برنامه‌ریزی دولت چهاردهم برای تبدیل ایران به قطب گردشگری سلامت در خاورمیانه

تهران - ایرنا- معاون امور مجلس رئیس جمهور از برنامه‌ریزی دولت چهاردهم برای تبدیل شدن ایران به یکی از کشورهای فعال و برتر در صنعت گردشگری سلامت خبر داد و گفت: توجه به صنعت گردشگری سلامت ضروریست و باید حداکثر بهره‌برداری را از این صنعت کنیم زیرا جز ۱۰ کشور برتر دنیا از لحاظ جذابیت‌های گردشگری هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، شهرام دبیری اسکویی روز پنجشنبه در سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در مرکز همایش های صدا و سیما، گردشگری سلامت را برای کشور مهمدانست و گفت: سیستم آموزش پزشکی در ایران قوی بوده و فارغ التحصیلان ما توانایی دریافت بورد تخصصی اروپا و آمریکا را دارند.

وی افزود: از منظر برخورداری از تجهیزات پزشکی نیز ایران وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد که باید از این ظرفیت ها در صنعت گردشگری سلامت بهره ببریم.

وی با بیان اینکه نرخ خدمات پزشکی در کشور نسبت به سایر کشورها پایین تر است، تصریح کرد: از اولویت های اصلی دولت تقویت روابط با کشورهاست و در کنار گردشگری سلامت، باید از پتانسیل خود در صنعت گردشگری و از ظرفیت های قانونی استفاده کرد و با برنامه ریزی صحیح از مزیت های این صنعت بهره برد.

دبیری گفت:‌ کیفیت خدمات پزشکی در ایران بسیار خوب است که با کشورهای پیشرفته اروپایی برابری می کند و باید از این ظرفیت ها برای جذب بیماران خارجی استفاده کنیم تا به درآمدزایی بیمارستانها نیز کمک شود.

برنامه‌ریزی دولت چهاردهم برای تبدیل ایران به قطب گردشگری سلامت در خاورمیانه


وی ادامه داد: در دولت و مجلس تلاش می‌کنیم از برنامه‌ریزی، ظرفیت ها و فعالان جامعه پزشکی و بخش خصوصی در ارتقای صنعت گردشگری سلامت استفاده کنیم تا ایران به یکی از کشورهای فعال منطقه تبدیل شود.

ضرورت تحقق ۶ میلیارد دلاری از گردشگری سلامت در برنامه هفتم توسعه

در ادامه رئیس سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: یک میلیارد دلار صادرات تجهیزات پزشکی، یک میلیارد دلار درآمد از دارو و ۶ میلیارد دلار درآمد از گردشگری سلامت در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده و از دولت چهاردهم انتظار می‌رود در تحقق این امر بخش خصوصی را همراهی کند.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: در قانون هفتم فصل مجزایی برای گردشگری داریم و حتی برای وزارت بهداشت تکالیفی تعیین شده است، اکنون برخی کشورهای همسایه مانند عمان پزشکان ما را با دادن تسهیلات جذب می کنند، این زنگ خطری برای ما است و از دولت چهاردهم انتظار داریم نگاه جامع تر و ویژه تری به بحث سلامت و ارتقای سطح معیشتی پزشکان داشته باشد.

همچنین دبیر کل مرکز گردشگری سلامت کشورهای اسلامی تاکید کرد: دولت باید در گردشگری سلامت مشارکت بیشتری داشته باشد و از ظرفیت وزارت گردشگری بیشتر استفاده کند.

مجید زنگویی اظهار داشت: سعی داریم برنامه های حمایتی برای دانشجویان و نسل آینده مدیریتی مراکز درمانی داشته باشیم لذا دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در طول سال از خدمات ما بهره مند خواهند شد.

روح الله متفکر آزاد عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با تاکید بر فعال سازی اقتصاد دانش بنیان بویژه در حوزه بهداشت و سلامت گفت: سطح آموزشی مطلوب و نیروی انسانی کارآمدی در حوزه پزشکی داریم و می توانیم در صنعت گردشگری سلامت موفق عمل کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه هفتم پیشرفت باید کشور سالانه 6 میلیارد یورو از گردشگری سلامت درآمد داشته باشد و از این رو باید بخش خصوصی را در این زمینه فعال کنیم.

متفکر آزاد تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و تقویت حمایت دولت از فعالان این عرصه در کنار فرهنگ سازی برای پذیرش گردشگران سلامت را در تحقق اهداف برنامه هفتم موثر دانست.

گردشگری سلامت ایران مظلوم است

علی چگینی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه نیز در این همایش گفت: باید ظرفیت های گردشگری سلامت ایران را بیش از این ها معرفی کنیم؛ این صنعت مظلوم است، آنطور که لیاقت، پزشکان و کادر درمان است، در خارج از کشور معرفی نشده و باید تلاش کنیم این توانایی ها و ظرفیت ها را معرفی کنیم .

وی افزود: باید از حداقل امکانات حداکثر استفاده را کنیم، ارزانی سلامت در هیج جای دنیا به اندازه ایران نیست و کیفیت درمانی بالاست ولی نتوانستیم بدرستی معرفی کنیم .

چگینی تاکید کرد: در معرفی نظام سلامت باید بودجه داشته باشبم، هم افزایی نظام سلامت ایران در خارج از کشور حتی همسایگان آن گونه که باید باشد، نیست.

وی خواستار فعال شدن بخش خصوصی در حوزه گردشگری سلامت شد و بر این نکته تاکید کرد که وزارت امور خارجه آماده گره گشایی از فعالیت این بخش در حوزه گردشگری سلامت است.

محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز در این رویداد تصریح کرد: ایران باید در حوزه تمدنی خود در جهت ارتقای گردشگری سلامت عمل کند، سازمان نظام پزشکی آمادگی دارد در این زمینه همکاری کند.

وی گفت: سیمرغ درمانگر در کشور تولید و ثبت جهانی شده، باید در اختیار فعالان گردشگری سلامت قرار گیرد و با توجه توانمندی ایران در حوزه پزشکی، با ایجاد اعتماد بیماران خارجی زیادی را جذب کرده و به درآمدزایی بیمارستانها کمک شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha