۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۴۳
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85561641
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

قائم مقام وزیر صمت:‌ راه‌اندازی دوباره مرکز ملی فرش نیاز ضروری است

گرگان - ایرنا - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: راه‌اندازی دوباره مرکز ملی فرش، راهکاری موثر درحمایت و توسعه صنعت فرش دستباف کشور بوده و در ساختار این وزارتخانه بازبینی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سید مهدی فرحی شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از نفرات برتر جشنواره قالی در استان گلستان، اظهار کرد: مرکز ملی فرش در گذشته فعال بوده ولی کمرنگ شد و دغدغه فعالان این صنعت را دوچندان کرده‌است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی دوباره مرکز ملی فرش و اداره آن زیر نظر وزیر، از سیر نزولی ۲۰ سال اخیر صادرات در این حوزه پیشگیری خواهد شد.

به گفته وی صادرات فرش دستباف کشور در سال ۱۳۹۱ به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده بود که این رقم سال قبل به ۲۶ میلیون دلار کاهش یافته است.
فرحی یادآور شد: گرچه اعمال تحریم علیه کشور را یکی از عوامل سیر نزولی صادرات صنعت فرش دستباف عنوان می‌شود ولی توجیه خوبی نیست.

وی همچنین راه‌اندازی مرکز تحقیقات توسعه فرش در سطح ملی با مرکز گلستان و راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه فرش در وزارت صنعت، معدن و تجارت را پیشنهاد داد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز صنعت فرش دستباف در این استان را یک ظرفیت در رونق اقتصادی ساکنان آن به ویژه قوم ترکمن برشمرد و گفت: حمایت از صنعت فرش گلستان نیاز به توجه ویژه حمایتی دارد.

درویشعلی حسن‌زاده افزود: اکنون در این استان شمالی بیش از ۳۵ هزار بافنده شناسایی شده درحال فعالیت وجود دارد.

وی خواستار حمایت بیشتر در پوشش بیمه تامین اجتماعی و تامین مواد اولیه در تولید برای بافندگان این استان شد.

در این آیین ۳ نفر از فعالان صنعت فرش دستباف گلستان طی سخنانی، پیگیری طرح خرید فرش دستباف توسط دستگاه‌ها، کمک دولت در حوزه رونق صادرات، حمایت مالی برای حضور پررنگ در نمایشگاه‌های تخصصی، ترزیق تسهیلات ارزان قیمت، اختصاص بودجه تحقیق و توسعه فرش دستباف، برگشت تدریس رشته فرش دستباف در مراکز آموزش عالی در استان خواستار شدند.

طبق گزارش مسوولان مرتبط در اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت گلستان، سال قبل در این استان ۴۶ هزار متر مربع فرش دستباف به ویژه ترکمن تولید و روانه بازار مصرف شده است.

در پایان این آیین از نفرات برتر جشنواره و ۹ تن از پیشکسوتان صنعت فرش دستباف استان گلستان از جمله " اراز گلدی سردست"، "رجب عمادالدین"، "عایشه آی محمدی"، "اراز بخت یلمه"، "عایشه جرجانی" و "بی‌بی بهلکه" با اهدا لوح و جوایزی قدردانی به عمل آمد.

بر روی فرش دستباف ترکمن بیش از ‌ ۸۱۱ طرح و نماد بافته می‌شود.

طرح‌هایی که ترکمن‌ها در بافت فرش به کار می‌برند، بیشتر شکسته و هندسی و شبیه طرح‌های بخارایی است که به آن اخال می‌گویند، زمینه این نوع قالی‌ها مزین به کتیبه‌ها و یا قاب‌های لوزی شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط یافته‌اند.

مهمترین نقوش و گل‌هایی که در بافته‌های ترکمن مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارت از ماری گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسی، قزل ایاق، تونیک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساری گل، دالی و بشیر است.

فرش‌های ترکمن در اندازه‌های بین یک تا ۱۲ متر مربع و در رنگ‌های قرمز لاکی، آبی سرمه‌ای، سبز پررنگ، سفید و بژ بافته می‌شود و رنگ‌هایی که اینک به فرش دستباف ترکمن اضافه شده شامل طوسی، دارچینی، عبایی، قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره، طلایی، نخودی و آبی آسمانی است.

فرش دستباف ترکمن که سال ۱۳۹۰ ثبت ملی شد.

گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال ایران و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد و یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت این استان از اقوام مختلف همچون فارس، کتولی، ترکمن و دیگر قومیت‌های مهاجر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha