۱۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۱
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85562802
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک استاد دانشگاه: ابوالحسن بیهقی، شناسنامه و هویت خراسان است +‌فیلم

سبزوار- ایرنا- یک استاد و پژوهشگر دانشگاه گفت: «ابوالحسن بیهقی»، شناسنامه و سند هویت خراسان بزرگ است و در کتاب "تاریخ بیهق" او اطلاعات گرانبها و ارزشمند فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشاهده می شود.

به گزارش ایرنا، سلمان ساکت روز جمعه در همایش ابوالحسن بیهقی که در شهر «ششتمد» برگزار شد، افزود: حکیم فردوسی، شناسنامه ایرانیان را به دست ما داد و ابوالحسن بیهقی نیز شناسنامه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خراسان بزرگ، منطقه ای وسیع از مرزهای دامغان تا شرق ایران را به دست ما داده است.

وی با اشاره به برخی از خوش‌اقبالی های ابوالحسن بیهقی اظهار کرد: یکی از این خوش‌اقبالی‌ها، توجه دانشمند تراز اولی چون علامه «محمد قزوینی»، پایه گذار پژوهش نوین است چنانکه قزوینی نخستین فردی است که تاریخ بیهق را شناسایی کرده است.

ساکت با بیان اینکه کتاب «تاریخ بیهق» اثر بیهقی بی‌همانند است، گفت: اقبال دیگر وی رغبت و گرایش مردم منطقه به این دانشمند است و برپایی آیین های بزرگداشت خود نمونه ای از قدرشناسی، هنرپروری و ادب‌دوستی مردم نسبت به این دانشمند است.

این استاد و پژوهشگر دانشگاه گفت: ابوالحسن بیهقی اگرچه در نثرنویسی به پای دیگر همشهری خود ابوالفضل بیهقی نمی‌رسد، اما در زمان خود یک استثنا بوده و به لحاظ جامع الاطراف بودن، وسعت و عمق دانشش در آن روزگار ممتاز بوده است.

وی افزود: بیهقی تمام علوم زمانه را در خود جمع و حتی بر دامنه این علوم افزوده است، البته آنچه بیهقی را نسبت به دیگر دانشمندان ممتاز کرده است فقط وسعت دانش او نیست، از ویژگی‌های برجسته وی اینکه نیاز زمانه خود را درک کرده و متناسب با آن نیاز آثار خود را نوشته است.

ساکت ادامه داد: در زمانه جهالت و نادانی مردم و برخی سیاست‌های غلط حکومتی و تعصبات زیاد که هر یک از فرقه های مختلف خود را بر حق می‌دانند، بیهقی می دانسته این اختلافات سبب ضعف ایران و اسلام می شود، لذا به خوبی و هوشمندی دریافته بود که نیاز زمانه نه تعصب که مدارا است تا اسلام و ایران به بالندگی برسند.

وی افزود: تاریخ محلی بیهقی یک دایره المعارف است و در آن از حوزه های مختلف قرآن، حدیث، طب، نجوم، ریاضیات، فلسفه، تاریخ، ادبیات، حکمت و علم انساب سخن گفته است. او در بخشی از کتابش خاندان‌های برجسته را در حوزه‌های مختلف معرفی کرده است، چون می دانسته این خاندان‌ها هستند که فرهنگ و اقتصاد هر منطقه را بالنده می‌کنند.

ضرورت ثبت روز بزرگداشت ابوالحسن بیهقی در تقویم ملی

این استاد و پژوهشگر تاریخ بیهق گفت: در سال های گذشته ۱۰ مرداد، به عنوان سالروز تولد ابوالحسن بیهقی اعلام شده بود که با تحقیقات بیشتر این تاریخ به ۱۶ مرداد تغییر کرد لذا شایسته است با پیگیری مسوولان و فرهنگ دوستان این منطقه، این روز به عنوان سالروز تولد این حکیم و ادیب مشهور، در تقویم رسمی کشور گنجانده شود.

ساکت افزود: موضوع دیگر استفاده بجا و شایسته از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی منطقه ششتمد است که در خراسان کمتر شناخته شده است و یک علت آن به سبب قرار نگرفتن این شهرستان در مسیر جاده اصلی است.

وی اظهار کرد: وجود دانشمندی همچون ابوالحسن بیهقی، بنای تاریخی آرامگاه وی در کنار پیشینه تاریخی، آب و هوای مطبوع، مناطق ییلاقی می تواند پایه گذار انواع گردشگری ادبی، تاریخی و طبیعی در منطقه شود و از این طریق در کنار معرفی بیشتر این خطه، اقتصاد منطقه نیز رونق بگیرد.

ظهیرالدین ابوالحسن علی بن زید بیهقی، معروف به ابن فُندق و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضیدانان بزرگ قرن ششم هجری است.

بیهقی در ششتمد، از توابع بیهق (سبزوار) آن روزگار متولد شد و در جوانی به کسب علوم مختلف پرداخت و بسیاری از استادان بزرگ زمان خود را در بیهق، نیشابور، مرو، سرخس و دیگر مناطق خراسان ملاقات کرد و از آنان بهره گرفت و از جمله دیداری نیز با حکیم عمر خیام داشته است که شرح آن را در کتاب تتمه صوان الحکمة آورده است.

مهمترین اثر بیهقی کتاب پارسی "تاریخ بیهق" در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و نیز سادات و خاندان مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.

از دیگر آثار او کتابی در ستاره شناسی به پارسی به نام "جوامع احکام النجوم" در سه جلد موجود است که او این کتاب را به خواهش دوستان خود نوشته است.

بیهقی در سال ۵۶۵ هجری قمری درگذشت و آرامگاه این دانشمند در شهر "شِشتَمَد" خراسان است که پیش از این از توابع شهرستان سبزوار بود و چندی است به شهرستان ارتقا یافته است.

شهرستان ششتمد در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد با وسعت سه هزار و ۷۸۶ کیلومتر مربع، دارای ۲۴ هزار نفر جمعیت است.

این شهرستان دارای ۲ بخش مرکزی و شامکان، ۴۸ دهیاری و ۵۳ آبادی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha