استاندار: توسعه بوم‌گردی از ملزومات بهبود معیشت عشایر آذربایجان غربی است

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی گفت: توسعه بوم‌گردی برای بهبود معیشت عشایر استان با بهره گیری از جاذبه های طبیعی، ‌شیوه زندگی عشایر و فرهنگ این مناطق و سیاه چادرها ضروریست.

به گزارش ایرنا محمد صادق معتمدیان روز پنجشنبه در شورای عشایر آذربایجان غربی افزود: توسعه صنایع دستی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری در این بخش لازم است .

وی با بیان اینکه تعریف خوشه های صنایع دستی با محوریت اتحادیه ها در این بخش لازم است اظهار کرد: برای فروش محصولات صنایع دستی لازم است غرفه هایی برای عرضه تولیدات بخش عشایر در نظر گرفته شود تا محصولات به متقاضیان ارایه شود.

استاندار آذربایجان غربی گفت: تعریف خوشه صنایع دستی نیز با مولفه‌های آموزش، تولید، بسته بندی و فروش پیوند خورده است و لازم است دستگاههای متولی در این راستا تلاشهای مستمری داشته باشند.

وی بابیان اینکه در نمایشگاههای دوره ای که در استان برگزار می شود باید سهم عشایر هم در نظر گرفته شود اظهار کرد: هر میزان فروش محصولات عشایر افزایش یابد انگیزه برای تولید محصولات هم افزایش می یابد .

معتمدیان با اشاره به ارائه خدمات سهل و روان به عشایر بیان کرد: خدمات لازم است در محل به این قشر از جامعه ارائه شود و زمینه خرسندی این بخش از جمعیت استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه افزایش اعتبارات ملی و تخصیص های ۵۰ درصدی در اعتبارات استانی نیز در این زمینه باید مورد توجه باشد، گفت: امکانات مالی و اعتباری باید توقیت شود.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر تقویت امکانات لجستیک و ناوگان حمل و نقل عشایری گفت: شناسایی ظرفیتهای قانونی در این راستا برای ارائه خدمات مطلوب ضروری است.

وی برتامین نیازهای واقعی عشایر استان تاکید کرد و ادامه داد: تامین اب، برق، پنل های خورشیدی ، سوختهای فسیلی و ارد خام مورد نیاز این قشر نیز لازم است.

علی ناجی مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه سه درصد جمعیت استان عشایر هستند، بیان کرد: ۴۱ پروژه با ۲۶۰ میلیاردریال در بخش عشایر استان اجرا شده است.

وی افزود: تا کنون ۶۰۰ دستگاه پنل خورشیدی بین عشایر استان توزیع شده که رقم پایینی است و لازم است این رقم افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایر استان ۱۸ هزار و ۷۰۰ خانوار بوده که طبق آخرین سرشماری شامل ۱۰۰ هزار نفر هستند.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار تحت پوشش عشایر استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha