جهادکشاورزی آذربایجان غربی از متقاضیان تکثیر شاه میگو حمایت می‌کند

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: جهاد کشاورزی استان از متقاضیان تکثیر شاه میگوی دراز آبهای شیرین ارس حمایت می کند.

به گزارش ایرنا خسرو شهبازی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از مزرعه پایلوت تولید شاه میگو مینیاتوری در اشنویه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: متقاضیانی که علاقه‌مند به تکثیر بچه شاه میگو هستند می‌توانند فرمول تکثیر را دریافت و درمزارع اصلی برای اقتصادی کردن این محصول اقدام کنند.

وی بیان کرد: ما می‌توانیم در قسمت‌های مختلف تکثیر در بخش توسعه شیلات کار کنیم و متقاضیان می‌توانند اراضی ملی و تسهیلات بانکی از محل تبصره ۱۸ دریافت کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: تکثیر بچه شاه میگو در یکسال گذشته در استان و با حمایت‌های استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دستور کار بوده و با تحقیقات انجام شده فرمولاسیون آن حاصل شده‌است.

وی اضافه کرد: جلوگیری از انقراض این گونه اقتصادی از مهمترین اهداف اجرای طرح پایلوت تکثیر شاه میگوی آب شیرین در اشنویه بود که امروز از آن رونمایی شد.

جهادکشاورزی آذربایجان غربی از متقاضیان تکثیر شاه میگو حمایت می‌کند

شهبازی اظهار کرد: خاستگاه این میگو رودخانه ارس است ولی تحقیقات نشان می‌دهد که تلفات کمی در این زمینه در مزرعه پایلوت در اشنویه داشتیم و برنامه ما حمایت از توسعه شیلات است چرا که این بخش ظرفیت بالایی در شمالغرب داراست.

وی با بیان اینکه شاه میگو در آبهای شیرین در رودخانه ارس به طور زیادی در سال‌های اخیر برداشت و باعث شده تا گونه ارزشمند به سمت انقراض برود اظهار کرد: در چند سال گذشته بخاطر حفظ این محصول ارزشمند ممنوعیت صید اعمال شد و صید اقتصادی انجام نمی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: مشکلی که در این زمینه داشتیم گرفتاری بچه میگو ها در تور های صیادان بود که برای حل این موضوع هم تکثیر گسترده در دست اجراست تا گونه حفظ و افزایش یابد.

تولید مینیاتور شاه میگو دستاوردی ارزشمند در صنعت شیلات است

علی نکوئی فرد رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور نیز در این باره گفت: این دستاورد علمی بسیار ارزشمند و موفقیت بزرگ ملی تولید مینیاتور شاه میگو طی تلاش مستمر و فشرده برای نخستین بار در کشور رخ داده و گامی بسیار قابل ستایش در راستای رفع مشکل صنعت آبزی پروری و صادرات این محصول اقتصادی است.

وی دانش فنی را به کشورهای محدودی در جهان مرتبط دانست و در این راستا از تلاش بی وقفه محققان مرکز و حامیان اجرایی و مالی پروژه مانند موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، استانداری و سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی، سازمان جهاد کشاورزی استان و شبکه دامپزشکی استان تقدیر کرد.

جهادکشاورزی آذربایجان غربی از متقاضیان تکثیر شاه میگو حمایت می‌کند

نکویی‌فرد با اشاره به کاهش شدید ذخایر شاه میگوی سد ارس بیان کرد: برای رفع این مشکل،دستیابی به بیوتکنیک تکثیر و پرورش مصنوعی شاه‌میگوی آب شیرین با هدف بازسازی ذخایر و توسعه گونه‌های بومی از ذخایر ژنتیکی بومی کشور الزامات بود.

به گزارش ایرنا با حضور رییس سازمان تحقیقات، ترویج و اموزش کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رییس مرکز تحقیقات ارتمیای کشور و جمعی از فعالان بخش شیلات استان طرح پایلوت تکثیر شاه میگوی آب شیرین به بهره برداری رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha