خطر پذیری بالای کشت دوم برنج بعد از پانزدهم مرداد ماه در مازندران/علوفه بکارید

ساری- ایرنا- خطرپذیری بالای کشت دوم بعد از نیمه مرداد ماه در حالی از سوی بعضی از شالیکاران نادیده گرفته و همچنان مشغول آب تخت کردن و نشاکاری هستند که کارشناسان معتقدند پشت سر گذاشتن موعد تعیین شده ،ضریب آسیب پذیری محصول را دربازه زمانی کاشت تا برداشت به خاطر طغیان آفت و یا سرمای زودرس افزایش می دهد، بنابراین بهترین کشت جایگزین ،علوفه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه موسسه تحقیقات برنج همه ساله با جمع بندی داده های مختلف از جمله پیش بینی های فصلی هواشناسی و دوره طغیان آفت های مختلف زمان مشخصی را برای پایان کشت دوم برنج اعلام می کند و امسال هم حداکثر زمان مناسب برای این کار را تا پانزدهم مرداد ماه اعلام کرد ،اما بعضی از کارشناسان و کشاورزان پیشرو معتقدند تغییر اقلیم بوجود آمده نشان می دهد که تا پایان مرداد هم می توان کشت دوم برنج را انجام داد.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که وجود روان‌آب ها در رودخانه های مازندران سبب شد تا انگیزه و استقبال کشاورزان به کشت دوم برنج بیشتر شود و حتی به بازه زمانی پانزدهم مرداد ماه بی توجهی کنند، دریغ از این موضوع کارشناسی که با تاخیر در نشاکاری، زمان برداشت به سرمای احتمالی ماه های پاییز برسد.

نکته دیگری که وجود دارد، تغییر اقلیم و آب و هوایی است که بعضی از کارشناسان کشاورزی و شالیکاران نیز در چند سال اخیر شاهد آن بودند به این معنا که معتقدند امسال نیز پاییز مناسبی برای برداشت برنج کشت دوم خواهیم داشت و با توجه به وجود روان آب تاخیر در نشا کشت دوم مانع نیست.

طبق آمار رسمی شرکت‌آب منطقه ای مازندران آورد رودخانه‌ها از ابتدای سال آبی تا کنون ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون متر مکعب بود نسبت به مدت مشابه پارسال که یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون متر مکعب بود ۴۲ درصد بیشتر شده است.

بارش‌های تیرماه نقش اساسی در تصمیم گیری شالیکاران برای کشت دوم دارد و بر اساس آمار افزایش حدود ۶۰ درصدی بارندگی در تیر ماه همراه با ایجاد روان آب در رودخانه ها، استقبال کشاورزان را به کشت دوم به خصوص برنجکاران حوزه آبریز ۱۱۰هزار هکتاری دشت هراز دو چندان کرده است.

بر اساس جدول داده های آماری هواشناسی، متوسط بارندگی مازندران در تیر ماه امسال ۶۸ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۴۲ میلی متر بوده، حدود ۶۲ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۴۳ میلی متر بوده، ۵۷ درصد افزایش داشته است؛ وضعیتی که روان آب در رودخانه های اصلی و فرعی استان را تداوم بخشید و شرایط را به مراتب برای آب تخت کردن زمین های شالیکاری با هدف کشت دوم فراهم کرد.

کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور توجه به زمان کشت دوم را بسیار مهم توصیف کردند و می گویند: زمان نرمال کشت دوم برنج در استان حداکثر تا پانزدهم مرداد است و گذر از این زمان برای کشت دوم با خطرپذیری زیادی همراه خواهد بود.

نکات کلیدی محققان برنج برای انجام کشت دوم

کارشناسان ارشد موسسه تحقیقات برنج کشور برلزوم رعایت نکات فنی درمدیریت کشت مجدد و رتون برنج در شمال تاکید کردند و گفتند: آب مطمئن، توجه به تاریخ کشت،استفاده دقیق از کودهای شیمیایی ، پروش درست نشاء و آتش نزدن کاه و کلش پنج نکته کلیدی که شالیکاران باید درکشت دوم اهتمام کنندتا خطرپذیری رسیدن هدف محصول به حداقل برسد.

موضوع مهم دیگری که شالیکاران باید در انجام کشت دوم به آن توجه کنند، آتش نزدن کاه و کلش کشت اول در مزارع است. کارشناسان معتقدند آتش زدن کاه و کلش به هر بهانه ای که باشد نادرست است و با منافع بلند مدت خود کشاورز در تضاد است برای این که آتش علاوه بر این که عناصر اصلی خاک را از بین می برد، زمین را از بهترین و مهم ترین تغذیه کننده خاک یعنی کاه و کلش محروم می کند.

شالیکاران در کشت دوم باید در استفاده از سه کود پایه و مهم اوره، فسفات و پتاس دقت لازم را داشته باشند، یعنی باید حدود ۳۰ درصد مصرف کود اوره را به نسبت کشت اول استفاده کنند، استفاده حدود ۵۰ درصدی کود فسفر به نسبت کشت اول و استفاده تقریبا کامل کود پتاس مورد تاکید است.

نخستین برداشت شالی برنج بیست و یکم تیرماه امسال به صورت رسمی با حضور استاندار مازندران در بابل آغاز و طبق آمار جهاد کشاورزی تا کنون برداشت محصول شالی از حدود ۱۰۰هزار هکتار از اراضی استان انجام شد، یعنی هریک از شالیکوبی ها به خصوص مناطق مرکزی استان روزانه حدود ۱۰ تن شالی را به برنج سفید تبدیل می‌کنند.

خطر پذیری بالای کشت دوم برنج بعد از پانزدهم مرداد ماه در مازندران/علوفه بکارید

پیش بینی کشت دوم برنج در بیش از ۱۰۰هزار هکتار از شالیزار های مازندران

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون حدود ۱۱۵هزار هکتار از سطح شالیزارهای استان برنج برداشت و به شالیکوبی ها تحویل شده است.

علی محمد رمضانی افزود:‌ اگر در شهرستانهایی که آب مطمئن دارند و پرورش رتون و برنج مجدد می توانند انجام دهند حتما با مشاوره فنی از مراکز جهاد کشاورزی و گیاهپزشکی این کار را بکنند. همچنین کوددهی را رعایت کنند و به هیچ عنوان کود به نشای مجدد ندهند چرا که کاه کلش برداشت قبلی به کود تبدیل می شود.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند. تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران سبب شده که این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه باشد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزارتن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

خطر پذیری بالای کشت دوم برنج بعد از پانزدهم مرداد ماه در مازندران/علوفه بکارید

کشت علوفه در شالیزارهای مازندران؛ کلید بهبود تولیدات دامی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اهمیت حیاتی گیاهان علوفه‌ای در تأمین غذای دام و ارتقاء تولیدات کشاورزی ااشره کرد و گفت: کشت گیاهان علوفه‌ای در شالیزارها پس از برداشت برنج مورد تاکید ویژه است.

محمد مهدی عباس زاده افزود: کمبود علوفه در مازندران، چالشی جدی برای دامداران محسوب می‌شود. به همین منظور، سازمان جهاد کشاورزی استان، با هدف جبران این کمبود و افزایش بهره‌وری تولیدات دامی، بر ارتقاء سطح کمی و کیفی گیاهان علوفه‌ای تمرکز کرده است.

وی افزود: انتقال دانش‌های نوین کشاورزی به کارشناسان، مروجان و بهره‌برداران، نقش کلیدی در افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت گیاهان علوفه‌ای ایفا می‌کند. با بهره‌گیری از این دانش‌ها، می‌توان به تولید علوفه‌ای با کیفیت بالاتر و در نتیجه، بهبود کمی و کیفی تولیدات دامی دست یافت.

عباس زاده با اشره به اهمیت مردمی‌سازی و جهش تولید، بر لزوم مشارکت فعال بهره‌برداران در این طرح تاکید کرد و افزود: با همکاری و همدلی کشاورزان و دامداران، می‌توانیم شاهد جهش تولید علوفه در استان و در نتیجه، رونق بخش کشاورزی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: گیاهان علوفه‌ای، به‌عنوان ستون فقرات تغذیه دام، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و تاثیر قابل‌توجهی در افزایش کیفیت و کمیت محصولات دامی دارند و پایداری تولید و حفظ حاصلخیزی خاک را با توسعه کاشت گیاهان علوفه‌ای مناسب مناطق مختلف استان بعد از برداشت برنج در شالیزارها شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: حسب نیاز استان، ضروری است مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای، مناسب با اقلیم شهرستان خود را در اراضی شالیزاری با جدیت دنبال کنند.

استان مازندران ۴۶۰هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد که ۲۳۰هزار هکتار آن به عنوان زمین های شالیزاری است و بخشی از این زمین ها در فصول غیر زراعی تحت عنوان چراگاه دام و تولید علوفه استفاده می شده است، اما از چند سال گذشته با توسعه کشت های دوم برنج، کلزا، توت فرنگی و برخی از تولیدات باغی، زمین ها از دسترس چراگاه آزاد دام خارج شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha