نیازهای فرهنگی «مراسم پیاده روی اربعین» مغفول مانده است

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اصفهان گفت: نیازهای فرهنگی و پژوهشی مراسم جهانی پیاده روی اربعین مغفول مانده و این مساله با توجه به تلاش دشمن نیازمند برنامه ریزی است.

به گزارش ایرنا جعفر عسگری روز پنجشنبه در مراسم موکب داران استان که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: نیازهای پیاده روی جهانی اربعین در حوزه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی فراوان و اقدامات انجام شده در این زمینه پراکنده و ناکافی است.

وی افزود: دشمن در گوشه به گوشه این مراسم در حال برنامه‌ریزی برای هجمه فرهنگی است، از این رو باید با جدیت بیشتر در حوزه معرفت‌افزایی تلاش کنیم.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اصفهان بر ضرورت استفاده از ظرفیت روحانیون به عنوان رابط فرهنگی همچنین مستندسازان در مواکب اربعین تاکید کرد.

وی تصریح کرد: بزرگترین ظلمی که به اربعین می‌شود سوء استفاده از آن برای رسیدن به اهداف مالی و غیرمالی است که در این زمینه لازم است همه فرایندها بطور شفاف ثبت و گزارش شود.

عسگری گفت: شرایط پیاده روی اربعین و حساسیت این آیین باشکوه تغییر کرده و بر این اساس نوع خدماتی که در موکب ها ارائه می شود نیز نیازمند به روزرسانی بر اساس اقتضائات فعلی است.

به گفته وی امسال پیش‌بینی شده است ۲۷ میلیون زائر عازم کربلا شوند.

«اربعین هراسی» برنامه ریزی جدید دشمن

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار اصفهان نیز در این همایش گفت: قدرت های استکباری دنیا از جمله رژیم صهیونیستی در صدد کمرنگ کردن اتحاد شیعیان بی رونق کردن پیاده روی اربعین است.

محمدرضا جان نثاری افزود: دشمن با ترفندهای مختلف از جمله گرماهراسی، بیماری هراسی و ایجاد دلهره امنیتی بدنبال منصرف کردن زائران از حضور در مراسم پیاده روی اربعین است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مسایلی از این قبیل مدیریت شده و دغدغه متولیان این سفر در ایران و عراق افزایش کیفیت سفر زائران کربلاست.

معاون استاندار اصفهان بر ضرورت هم افزایی در این زمینه تاکید و بیان کرد: ستاد اربعین استان در طول سال تلاش دارد طبق ضوابط و قوانین عراق آنچه که شدنی است را تسهیل کند.

وی افزود: به همه نهادهای دولتی ابلاغ شده که در برپایی و فعالیت مواکب اربعین و تسهیل امور مربوط به آنها مشارکت کنند.

به گفته محمدنوید متقی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، ۸۰ مرکز درمانی و ۳۰۰ آمبولانس از سوی کشورمان برای فعالیت در مراسم پیاده روی اربعین برنامه ریزی شده است.

امسال شرکت بیمه‌معلم برای پوشش موکب‌داران و زائران پیشگام شده است.

فعالیت شهرداری اصفهان در این زمینه نیز از روز گذشته آغاز شده و تا هشتم شهریور ادامه دارد. ۵۰۰ نفر از پاکبانان و کارمندان به‌صورت داوطلبانه به عراق اعزام شدند و ۵۰ دستگاه خودروی سبک سنگین نیز مستقر شده است.

۳۰۰ مبلغ نیز آماده اعزام از اصفهان به عراق برای ارائه خدمات فرهنگی به زائران هستند.

به گزارش ایرنا، سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر از استان اصفهان در زیارت اربعین حضور یافتند.

برنامه‌های زیارت اربعین امسال از ۱۶ مرداد با شعار «اربعین؛ طریق‌الاقصی» آغاز شده است.

امسال به دلیل افزایش دما و شلوغی مرزها در روزهای منتهی به اربعین، ستاد اربعین از زائران خواسته تا سفر خود را زودتر آغاز کرده و قبل از اربعین به کشور بازگردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha