۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۳
کد خبر: 85562151
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

شهید محمدحسن قاسمی‌طوسی ؛ نابغه فاو

۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۳
کد خبر: 85562151
شهید محمدحسن قاسمی‌طوسی ؛ نابغه فاو

تهران- ایرنا- سردار شهید «محمدحسن قاسمی‌طوسی» مسئول اطلاعات و عملیات لشگر ویژه ۲۵ کربلا وجانشین فرماندهی این لشگر یکی از چهره های ناب دفاع مقدس محسوب می شود که در حماسه فتح فاو نقشی کلیدی و تعیین کننده داشت.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، اگر چه سردار محمدحسن قاسمی طوسی‌ با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) فعالیت سیاسی و مبارزاتی گسترده‌ای تا سقوط حکومت شاهنشاهی داشت و نقشش در خنثی کردن توطئه های منافقان در جنگل‌های شمال محوری بود، اما قهرمانی او در نبرد ۷۸روزه لشکر ویژه ۲۵ کربلا مازندران در عملیات والفجر هشت بیشتر از هر برهه ای از دوران زندگی پربار و شجاعانه اش در اذهان باقی مانده است.

محمد حسن که یکی از برادرانش در جبهه شهید شده و دیگری، شهید امنیت است، در سال ۱۳۳۷ در روستای « طوس‌کلا » از توابع شهرستان نکا دیده به جهان گشود و در ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۶۶ در سن ۲۹ سالگی در شلمچه با اصابت ترکش‌های خمپاره عراقی‌ها به شهادت رسید و مفقود شد و پیکر مطهرش در سال ۱۳۷۴ بعد از هشت سال گمنامی در نکا تشییع و در گلزار شهدای روستای طوس کلا به خاک سپرده شد.

سردار احمد نوریان رئیس اندیشگاه عالی تجربه نگاری انقلاب اسلامی و از همرزمان شهید طوسی درباره این شهید والا مقام گفت: محمد حسن در لبه جلویی هر عملیات، کسب موفقیت و فتوحات رزمندگان اسلام قرار داشت و افتخارات جاودانه ای را به ویژه در فتح فاو در تاریخ ثبت کرد تا برای نسل حال و آینده کشور به منظور حفظ کیان اسلام و میهن و صیانت از مردم عزیز، درس آموز باشد.

وی توانایی های ویژه ذهنی، فکری و ضریب هوش بالا، نگاه نافذ و هوشمندانه به مسائل در صحنه عمل، قدرت حل مساله و تجزیه و تحلیل آن، رزمنده ای بسیار شجاع و بی باک که در عین حال با فکر و تدبیر عمل می کرد و اهل مشورت و دوراندیشی بود، دارای مهارت بالای نظامی در حوزه های عمومی و تخصصی، دارای دقت نظر بالا، رازدار، بدون مطالعه حرف نمی زنند، برخورداری از سعه صدر و انعطاف پذیری بالا، روحیه سخت کوشی و خستگی ناپذیری و مقید به نظم و انضباط بر گرفته از ایمان و اعتقاد، دائم الوضو، مقید به نماز اول وقت، جماعت و نماز شب را از مهمترین ویژگی های شخصیتی شهید طوسی عنوان کرد.

رئیس اندیشگاه عالی تجربه نگاری انقلاب اسلامی گفت: شهید طوسی از عملیات بدر در اسفند سال ۱۳۶۳ در دفاع مقدس حضور داشت و تا لحظه شهادت در فروردین سال ۱۳۶۶ در عملیات کربلای ۸ به طور مداوم در جبهه ها بود. وی حداقل در ۱۱ عملیات کوچک و بزرگ اعم آفندی و پدافندی نقش جدی داشت. قدس یک و دو، عملیات منتفی شده البیضه تا والفجر ۸، عملیات تکمیلی والفجر۸ ، عملیات کربلای ۱، کربلای ۴ و ۵ و عملیات تکمیلی آن به ویژه عملیات کربلای ۸ از جمله این عملیات های ۱۱ گانه بود.

سردار نوریان افزود: شهید طوسی در حالی که مراحل شناسایی عملیات والفجر۸ انجام می شد و غواصان آموزش می دیدند، همزمان باید دشمن را در هورالعظیم و منطقه عملیاتی قدس یک و دو رصد می کرد؛ تحرکات و اقدامات آن را زیرنظر می گرفت و یک عملیات فرعی را نیز مدیریت می کرد و در دهلران خط پدافندی را پوشش می داد.

تهران؛ میزبان یادواره ملی «نابغه فاو»

مسئول ستاد مردمی یادواره شهید طوسی گفت: یادواره ملی نابغه فاو عصر امروز پنج‌شنبه (۱۸ مرداد) با هدف معرفی شهید طوسی جانشین لشکر ویژه ۲۵ کربلا و از فرماندهان برجسته دوران دفاع مقدس از ساعت ۱۶ با حضور جمعی از مردم، مسئولان و فرماندهان برجسته دوران دفاع مقدس در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد تهران برگزار می شود.

سردار نوریان افزود: شهید طوسی از اسوه های ارزشی سپاه، قهرمانان گمنام حفظ امنیت کشور و از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که امروز پس از گذشت نزدیک به ۳۷ سال که از شهادت ایشان می گذرد، به همت ستاد یادواره مردمی بزرگداشت شهید طوسی قرار است این شهید به مردم به ویژه نسل جوان جهان اسلام شناسانده شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشستی با ستادها و کنگره های بزرگداشت شهدا می فرمایند «شهدا هویت ملت ما هستند. نباید هویت خود را فراموش کنیم.» و در تعبیر زیبای دیگری اشاره داشته اند: «بزرگداشت نام و یاد شهیدان، جهاد است همان جهادی که نگذاشت خون های مقدس ریخته شده در کربلا پایمال شود».

شهید «محمدحسن قاسمی طوسی» مالک اشتر جبهه‌های جنگ
شهید «محمدحسن قاسمی طوسی» اولین نفر از سمت راست

برگزاری کنگره ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید استان مازندران

رئیس اندیشگاه عالی تجربه نگاری انقلاب اسلامی گفت: در همین چهارچوب و با توجه به اینکه کنگره گرامیداشت سرداران و ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید استان مازندران در سال جاری برگزار می شود، به دلیل ویژگی ها و نقش کلیدی اطلاعات عملیات در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به ویژه فردی نظیر شهید طوسی، جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس که در مسئولیت های مختلف در مرکزیت نظام حضور دارند، تصمیم گرفتند در کنار جوانان مازندرانی متعهد، مومن و ولایی با تخصص ها و تجارب فرهنگی متنوع، ستاد مردمی تجلیل از شهدا را با اولویت شهدای اطلاعات عملیات با محوریت شهید طوسی در دستور کار قرار دهند تا یکی از چهره های اثرگذار در مقیاس ملی را به صورت خودجوش بازخوانی و معرفی کنند.

وی ادامه داد: این اقدام با اعلام طرح ملی معرفی شهدای اطلاعات کشور از جانب سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همزمان شد که شهید طوسی یکی از ۲۰ شهید محوری آن بود. این اعلام به نوبه خود، روح جدیدی در ستاد مردمی یادواره به وجود آورد.

سردار نوریان گفت: امروز در یادواره ملی نابغه فاو پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) که فرمانده کل سپاه در آن زمان (سال ۶۶) قبل از عملیات فرستاده بود و توسط سردار مرتضی قربانی فرمانده وقت لشگر خط شکن ۲۵ کربلا بر تنها گلدسته مسجد شهر فاو به اهتزاز درآمد، با حضور خادمیاران رضوی در این مراسم رونمایی می‌شود.

مسئول ستاد مردمی یادواره شهید طوسی توضیح داد: ستاد مردمی شهید طوسی از مدت ها قبل پژوهشی درباره این شهید و شهدای اطلاعات و عملیات انجام داد در این تحقیق که در آن، با فرماندهان شاخص جنگ و نخبگان دفاع مقدس مصاحبه شده است؛ نقطه نظرات دقیقی از این چهره ارزشمند به دست آمده است. مثلا محسن رضایی فرمانده اسبق کل سپاه و فرمانده دوران دفاع مقدس گفته است« طوسی از چهره های نادر جنگ و جزو سه فرمانده ای است که هم درحوزه اطلاعاتی شاخص بود و هم فرمانده ای توانمند بود که قابلیت ارتقا به مسئولیت های بالا را داشت و به همین دلیل، به «مرتضی قربانی» فرمانده لشگر ویژه ۲۵ کربلا درخصوص بکارگیری ایشان در رده جانشینی لشگر توصیه کرده بودم.

سردار نوریان در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای شناخت بهتر مردم نسبت به شهید طوسی انجام داده‌اید، گفت: برای این شهید بزرگوار دو مستند تولید شده که یکی به دوران زندگی از بدو تولد تا شهادت می‌پردازد و دیگری مستندی در خصوص نبوغ شهید است، ضمن اینکه مستند جداگانه دیگری برای ارائه در جشنواره سینما حقیقت هم تهیه شده است.

وی افزود: بنیاد روایت فتح هم فیلم ارزشمندی درباره نحوه مقابله با گروهک‌های چپ و ضد انقلاب و منافقان در جنگل‌های شمال از گیلان تا گلستان در دست تولید دارد که در آن به نقش شهید طوسی نیز پرداخته می شود.

سردار نوریان ادامه داد: وقایع‌نگاری مصور شهید طوسی، چاپ کتاب خرده‌روایت‌ها و راه‌اندازی سایت نابغه فاو با هدف معرفی شهید و فعالیت‌های مرتبط با آن، رونمایی از کتاب رمان شهید، انجام تبلیغات محیطی در مسیرهای جاده کندوان، هراز، سوادکوه و تجدید چاپ کتاب خاطرات همسر شهید طوسی از برنامه هایی است که در دستور کار ما قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha