«سعید نوروزی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از مدیران نمایشی کشور درخواست میکنم برای فراتهران نسخه نپیچند چون درمان بیاثر است، چراکه نسخه هر دردی از دردهای تئاتر خارج از مرکز فقط و فقط توسط هنرمندان و دست اندرکاران بومی قابل پیچیدن و درمان قطعی است.
وی با بیان اینکه درمان موقت جز استمرار وابستگی نتیجهای ندارد، افزود: در تخصیص بودجه نباید بودجههای حمایتی گروهها و نمایشهای تهران چند ده برابر سایر نقاط کشور باشد، این اوج ظلم و بیعدالتی است.
عضو انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران خاطرنشان کرد: مگر میشود از همه بخواهیم قله را فتح کنند، اما به یکی کفش کوهنوردی و لباس مخصوص بدهیم و به دیگری هم بگوییم شما با آستین کوتاه و دمپایی هم میتوانید قله را فتح کنید.
نوروزی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات تئاتر و پیشرفت هنر نمایش در گرو تحقق این مطالبات است، بیان کرد: باید از ظرفیت هنرمندان تجربی و تحصیل کرده فراتهران بیش از پیش برای آموزش، کارشناسی، دبیری، داوری و مدیریت تئاتر استفاده کرد، چراکه عدم اعتماد به آنان خسارات فرهنگی زیادی به بار میآورد.
وی ادامه داد: به عنوان هنرمندی که حدود سه دهه است در فضای نمایش این مرز و بوم نفس میکشم، ساده و شفاف باید بگویم حال و روز کلی وضعیت نمایش در کشور خوب نیست؛ بلکه با نفس مصنوعی، شوک و درمانهای موقتی سرپا است.
برای داوری رویدادهای نمایشی از ظرفیت هنرمندان فراتهران استفاده شود
این کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: اگر در گوشه و کنار این سرزمین پهناور شاهد رویدادی جدی و قابل اعتنا هستیم، به همت هنرمندان شریف و پای کار آن سامان و البته اندک مدیران دلسوز و البته گمنام حامی تئاتر و نمایش است.
نوروزی با اشاره به تنگناها و معضلات در فضای نمایش ایران، معلق ماندن طرح استقرار گروههای نمایشی سراسر کشور را از جمله این مشکلات برشمرد و افزود: تعویض زودهنگام مدیران نمایشی کشور از دیگر معضلات است و نه تنها پیش برنده نیست، بلکه موجب آشفتگی در مدیریت تئاتر کشور شده است.
به گفته وی؛ بعضی از مدیران نمایشی تخصص، تعهد و دغدغه لازم و جدی را دارا نیستند و تخصیص بودجههای حمایتی به تئاتر فراتهران بسیار ناچیز و در اکثر موارد تحقیرآمیز است.
داور ارزیابی همایش تئاتر منطقهای "تاک" عاشورائیان اظهار کرد: آموزش و پژوهش در جریان کلی تئاتر کشور زیاد جدی گرفته نمیشود و برای داوری و آموزش در رویدادهای نمایشی آنطور که باید و شاید از ظرفیت هنرمندان بومی و تحصیل کرده فراتهران استفاده نمیشود.
نوروزی گفت: اکثر هنرمندان نمایش به خصوص در فراتهران آنقدر که به حضور در جشنواره و کسب جایزه اهمیت میدهند، اجرای عموم آثارشان در شهر و دیار خودشان برایشان دارای ارزش نیست.
وی درباره اهمیت زبان هنر در انتقال مفاهیم و ارزشها خاطرنشان کرد: بیشک زبان هنر در انتقال مفاهیم، معناها و صدور پیامها و ارزشها، رساترین، بلیغترین و پذیراترین زبان است، حال اگر مأموریت هنر این باشد که این مهم را در سرزمین دین و مذهب به سرانجام برساند و آن هم در کشوری همچون ایران که مردمانش دینمحور و مذهبباور و نیز دوستدار اهل بیت(ع) هستند؛ به طور قطع انگیزهها و علاقمندیها برای انجام این مهم دوچندان میشود.
تنوع در شیوههای اجرا؛ شاخصه آثار ارسالی به همایش عاشورائیان
این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه تأثیرگذاری سایر هنرها در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی، در ایران این امر موفق بوده و هست، ادامه داد: در خصوص اهمیت و اثرگذاری هنر تئاتر رهبر معظم انقلاب میفرمایند: «تئاتر منبر است بلکه فراتر از آن» و در جای دیگر ارزش و تأثیرگذاری یک تئاتر را با ده سخنرانی برابر میدانند»، حال که هنر نمایش برای شخص اول مملکت دغدغه است و از آن و جایگاهش به نیکی یاد میکنند؛ بیشک برای متولیان امر نیز باید حکم عمل واجب را داشته باشد.
نوروزی اظهار کرد: من معتقدم حجم تولیدات نمایشی دینی و مذهبی و اجراهای متعدد آن توسط گروههای اجرایی برای عموم مردم به خصوص در فراتهران و نیز برگزاری رویدادهای نمایشی مرتبط با این موضوع همچون همایش عاشورائیان ملایر، خود میتواند مؤید استقبال و پذیرا بودن این هنر در میان اقشار مردم باشد.
وی یادآور شد: استمرار آن در طول تاریخ در قالب اجرای نمایش تعزیه و مجالس شبیهخوانی، خود دلیل محکمی بر تأثیرگذاری مثبت آن در میان جامعه ایران و انتقال مفاهیم معنوی است.
این کارگردان و پژوهشگر تئاتر درباره روند ارزیابی و بازبینی آثار نخستین همایش تئاتر منطقهای «تاک» عاشورائیان ملایر، ادامه داد: در کنار داوران دیگر همچون «مهدی حبیبی» و «فرهاد لباسی» به عنوان داوران شورای ارزیابی و انتخاب آثار نخستین همایش تئاتر منطقهای "تاک" عاشورائیان بیش از ۵۰ اثر را با حضور ناظر و دبیر همایش، طی دو شبانهروز دیدیم و ارزیابی کردیم و در نهایت آثار منتخب و برتر را از منظر کیفی و اولویتهای همایش انتخاب کردیم.
نوروزی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت آثار متقاضی شرکت در این همایش، تنوع در شیوههای اجرایی و نیز محتوای آثار به ویژه نمایشهای مرتبط با حماسهٔ عاشورا و دفاع مقدس بود که استقبال هنرمندان اکثر استانهای مورد توجه همایش در غرب کشور، در گام نخست این همایش، نوید بخش استقبال بهتر و بیشتر از این آوردگاه است.
لزوم استفاده از ظرفیت پیادهروی اربعین در رویداد تئاتر عاشورائیان
به گفته او؛ همه آثار متقاضی از نظر کیفی در یک سطح نبودند و آثاری که انتخاب شدند، آثار درجه یک همایش و از نظر کیفی قابل دفاع و انتخاب بودند که در نهایت ۹ اثر در بخش صحنهای و هفت اثر در بخش خیابانی و در مجموع ۱۶ اثر از ۶ استان پذیرفته شدند و در مرتبه دوم، آثار متوسطی بودند که بیشترین درصد متقاضیان را تشکیل میداد و تعداد معدودی هم کار ضعیف وجود داشت.
عضو انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران گفت: همچون بسیاری از همایشها، جشنوارهها و آوردگاههای نمایشی مهمترین الگو، ملاک و معیار داوری ما در انتخاب آثار، کیفیت مطلوب آثار از نظر فنی، ارتباط قوی و تأثیرگذار با مخاطب و صد البته عنصر باورپذیری در نگاه، ذهن بیننده و شنونده بود.
نوروزی شاخصهایی همچون نمایشنامه قوی از نظر دراماتیک، طراحی و کارگردانی خلاقانه و در خدمت محتوا، بازیهای باورپذیر و صمیمی، موسیقی تأثیرگذار و در خدمت اثر را از دیگر ملاک و معیار داوران برای انتخاب آثار برتر این همایش عنوان کرد و افزود: طبیعتا هر اثری که شامل عناصر بالا نمیشد، در اولویت انتخاب ما قرار نمیگرفت و به عنوان نمایشی ضعیف و یا متوسط از انتخاب آن عبور میکردیم.
وی با بیان اینکه استان همدان و شهرستان ملایر در عرصه هنرهای نمایشی در سطوح ملی و بینالمللی دارای هنرمندان توانمندی است، بیان کرد: بارها شاهد موفقیت و افتخارآفرینی این هنرمندان برای شهر و استانشان در جشنوارههای گوناگون بودهام و بیش از پیش باید قدر هنرمندانی همچون «محمد قاسمی»، «مهدی حبیبی»، «پری بارانی»، «نرگس خاککار» را دانست و برای تربیت نسل آینده تئاتر این سامان حفظشان کرد.
رویداد تئاتر عاشورائیان ملایر توان برگزاری در سطح ملی و بینالمللی را دارد
این کارگردان و نویسنده تئاتر همچنین آغاز به کار مؤسسه فرهنگی هنری و تماشاخانه خصوصی باران برای اولین بار در این شهرستان و نیز حمایتهای همهجانبه شهرداری و دیگر دستگاهها در برگزاری رویدادهای نمایشی و البته پای کار بودن هنرمندان نمایشی ملایر را بیانگر توانایی برگزاری این رویداد در قامتهای ملی و حتی بینالمللی در آیندهای نزدیک توسط این شهرستان دانست.
نوروزی پیشنهاد کرد: از ظرفیت ویژه مسیر پیادهروی اربعین در دوره آینده برگزاری این رویداد در استانهای هدف از جمله کرمانشاه و ایلام تا مرز با کشور عراق، جهت اجرای نمایشهای منتخب همایش تئاتر عاشورائیان استفاده شود.
وی درباره توانمندی هنر نمایش در معرفی آئینها و فرهنگهای عاشورایی نیز گفت: در یک مورد آن هم نمایش تعزیه با قاطعیت میگویم که هنر نمایش موفق عمل کرده و دلیل آن هم ماندگاری این نمایش آئینی_عاشورایی با قدمت چندین قرن برگزاری در اقصی نقاط کشور و استقبال بینظیر مردم از آن است، البته هر کجا هم همایش و رویدادی با تمرکز بر آثار نمایشی مرتبط با فرهنگ و آئینهای عاشورایی برگزار شده، در آن مقطع زمانی و مکانی خاص به طور قطع تأثیرات مثبتی داشته است.
نوروزی همچنین از دبیر همایش تئاتر منطقهای "تاک" عاشورائیان و دستگاههای حامی این همایش که چراغ تئاتر را به هر صورت روشن نگه میدارند و خدمتی بزرگ را برای آیندگان خود رقم میزنند، قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا؛ «سعید نوروزی» طراح، کارگردان، بازیگر؛ نویسنده، تهیه کننده، مدرس، پژوهشگر، مدیر هنری، مدیر تولید و داور، متولد شهر حُمیل شهرستان اسلامآباد غرب استان کرمانشاه است که با بیش از سه دهه، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۳ با حضور در نمایشهای دانشآموزی و دانشجویی آغاز کرد.
او طراح، کارگردان، تهیه کننده و مدیر تولید ۴۵ نمایش، بازی در ۴۹ نمایش، نگارش ۱۲ نمایشنامه و سه فیلمنامه، بازی در چهار فیلم کوتاه، پنج فیلم بلند، یک مجموعه تلویزیونی و یک تئاتر تلویزیونی و ساخت یک فیلم مستند را در کارنامه هنری خود دارد و عضو هیات داوران ۱۵ جشنواره، همایش و مسابقه استانی، منطقهای و ملی تئاتر بوده و ۵۵ رتبه و ۷۶ لوح سپاس را تاکنون کسب کرده و برنده جوایز گوناگون در آوردگاههای فرهنگی و هنری هنرهای نمایشی بوده است.
نخستین همایش تئاتر منطقهای "تاک" عاشورائیان به میزبانی شهرستان ملایر در استان همدان از بیستم تا ۳۱ مردادماه برگزار میشود.
نظر شما