۳ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۰
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85562088
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تالار فرهنگ کردستان در یک قدمی افتتاح

۳ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۰
کد خبر: 85562088
تالار فرهنگ کردستان در یک قدمی افتتاح

سنندج- ایرنا- تالار مرکزی سنندج(تالار فرهنگ) به عنوان بزرگترین مجتمع فرهنگی- هنری غرب کشور، بیش از ۲۰ سال است دست به دست شده و اهالی فرهنگ و هنر استان را چشم انتظار گذشته است، و حال به گفته مسئولان، فاز اول این تالار هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، ساختمان قدیمی تالار مرکزی سنندج خرداد سال ۱۳۸۲ تخریب شد و از آن زمان تاکنون به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه تمام استان کردستان از آن یاد می شود.

قرار بود این مجموعه در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و با استفاده از اعتبارات استانی در مدت ۲ سال ساخته شود اما چون اعتبارات استانی جوابگوی هزینه‌های ساخت نشد، در فهرست طرح های ملی قرار گرفت و زمین آن پس از چند مورد اصلاحیه به ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع افزایش یافت.

این پروژه شامل پنج طبقه با ظرفیت تالار هزار و ۲۰۰ نفره و سالن چندمنظوره سینما، تئاتر و موسیقی احداث می شود و پلاتوهای متعدد، کارگاه دکور، کارگاه لباس، کارگاه رنگ، نگارخانه، سایت اداری، پارکینگ، مهمانسرای VIP و دسترسی آسان معلولان به تمامی بخش‌ها از جمله بخش‌های این پروژه است.

این پروژه بزرگ فرهنگی که با پشت سرگذاشتن چند دولت، بیش از ۲ دهه از عمر آن می گذرد، هم اکنون ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، قرار است فاز اول تالار شامل بخش‌های کارگاه دکور، مجسمه سازی، ابنیه و تاسیسات مکانیکی همزمان با هفته دولت به بهره برداری برسد.

تالار فرهنگ کردستان در یک قدمی افتتاح

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در رابطه با این پروژه، اظهار کرد: تالار مرکزی سنندج به عنوان اولین‌های مراکز فرهنگی وهنری شهر سنندج در اذهان هنرمندان از اعتبار ویژه ای برخوردار است و همین امر متولیان فرهنگی در دولت های مختلف از جمله دولت سیزدهم را برای اتمام این پروژه تشویق و ترغیب کرد.

علی اصغر دریایی با بیان اینکه در طول ۱۸ سال ساخت تالار مرکزی سنندج ۷۷۰میلیارد ریال به این پروژه اختصاص داده شد، افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافته است، و هم اکنون برای اتمام کامل به ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است بنای این تالار در هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه مردم استان کردستان و بویژه شهر سنندج بیش از ۲۰ سال است که در انتطار افتتاح این پروژه فرهنگی هستند، افزود: در حال حاضر، پنج قسمت اصلی این تالار آماده و صحن اصلی که سالن هزار و ۲۰۰ نفره است در حال تکمیل شدن است و بنا داریم تا پایان سال پروژه بصورت کامل مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ادامه داد: در راستای تقویت و توسعه بخش فرهنگ و هنر استانت اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده است که نهضت پلاتوسازی از جمله این اقدامات است و در شهرهای سقز، دیواندره، بیجار، مریوان، بانه و به تازگی نیز در شهر قروه پلاتو های چند منظوره در دست احداث و اتمام نهایی است.

وی یادآور شد: نگارخانه هنر سنندج که به عنوان فضای هنری در شهر سنندج شناخته شده بود با بهترین شیوه و با استفاده از دیدگاه های هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال نوسازی و تجهیز کامل شد.

دریایی به دیگر اقدامات انجام شده برای نوسازی و تجهیز فضاهای فرهنگی و هنری استان اشاره کرد و گفت: پلاتوی نمایش و تالار شمشال واقع در مجتمع فجر شهر سنندج نیز در دستور کار، برای نوسازی و تجهیز قرار گرفته است.

مسئولان حوزه فرهنگ را جدی تر بگیرند

یکی از اهالی فرهنگ و هنر کردستان در رابطه با این تالار می گوید: سال‌هاست مسئولان وعده افتتاح این تالار را به ما هنرمدان می دهند اما هر بار به بهانه ای وعده‌ها عملی نشده و جواب قانع کننده ای نیز برای آن نداشته اند.

وی که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود، اضافه کرد: ما در کردستان استعداهای بسیار خوبی در بخش های مختلف هنری داریم اما متاسفانه زمینه و امکانات برای بروز این استعدادها فراهم نیست و به عنوان نمونه مکانی مجهز و دارای امکانات برای این قشر وجود ندارد.

تالار فرهنگ کردستان در یک قدمی افتتاح

این فعال فرهنگی و هنری ادامه داد: استان کردستان که از سوی رهبری با عنوان استان فرهنگ و هنر معرفی شده است، باید بیش از این‌ها در این حوزه فعال باشد و مسئولان فرهنگی تلاش خود را برای حفظ این عنوان بکار بگیرند اما متاسفانه خیلی در این راستا فعال نیستند.

وی یادآور شد: به نمایندگی از تمامی فعالان حوزه فرهنگ و هنر از مسئولان انتظار داریم جدی تر به اتمام این پروژه فرهنگی که یکی از نیازهای اصلی بخش فرهنگ استان است بپردازند و ما هنرمندان را بیش از این در چشم انتظاری نگذارند.

ما نیز امیدواریم این بار این وعده مسئولان تحقق پیدا کند و این پروژه عظیم که یکی از مطالبات اصلی و بحق مردم استان بوِیژه اهالی فرهنگ و هنر است مورد استفاده مردم استان قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha