فیلم | چشمه زلال و چشم نواز مِزراع؛ حیات بخش زندگی عشایر دنا

یاسوج - ایرنا - «چشمه مزارع» در منطقه شبلیز و سیاه کوه زیلایی شهرستان دنا با جوشش زلال و زیبای خود از میان سنگ ریزه ها علاوه بر چشم انداز حیرت انگیز خود حیات بخش زندگی مناطق عشایری دنا است.

به گزارش ایرنا، این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغ های میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغ ها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی ،دام وطیور طرح های شیلات و باغها مشغول کار هستند.

پارک ملی و منطقه حفاظت‌ شده دنا به طول۸۰ کیلومتر ، طولانی ترین رشته کوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشته کوه را آلپ ایران نام نهاده اند، دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهارهزار متر است.

بیش از ۱۶۵ گونه جانوری از جمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت شده دنا زیست می کنند.

جمعیت شهرستان دنا بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ حدود ۴۲ هزار نفر برآورد شده اما هم اینک به حدود ۴۵ هزار نفر رسیده است.

بیش از ۳۲ هزار نفر از جمعیت این شهرستان روستایی هستند و این خیل جمعیت روستایی در یک شهرستان توجه ویژه مسیولان در ایجاد زیرساخت ها و رفع مشکلات آن ها را می طلبد تا شاهد مهاجرت این روستاییان نباشیم.

دنا چهارمین شهرستان از لحاظ جمعیت میان شهرستان های ۹ گانه استان است.

۲ هزار و ۵۵۰ گونه گیاه دارویی در این استان وجود دارد که یک هزار و ۲۵۰ گونه آن در دناست.۳۶ درصد شهرستان دنا به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی شده این در حالی است که متوسط کشوری ۱۳ درصد است.

دنا دومین شهرستان در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید محصولات باغی از جمله انگور، گردو، هلو و دیگر محصولات سردسیری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha