۱۹ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85562468
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناس هنر نمایش: تئاتر از کمبود متن رنج می‌برد

۱۹ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۳
کد خبر: 85562468
کارشناس هنر نمایش: تئاتر از کمبود متن رنج می‌برد

همدان- ایرنا- یک کارشناس هنر نمایش گفت: در عرصه هنرهای نمایشی، بازیگران درخشان، کارگردانان و طراحان بسیار خلاقی در کشور فعال هستند، اما در حوزه متن بسیار مشکل داریم.

«فرهاد لباسی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در هر جشنواره و رویدادی در حوزه سینما و تئاتر، مشکل نمایشنامه و فیلمنامه داریم.

وی افزود: در بین آثاری که به همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان ارسال و مورد بررسی قرار گرفت، مثل همیشه مشکل اصلی نمایش‌های ارائه شده به حوزه متن برمی‌گردد و اجرای متون تکراری در بسیاری از جشنواره‌ها ناشی از موضوع کمبود متن است، هرچند درام و نمایشنامه از نوشته‌هایی است که مدام باید تکرار شود و این خاصیت و ویژگی نمایشنامه است.

این کارگردان و نویسنده هنر نمایش توجه به ایجاد تنوع و کیفیت را عاملی ماندگار در موفقیت هنر تئاتر دانست و ادامه داد: تئاتر در زمره هنرهای هفتگانه به شمار می‌رود و افراد بسیاری آیین‌ها و داستان‌سرایی در گذشته را از جمله عوامل شکل‌گیری آن دانسته‌اند.

لباسی بیان کرد: این هنر ابعاد فراوانی دارد، اما بیان واقعیت‌ها و مسایل مهم جامعه از مهمترین کارکردهای تئاتر است که می‌توان با تکنیک‌ها و سیاستگذاری‌های مناسب آنها را بازگو کرد، چنانچه«فرانتس کافکا» نویسنده و هنرمند برجسته جهان در این ارتباط می‌گوید: «افسانه یا داستان به دنبال شرح چیزی است که نمی‌توان آنرا شرح داد، چون با حقیقت گره خورده و بایستی در یک حالت بدون شرح‌پذیری به پایان برسد».

طی سه سال گذشته دولت توجه خوبی به تئاتر کشور داشت

وی با بیان اینکه تئاتر در ایران جایگاه ویژه‌ای نزد هنرمندان و هنردوستان دارد و در این راستا برپایی جشنواره‌ های مختلف و متعددی را در ایران شاهد هستیم، افزود: همدردی و همنوایی اجتماعی و مسوولیت‌پذیری، باید بیش از هر چیزی به تئاتر توجه کنیم؛ از طرفی اتفاق‌های خوبی که طی سه سال گذشته رخ داد، بیانگر توجه دولت به تئاتر کشور است.

کارشناس تئاتر استان همدان تئاتر را مجموعه‌ای از نظام‌های نشانه‌ای دانست و یادآور شد: این نشانه‌ها هستند که نمایش را از یک شکل اجرایی عادی و معمولی به اثری اندیشه‌ای و مورد نظر مخاطب تبدیل می‌کنند.

به گفته لباسی؛ نمایش امروز در زندگی و فرهنگ مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، اگرچه در گذشته بیشتر در جشن‌ها و یا مراسم‌ها برای توده مردم اجرا می‌شد، اما امروز به یکی از اشکال هنرهای ارتباطی و اندیشه‌ای تبدیل شده که رفتارهای انسان امروزی را در اجتماع که پایه‌های فرهنگی آن جامعه است، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: شناخت نشانه در عناصر نمایش با موضوعیت این جشنواره و شناخت عناصر مختلف برای تحکم واقع‌گرایی و رئالستیک از منظر داور جهت انتخاب در مراحل بالاتر راه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس و پژوهشگر هنر نمایش با بیان اینکه شیوه تبلیغ و پیام‌رسانی مبتنی بر گزینش روش‌های هنری و استفاده از تکنیک‌های القاء غیرمستقیم در فرهنگ و معارف ما بیش از پیش معمول و معروف بوده، گفت: در عین حال ناآشنایی و عدم معرفت ما نسبت به زبان اصلی این رسانه موجود از یک سو و بیگانگی با فرهنگ و معارف خود از سویی دیگر، موجب شده این مفاهیم متعالی و ارزشمند که هزاران آیه از قرآن مجید و احادیث و روایات بی‌شماری که در دیگر منابع و متون نهفته است، همچنان دست نخورده بماند.

کارشناس هنر نمایش: تئاتر از کمبود متن رنج می‌برد

تئاتر نیازمند کشف راه‌های رشد است

لباسی خاطرنشان کرد: اگر هنر نمایش و تئاتر تاکنون چندان مثمرثمر واقع نشده، به خاطر عقیم بودن این وسایل نیست، بلکه به خاطر سهل‌انگاری در کشف راه‌های رشد و حرکت به وسیله این ابزار است.

وی با اشاره به اینکه هنر تعریف جامع و مانعی ندارد، اما به نوعی از قدرت علاقه و آفرینندگی سرچشمه می‌گیرد، ادامه داد: "لئون تولستوی" هنر را چنین معرفی می‌کند: «هنر آنگاه آغاز می‌گردد که انسان با قصد انتقال احساسی که خود تجربه کرده است، آن احساس را در خویشتن برانگیزد و به یاری علائم معروف و شناخته شده ظاهری بیانش کند».

داور بازبین جشنواره تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" یادآور شد: هنر یک موهبت الهی است که به انسان عطا شده تا بتواند جهان را درک و به شکلی زیبا شناسانه به دیگران منتقل کند و هنر نوعی درک عمیق، تاثیرگذار، دائمی در نیمکره راست مغز انسان و یکی از مهمترین مجاری دریافت انسان از جهان اطراف است.

لباسی اظهار کرد: وقتی ادیان وظیفه هدایت و راهنمایی انسان را دارند، هنر با ویژگی‌های خود می‌تواند نقش مهمی در این مسیر داشته باشد، پس انتقال ادیان با زبان هنر می‌تواند بر تاثیرگذاری آن بیافزاید، کما اینکه با نگاهی به تاریخ ادیان، شاهدیم که در بسیاری از لحظات تاریخ از دوران باستان، تراژدی و مجسمه‌های یونان تا کلیسای باروک در اشاعه دین نقش اساسی داشته‌اند.

وی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی هنر تئاتر گفت: مشخص نیست ما با ادبیات غنی، با اساطیر و حماسه‌های خود، با فرهنگ عامیانه و قصه‌های فولکی که پر از مفاهیم غنی و تصاویر و اعجاب و کنش است، با تلفیق مینیاتور، موسیقی سنتی و دستگاه‌های آوازی خود با نمایش چه کرده‌ایم، در این جغرافیای پهناور که هر گوشه‌اش فرهنگی غنی خفته است و کم‌کم دارد به خوابی ابدی فرو می‌رود، چه کرده‌ایم؟

کارگردان و نویسنده تئاتر تاسیس پژوهشکده‌ را در این حوزه ضروری دانست و اظهار کرد: پژوهشکده‌ای که بتواند پژوهشگرانی توانمند را در جهت رصد کردن این ریشه‌های آیینی و سنتی به کار گیرد تا این گنجینه‌های ناب بومی حفظ و ابقا شوند.

تئاتر استان همدان همچنان زنده و پویا است

لباسی گفت: تنها قدم معتبری که از این دست بهره‌برداری‌ها صورت گرفته، متعلق به یک کارگردان غربی به نام «پیتر بروک» است که سال‌ها پیش برداشتی از منطق‌الطیر عطار را روی صحنه برده، منطق‌الطیری که به جد می‌توانم مدعی شوم اکثر تئاتری‌های ما حتی تورّقش هم نکرده‌اند.

وی در ادامه استان همدان را سرشار از داستان‌ها و موضوعات بومی و تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی با این پتانسیل غنی از میان قصه‌ها، تاریخ، شخصیت‌ها و مفاخر ملی خودمان تئاتر نسازیم، در حق نسل جدید که در مورد آنها اطلاع ندارند، به هنر تئاتر و نسل جدید و آینده جفا کرده ایم.

داور بازبین همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" گفت: علاوه بر آثار صحنه‌ای، در آثار خیابانی هم مشکلات طرح و ایده که مقدمه و بانی شکل‌گیری نمایش است، شاهد ضعف هستیم.

لباسی بیان کرد: بسیار خوشحالم که تئاتر استان همدان همچنان زنده است و هنرمندان این استان دغدغه‌های فرهنگی خود را حفظ کرده‌اند و با تمام سختی‌های پیش‌رو نا امید نشده‌اند.

همایش تئاتر عاشورائیان "تاک" یک رخداد مهم فرهنگی و هنری است

وی با بیان اینکه در راستای ترویج بهتر و فرهنگ والای عاشورا نخستین دوره همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" در استان همدان و شهرستان ملایر در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار خواهد شد، از اینکه این همایش با عنوان یک رخداد مهم فرهنگی و هنری به همت و با محوریت موسسه فرهنگی و هنری باران برگزار می‌شود، ابراز خرسندی کرد.

کارگردان و نویسنده تئاتر ادامه داد: هدف از دخالت موسسه‌های فرهنگی و هنری در استان و به ویژه هنرمندان استان همدان، این است که می‌توانند به روند روبه رشد و ایجاد معرفی ظرفیت‌های هنرمندان این استان بیافزایند و موجب شکوفایی و پیشرفت این استان و شهرستان ملایر شوند و باید حمایت شوند.

لباسی تاکید کرد: بدون شک تلفیق گروه‌های حرفه‌ای و جوان و با کنار هم قرار گرفتن استان‌های مختلف، اتفاقات ماندگاری در این همایش رقم خواهد خورد.

به گزارش ایرنا؛ «فرهاد لباسی» کارشناس تئاتر، کارشناس ارشد کارگردانی نمایش، نویسنده، پژوهشگر، مدرس و کارگردان است که از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرد، او عضو هیات مدیره انجمن نمایش استان همدان، نویسنده "نمایش‌های گمشده"، "هیاهو در میان کرم‌ها"، "حنجره بی باکی"، "س مثل سیب"، "ماجرای بهمنیار"، "هدیه مادر"، "اول در بعد انتخاب"، "جرعه‌ای در مهتاب"، "غصه دیدار"، "جوانمرد"، "بَرزخم"، "بازی تموم شد"، "انتظار"، "کوچه دلگشا"، "مسافر گم شده" و "کافه تریا" است.

وی همچنین فیلمنامه‌هایی همچون "برگهای زرد"، "تابستان"، "خورشید مهربونی"، "روزگار عباس آقا"، "محبوبه"، "مرگ در پائیز"، "کلام حق" و "روزگار شیرین آقا نعمت" را نویسندگی کرده است.

ملایر از بیستم تا ۳۱ مردادماه میزبان نخستین همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان "تاک" با حضور یازده استان کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha