بزرگداشت شهید هنیه در مسکو؛ از قرائت قرآن تا نیایش کشیش مسیحی + فیلم

مسکو – ایرنا- نشست گرامیداشت یاد شهید هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و بررسی ابعاد شخصیتی، اهداف و ابعاد حقوقی ترور وی و دیگر قربانیان تروریسم با حضور برخی دیپلمات‌ها، صاحب‌نظران و عالمان دینی اسلام و مسیحیت در مرکز اورشلیم روسیه برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، این نشست با جلوه‌های خاصی از پیوند ادیان آسمانی اسلام و مسیحیت و لزوم اتحاد در برابر تروریسم همراه بود.
قرائت آیاتی از قرآن کریم برای شادی روح شهید هنیه، دعای کشیش مسیحیت ارتدوکس برای ‌آمرزش جانباختگان در مسیر مبارزه با ظلم و یک دقیقه سکوت به احترام چهره مبارز فلسطینی از حاشیه‌های جالب توجه این آیین بود.

بزرگداشت شهید هنیه در مسکو؛ از قرائت قرآن تا نیایش کشیش مسیحی + فیلم

اتحاد اسلام و مسیحیت علیه تروریسم بین‌المللی
معاون پیشین دومای دولتی روسیه و رئیس مرکز اورشلیم مسکو، هدف از برگزاری این نشست را گرامیداشت شهدای اسلام و مسیحیت به عنوان روز اتحاد این دو دین آسمانی علیه اقدامات تروریسم بین‌المللی عنوان کرد.
سرگئی بابورین با اشاره به اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: امروزما درباره این حادثه بسیار تلخ و دیگر قربانیان تروریسم بین‌المللی صحبت می‌کنیم.
وی تأکید کرد:‌ نباید این اقدامات بدون پاسخ باقی بماند، جنایتکاران باید مجازات شوند و جامعه بشری هم باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد، به ویژه آنکه این جنایات را نه یک گروه و جمعی از افراد، بلکه یک رژیم (صهیونیستی) در حال انجام است.

انتقاد از بی‌توجهی به غزه و تمرکز نگاه‌های غرب به المپیک
رئیس مرکز اورشلیم روسیه تصریح کرد:‌ در 10 ماه گذشته، اسرائیل در حال نسل‌کشی مردم در غزه است و این جنایات ادامه دارد؛ در این شرایط، جامعه جهانی هم در حال نمایش و پخش بازی‌های المپیک پاریس است، به جای پرداختن به موضوع توقف نسل‌کشی و چرایی ادامه جنایت اسرائیل، این سؤال بیشتر در رسانه‌ها مطرح می‌شود که شناگران چگونه می‌توانند در رودخانه‌ای با سطح آلایندگی بالا شنا کنند.

اسرائیل، نماد رژیم تروریستی است
بابورین در ادامه با اشاره به اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه گفت: این اقدام باری دیگر نشان داد که اسرائیل نماد رژیم تروریستی در جهان است.
وی در ادامه به برخی اسامی جانباختگان و شهدای حوادث تروریستی در جامعه اسلامی و مسیحیت پرداخت و به اقدام تروریستی آمریکا در ترور ژنرال قاسم سلیمانی و همراهان وی و همچنین حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق اشاره کرد.

وقاحت و پُررویی اسرائیل و حامیان وی لبریز شده است
معاون پیشین دومای دولتی روسیه اظهار داشت: ترور اسماعیل هنیه که در مأموریتی دیپلماتیک برای شرکت در آیین تحلیف رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرده بود، گویای آن است که وقاحت و پُررویی مقامات اسرائیل و حامیان آن لبریز شده و به حد نهایت رسیده است. این جنایات در سایه حمایت رئیس‌جمهور آمریکا انجام می‌شود و جامعه بین‌المللی نیز به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار هیچ چیزی را نمی‌بیند.
بابورین گفت:‌ در چنین شرایطی، آزادی قدس تنها یک آرزو برای ما نیست،‌ بلکه ما به صورت عملی در راستای تحقق این هدف تلاش می کنیم.

بزرگداشت شهید هنیه در مسکو؛ از قرائت قرآن تا نیایش کشیش مسیحی + فیلم

قهرمانان خود را فراموش نمی‌کنیم
مفتی انار رمضانوف رئیس اداره مفتیات مرکزی روسیه نیز به عنوان نماینده عالمان دین اسلام در این نشست گفت:‌ اقدامات اسرائیل از همه چارچوب‌ها خارج شده و همه خطوط اخلاقی و مرزها را جابجا کرده است.
وی با گرامیداشت یاد شهید هنیه گفت:‌ ما قهرمانان خود را فراموش نمی‌کنیم و می‌خواهیم یاد آنها را زنده نگه داریم.
این عالم دینی مسلمانان روسیه با اشاره به تأکید خداوند بر مبارزه با ظلم با هر ابزار ممکن افزود:‌ از خداوند می‌خواهیم که عاملان جنایت‌های تروریستی و کشورهایی که از رژیم تروریستی اسرائیل حمایت‌ می‌کنند را همانگونه که در آیات قرآن کریم به ما وعده حق داده است،‌ مجازات کند.

بزرگداشت شهید هنیه در مسکو؛ از قرائت قرآن تا نیایش کشیش مسیحی + فیلم

کشیش مسیحی: ریختن خون انسان‌ها تراژدی برای همه بشریت است
پدر «نیکان» رئیس یکی از صومعه‌های کلیسای ارتدوکس روسیه نیز گفت: زمانی که خونی ریخته می‌شود تراژدی برای همه بشریت است.
وی ادامه داد:‌ در نتیجه بمباران‌های اسرائیل در نوار غزه، مردم عادی از بین می‌روند و در این شرایط دست به دعا بر می‌داریم؛ اسرائیلی‌ها نه تنها به مساجد، بلکه مکان‌های عبادت مسیحیان نیز تجاوز کرده و آنها را تخریب کرده‌اند.
پدر نیکان با تأکید بر اینکه وی، فردی اهل سیاست نیست،‌ گفت:‌ به عنوان فرد مذهبی مسیحی معتقد هستم که خداوند هر کسی که نتیجه کارش، قربانی شدن زنان و کودکان را مجازات می‌کند.
وی تأکید کرد: هیچگاه شر نمی‌تواند بر خیر پیروز شود.
این عالم دینی مسیحیت ارتدوکس در ادامه این نشست، برای طلب مغفرت جانباختگان در مسیر مبارزه با ظلم به نیایش خاص این آیین پرداخت.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، عبدالحافظ نوفل سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین و جمعی از صاحب‌نظران و علمای دینی اسلام و مسیحیت نیز از دیگر حاضران و سخنرانان این نشست بودند.


روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»
پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی را در جنوب بیروت علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha