۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85562552
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کارگردان هنر نمایش: اصل عدالت هنری و آموزشی در تئاتر باید برقرار باشد

همدان- ایرنا- یک پژوهشگر و کارگردان هنر نمایش گفت: در تمامی بخش‌های تئاتر ایران باید اصل عدالت هنری و آموزشی و صد البته شایسته‌سالاری برقرار باشد تا بتوان در شرایط برابر به انتظارات پاسخ داد، اما از حرف تا عمل فرسنگ‌ها فاصله است.

«سعید نوروزی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از مدیران نمایشی کشور درخواست می‌کنم برای فراتهران نسخه نپیچند چون درمان بی‌اثر است، چراکه نسخه هر دردی از دردهای تئاتر خارج از مرکز فقط و فقط توسط هنرمندان و دست اندرکاران بومی قابل پیچیدن و درمان قطعی است.

وی با بیان اینکه درمان موقت جز استمرار وابستگی نتیجه‌ای ندارد، افزود: در تخصیص بودجه نباید بودجه‌های حمایتی گروه‌ها و نمایش‌های تهران چند ده برابر سایر نقاط کشور باشد، این اوج ظلم و بی‌عدالتی است.

عضو انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران خاطرنشان کرد: مگر می‌شود از همه بخواهیم قله را فتح کنند، اما به یکی کفش کوهنوردی و لباس مخصوص بدهیم و به دیگری هم بگوییم شما با آستین کوتاه و دمپایی هم می‌توانید قله را فتح کنید.

نوروزی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات تئاتر و پیشرفت هنر نمایش در گرو تحقق این مطالبات است، بیان کرد: باید از ظرفیت هنرمندان تجربی و تحصیل کرده فراتهران بیش از پیش‌ برای آموزش، کارشناسی، دبیری، داوری و مدیریت تئاتر استفاده کرد، چراکه عدم اعتماد به آنان خسارات فرهنگی زیادی به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: به عنوان هنرمندی که حدود سه دهه است در فضای نمایش این مرز و بوم نفس می‌کشم، ساده و شفاف باید بگویم حال و روز کلی وضعیت نمایش در کشور خوب نیست؛ بلکه با نفس مصنوعی، شوک و درمان‌های موقتی سرپا است‌.

کارگردان هنر نمایش: اصل عدالت هنری و آموزشی در تئاتر باید برقرار باشد

برای داوری رویدادهای نمایشی از ظرفیت هنرمندان فراتهران استفاده شود

این کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: اگر در گوشه و کنار این سرزمین پهناور شاهد رویدادی جدی و قابل اعتنا هستیم، به همت هنرمندان شریف و پای کار آن سامان و البته اندک مدیران دلسوز و البته گمنام حامی تئاتر و نمایش‌ است‌.

نوروزی با اشاره به تنگناها و معضلات در فضای نمایش ایران، معلق ماندن طرح استقرار گروه‌های نمایشی سراسر کشور را از جمله این مشکلات برشمرد و افزود: تعویض زودهنگام مدیران نمایشی کشور از دیگر معضلات است و نه تنها پیش برنده نیست، بلکه موجب آشفتگی در مدیریت تئاتر کشور شده است.

به گفته وی؛ بعضی از مدیران نمایشی تخصص، تعهد و دغدغه لازم و جدی را دارا نیستند و تخصیص بودجه‌های حمایتی به تئاتر فراتهران بسیار ناچیز و در اکثر موارد تحقیرآمیز است.

داور ارزیابی همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان اظهار کرد: آموزش و پژوهش در جریان کلی تئاتر کشور زیاد جدی گرفته نمی‌شود و برای داوری و آموزش در رویدادهای نمایشی آنطور که باید و شاید از ظرفیت هنرمندان بومی و تحصیل کرده فراتهران استفاده نمی‌شود.

نوروزی گفت: اکثر هنرمندان نمایش به خصوص در فراتهران آنقدر که به حضور در جشنواره و کسب جایزه اهمیت می‌دهند، اجرای عموم آثارشان در شهر و دیار خودشان برایشان دارای ارزش نیست.

وی درباره اهمیت زبان هنر در انتقال مفاهیم و ارزش‌ها خاطرنشان کرد: بی‌شک زبان هنر در انتقال مفاهیم، معناها و صدور پیام‌ها و ارزش‌ها، رساترین، بلیغ‌ترین و پذیراترین زبان است، حال اگر مأموریت هنر این باشد که این مهم را در سرزمین دین و مذهب به سرانجام برساند و آن هم در کشوری همچون ایران که مردمانش دین‌محور و مذهب‌باور و نیز دوست‌دار اهل بیت(ع) هستند؛ به طور قطع انگیزه‌ها و علاقمندی‌ها برای انجام این مهم دوچندان می‌شود.

تنوع در شیوه‌های اجرا؛ شاخصه آثار ارسالی به همایش عاشورائیان

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه تأثیرگذاری سایر هنرها در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی، در ایران این امر موفق بوده و هست، ادامه داد: در خصوص اهمیت و اثرگذاری هنر تئاتر رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «تئاتر منبر است بلکه فراتر از آن» و در جای دیگر ارزش و تأثیرگذاری یک تئاتر را با ده سخنرانی برابر می‌دانند»، حال که هنر نمایش برای شخص اول مملکت دغدغه است و از آن و جایگاهش به نیکی یاد می‌کنند؛ بی‌شک برای متولیان امر نیز باید حکم عمل واجب را داشته باشد.

نوروزی اظهار کرد: من معتقدم حجم تولیدات نمایشی دینی و مذهبی و اجراهای متعدد آن توسط گروه‌های اجرایی برای عموم مردم به خصوص در فراتهران و نیز برگزاری رویدادهای نمایشی مرتبط با این موضوع همچون همایش عاشورائیان ملایر، خود می‌تواند مؤید استقبال و پذیرا بودن این هنر در میان اقشار مردم باشد.

وی یادآور شد: استمرار آن در طول تاریخ در قالب اجرای نمایش تعزیه و مجالس شبیه‌خوانی، خود دلیل محکمی بر تأثیرگذاری مثبت آن در میان جامعه ایران و انتقال مفاهیم معنوی است.

این کارگردان و پژوهشگر تئاتر درباره روند ارزیابی و بازبینی آثار نخستین همایش تئاتر منطقه‌ای «تاک» عاشورائیان ملایر، ادامه داد: در کنار داوران دیگر همچون «مهدی حبیبی» و «فرهاد لباسی» به عنوان داوران شورای ارزیابی و انتخاب آثار نخستین همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان بیش از ۵۰ اثر را با حضور ناظر و دبیر همایش، طی دو شبانه‌روز دیدیم و ارزیابی کردیم و در نهایت آثار منتخب و برتر را از منظر کیفی و اولویت‌های همایش انتخاب کردیم.

کارگردان هنر نمایش: اصل عدالت هنری و آموزشی در تئاتر باید برقرار باشد

نوروزی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت آثار متقاضی شرکت در این همایش، تنوع در شیوه‌های اجرایی و نیز محتوای آثار به ویژه نمایش‌های مرتبط با حماسهٔ عاشورا و دفاع مقدس بود که استقبال هنرمندان اکثر استان‌های مورد توجه همایش در غرب کشور، در گام نخست این همایش، نوید بخش استقبال بهتر و بیشتر از این آوردگاه است.

لزوم استفاده از ظرفیت پیاده‌روی اربعین در رویداد تئاتر عاشورائیان

به گفته او؛ همه آثار متقاضی از نظر کیفی در یک سطح نبودند و آثاری که انتخاب شدند، آثار درجه یک همایش و از نظر کیفی قابل دفاع و انتخاب بودند که در نهایت ۹ اثر در بخش صحنه‌ای و هفت اثر در بخش خیابانی و در مجموع ۱۶ اثر از ۶ استان پذیرفته شدند و در مرتبه دوم، آثار متوسطی‌ بودند که بیشترین درصد متقاضیان را تشکیل می‌داد و تعداد معدودی هم کار ضعیف وجود داشت.

عضو انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران گفت: همچون بسیاری از همایش‌ها، جشنواره‌ها و آوردگاه‌های نمایشی مهمترین الگو، ملاک و معیار داوری ما در انتخاب آثار، کیفیت مطلوب آثار از نظر فنی، ارتباط قوی و تأثیرگذار با مخاطب و صد البته عنصر باورپذیری در نگاه، ذهن بیننده و شنونده بود.

نوروزی شاخص‌هایی همچون‌ نمایشنامه قوی از نظر دراماتیک، طراحی و کارگردانی خلاقانه و در خدمت محتوا، بازی‌های باورپذیر و صمیمی، موسیقی تأثیرگذار و در خدمت اثر را از دیگر ملاک و معیار داوران برای انتخاب آثار برتر این همایش عنوان کرد و افزود: طبیعتا هر اثری که شامل عناصر بالا نمی‌شد، در اولویت انتخاب ما قرار نمی‌گرفت و به عنوان نمایشی ضعیف و یا متوسط از انتخاب آن عبور می‌کردیم.

وی با بیان اینکه استان همدان و شهرستان ملایر در عرصه هنرهای نمایشی در سطوح ملی و بین‌المللی دارای هنرمندان توانمندی است، بیان کرد: بارها شاهد موفقیت و افتخارآفرینی این هنرمندان برای شهر و استان‌شان در جشنواره‌های گوناگون بوده‌ام و بیش از پیش باید قدر هنرمندانی همچون «محمد قاسمی»، «مهدی حبیبی»، «پری بارانی»، «نرگس خاک‌کار» را دانست و برای تربیت نسل آینده تئاتر این سامان حفظ‌شان کرد.

رویداد تئاتر عاشورائیان ملایر توان برگزاری در سطح ملی و بین‌المللی را دارد

این کارگردان و نویسنده تئاتر همچنین آغاز به کار مؤسسه فرهنگی هنری و تماشاخانه خصوصی باران برای اولین بار در این شهرستان و نیز حمایت‌های همه‌جانبه شهرداری و دیگر دستگاه‌ها در برگزاری رویدادهای نمایشی و البته پای کار بودن هنرمندان نمایشی ملایر را بیانگر توانایی برگزاری این رویداد در قامت‌های ملی و حتی بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک توسط این شهرستان دانست.

نوروزی پیشنهاد کرد: از ظرفیت ویژه مسیر پیاده‌روی اربعین در دوره آینده برگزاری این رویداد در استان‌های هدف از جمله کرمانشاه و ایلام تا مرز با کشور عراق، جهت اجرای نمایش‌های منتخب همایش تئاتر عاشورائیان استفاده شود.

وی درباره توانمندی هنر نمایش در معرفی آئین‌ها و فرهنگ‌های عاشورایی نیز گفت: در یک مورد آن هم نمایش تعزیه با قاطعیت می‌گویم که هنر نمایش موفق عمل کرده و دلیل آن هم ماندگاری این نمایش آئینی_عاشورایی با قدمت چندین قرن برگزاری در اقصی نقاط کشور و استقبال بی‌نظیر مردم از آن است، البته هر کجا هم همایش و رویدادی با تمرکز بر آثار نمایشی مرتبط با فرهنگ و آئین‌های عاشورایی برگزار شده، در آن مقطع زمانی و مکانی خاص به طور قطع تأثیرات مثبتی داشته است.

نوروزی همچنین از دبیر همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان و دستگاه‌های حامی این همایش که چراغ تئاتر را به هر صورت روشن نگه می‌دارند و خدمتی بزرگ را برای آیندگان خود رقم می‌زنند، قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا؛ «سعید نوروزی» طراح، کارگردان، بازیگر؛ نویسنده، تهیه کننده، مدرس، پژوهشگر، مدیر هنری، مدیر تولید و داور، متولد شهر حُمیل شهرستان اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه است که با بیش از سه دهه، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۳ با حضور در نمایش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی آغاز کرد.

او طراح، کارگردان، تهیه کننده و مدیر تولید ۴۵ نمایش، بازی در ۴۹ نمایش، نگارش ۱۲ نمایشنامه و سه فیلمنامه، بازی در چهار فیلم کوتاه، پنج فیلم بلند، یک مجموعه تلویزیونی و یک تئاتر تلویزیونی و ساخت یک فیلم مستند را در کارنامه هنری خود دارد و عضو هیات داوران ۱۵ جشنواره، همایش و مسابقه استانی، منطقه‌ای و ملی تئاتر بوده و ۵۵ رتبه و ۷۶ لوح سپاس را تاکنون کسب کرده و برنده جوایز گوناگون در آوردگاه‌های فرهنگی و هنری هنرهای نمایشی بوده است.

نخستین همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان به میزبانی شهرستان ملایر در استان همدان از بیستم تا ۳۱ مردادماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha