۱۹ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۲
کد خبر: 85562105
T T
۱۵ نفر

برچسب‌ها

انیمیشن جیرفت با نمادهای تمدنی پنج هزار ساله در اروپا

جیرفت - ایرنا - انیمیشن جیرفت به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مرجان کشانی که به بخش مسابقات ۲ جشنواره بین المللی رَم ایتالیا و سینه لارته فرانسه راه یافته با الگو گرفتن از نمادهای پنج هزار ساله در منطقه جیرفت ساخته شده است.

به گزارش ایرنا جیرفت جدیدترین کار پویانمایی مرجان کشانی به شمار می‌رود که با استفاده از نمادهای تمدنی حدود پنج هزار ساله جیرفت در جنوب کرمان پیام خود را به مخاطب می رساند.
کشانی خود اصالتا اهل جیرفت نیست و می‌گوید به طور تصادفی با خواندن یک کتاب با نمادهای فرهنگی این منطقه آشنا شده و جرقه ساخت این انیمیشن را در ذهنش زده است.

این کارگردان و تهیه کننده انیمیشن روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: این اثر برای سنین ۱۱ سال به بالا مناسب است و برای کودکان زیر این سن جذابیت ندارد.

کشانی در مورد انگیزه های خود از ساخت جیرفت بیان کرد: یکی از دغدغه های من تمدن ایران است و به عنوان ایرانی موظفیم فرهنگ ایران که بسیار غنی است را به تمام جهان نشان دهیم.

وی افزود: فرهنگ اصلی مردم ایران صلح، با هم بودن و جشن و شادی است و برای جهان هم صلح می خواهد.

کشانی ادامه داد: من ۲۶ ساله و دانشجو بودم در خیابان انقلاب، کتابِ جیرفت را دیدم و تصویر روی جلد جیرفت برایم جالب بود.

وی اضافه کرد: کاراکتر کتاب یک مار و یک عقاب است، وقتی به فلسفه آنها پی بردم نسبت به فرهنگ جیرفت کمی مطالعه کردم.

این کارگردان گفت: عقاب نماد خدای آب های آسمانی است و مار نماد آب های زیرزمینی است و در واقع منشا هر ۲ آب است که هر ۲ روی یک ظرف و مقابل هم قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: به نظرم رسید سازنده این نمادها خواسته بگوید هر ۲ نماد فکر می کردند ظرف مال آنها و ملک آنها است در صورتی که نماد اصلی آنها آب است و هر ۲ یکی هستند.

کشانی ادامه داد: این جریان مثل رفتار انسان ها است که بر روی کره زمین برای نیازها یا یک تکه زمین جنگ می کنند در صورتی که مال همه آنها است.

وی تاکید کرد: این هستی و آرامش مال همه انسان ها است و اگر به این فکر کنیم می توانیم در حد معقول به کنار دستی خود ببخشیم.

این کارگردان افزود: در این انیمیشن این ۲ نماد عقاب و مار به مبارزه با یکدیگر می پردازند و در انتها به نمادهای دیگر موجود در فرهنگ جیرفت تبدیل می شوند.

وی گفت: تصاویر اولیه را از ظرف های کشف شده باستانی برداشت کردیم و تغییر زیادی ندادیم.

انیمیشن جیرفت با نمادهای تمدنی پنج هزار ساله در اروپا

کشانی اضافه کرد: آب های آسمانی یعنی عقاب به آب تبدیل می شود و آب های زمینی یعنی مار تبدیل به رودخانه و اینها به هم وصل می شوند که نشان می دهد به یک صلح جهانی رسیدند.

وی ادامه داد: این ۲ نماد فهمیدند این هستی و چیزی که خداوند به آنها بخشیده مال هر دو آنها است.

کشانی با بیان اینکه این انیمیشن در قسمت مسابقات جشنواره رم ایتالیا و سینه لارته فرانسه راه یافته است افزود: نتایج جشنواره ها در مهر ماه مشخص می شود.

این کارگردان ۴۷ ساله دربارهدسوابق خود هم گفت: تاکنون یک هزار و ۵۰۰ دقیقه انیمیشن ساخته ام و از ۲۸ سالگی ساخت آن را شروع کرده‌ام.

کشانی یادآور شد: اولین کار را که برای موسسه صبا شروع کردم داستانک و شامل ۱۳ قسمت پنج دقیقه ای در مورد ضرب المثل های قدیمی ایرانی بود.

این کارگردان و تهیه کننده انیمیشن افزود: از اثر بز و بزغاله در سال ۸۲ جشنواره بین المللی تهران تقدیر شد.

به گزارش ایرنا جیرفت با وجود ارزش های فراوان، تا پیش از سال ۱۳۸۰ از لحاظ باستان شناسی تقریبا ناشناخته بود، اما یک باره در درجه نخست اهمیت سایت های باستان شناسی غرب آسیا قرار گرفت. به گفته یوسف مجیدزاده که نخستین سرپرست تیم کاوش کنارصندل بوده مدارک موجود، غنای هنری آثار به دست آمده و کمیت و کیفیت آنها نشان داد که حوزه فرهنگی هلیل رود در اوایل هزاره سوم قبل از میلاد بزرگترین مرکز صنعتی ـ تجاری شرق باستان در زمینه تولید و صدور کالاهای ساخته شده از انواع سنگ صابون، مرمر و مفرغ به سایر مراکز تمدنی منطقه از جمله بین النهرین بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha