: بودجه تئاتر براساس قیمت دلار سال ۷۸، باید ۶۰۰میلیارد باشد، اما نیمی از آن هم نیست، امیدوارم دولت جدید نگاه خوبی به این عرصه داشته باشد. در حوزه مالی، ظرفیت و استعداد نیاز به بازنگری داریم. بحث شورای حمایت دغدغه هنرمندان است.

نیلی تاکید کرد: برای مثال سال ۹۷ مبلغ جدی را به برخی آثار می‌دادیم اما امروز با این همه افزایش قیمت، ۱۵ میلیون به گروه‌ها پرداخت می‌شود. شورای حمایت باید تدبیری بیندیشد چرا که این اعداد و ارقام کم است. علاوه بر آن نقدهای جدی نسبت به تماشاخانه‌های خصوصی وارد است که باید آن‌ها را حل کنیم.

دستفروش‌ها برگشتند

نیلی درباره حریم مجموعه تئاتر شهر نیز توضیح داد: در اقدامی دستفروش‌ها را جمع کردند ولی دوباره برگشتند. از استاندار و فرماندار درخواست کردم تا به این وضعیت رسیدگی شود که لطف کردند و شورای تأمین هم قرار است دستفروش‌های پیرامون تئاترشهر را ساماندهی کند. حریم تئاترشهر بر اساس یک تصمیم جمعی شکل گرفته است. ولی یکی از دلایلی که تئاتر شهر کم‌رونق شده، محدودیت ایجاد شده برای ساخت‌وساز حریم مجموعه است. تلاش می‌کنم که سریع‌تر شرایط پیرامون تئاتر شهر مشخص شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت شورای ارزشیابی و نظارت و تصمیم‌های سلیقه‌ای اعضای شورا، یادآور شد: ما با شورایی طرفیم که نه هنرمند و نه حاکمیت نمی‌تواند به آن امید ببندد. شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۶ بند را اعلام کرده ولی در شورا هر کدام از اعضا با سلیقه‌های خود این بندها را تعبیر می‌کنند. البته برخی آثار با تعامل اجرا شده‌اند و این نشان می‌دهد که شورا اهل تعامل است. من حتی نسبت به فرایند دریافت مجوز هم نقد دارم که باید مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد.

بودجه تئاتر خنده‌دار است

نیلی درباره وضعیت بودجه تئاتر نیز متذکر شد: همه مدیران کل هنرهای نمایشی در زمینه بودجه تئاتر تلاش کردند اما در کل میزان بودجه تئاتر خنده‌دار است.

وی درباره شکل‌گیری سازمان تئاتر نیز تاکید کرد: اداره‌کل هنرهای نمایش در دوره قبل پیگیر این ماجرا بود ولی گویا ایرادهایی قانونی به این طرح وارد شد. امیدوارم در دولت جدید در راستای شکل‌گیری سازمان تئاتر، اقدام مناسب انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha