۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبر: 85563317
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

گشت و گذار در خنکای ساوه

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبر: 85563317
گشت و گذار در خنکای ساوه

ساوه - ایرنا - شهرستان ساوه به واسطه چند اقلیمی بودن در هر فصل، نقاط مختلفش شاهد آب و هوایی متفاوتی است، به طوری که تابستان هایش برخلاف باور عامه نقاط خوش آب و هوایی برای گردشگری دارد.

به گزارش ایرنا، اواسط تابستان هوا در شهر ساوه بالای ۴۰ درجه، گرما در فضای باز، تاب و توان از آدم می گیرد و ماندن در بیرون در توان هرکسی نیست با خودم فکر می کنم هرکسی که در این شرایط آب و هوایی به شهر ساوه بیاید حتما یقین پیدا می کند که این شهرستان اصلا برای مسافرت در این فصل مناسب نیست.

با توجه به گذشت یک سال از زندگی در ساوه و آشنایی با آب و هوای مناطق مختلف این شهرستان در قامت خبرنگار ایرنا در پی نوشتن این گزارش برای پاسخ به سوال کسانی که می پرسند آیا در فصل تابستان شهرستان ساوه جای مناسبی برای گردشگری دارد یا نه؟ برآمدم.

تفاوت اقلیمی در این شهرستان به گونه‌ای بوده که دشت مرکزی آن با آب و هوای نیمه گرمسیری در قسمت شرقی، دشت لوئین با آب و هوای معتدل در قسمت مرکزی و دشت بیات نیز با آب و هوای سرد و کوهستانی موجب تنوع در تولیدات کشاورزی و جاذبه های گردشگری در فصول مختلف سال شده است.

این تفاوت به طوری بوده که خرداد ماه در مناطق شرقی آن فصل برداشت گندم و در مقابل، این محصول در مناطق غربی با ساقه های سرسبز، در مرحله پنجه دهی است.

غرب ساوه با وسعتی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع با ۸۰ آبادی که نهایتا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت واقع شده به مناطق غرق آباد و نوبران شهره است که در فصول مختلف به ویژه فصل تابستان تفاوت چهار تا ۶ درجه ای دمای هوای آن با شرق ساوه موجب شرایط مناسب این منطقه برای گردشگری در فصل گرما شده است.

آب و هوای مطبوع بهاری، باغات فراوان با انواع محصولات تابستانه و پاییزی، جالیزارها و زمین های کشاورزی سرسبز در فصل تابستان، کوه های سربه فلک کشیده و در آغوش داشتن بخشی از منطقه شکار ممنوع خرقان به همراه طبیعت بکر، رودخانه ها، قنات ها و چشمه های پر آب در فصل تابستان از جمله ویژگی های طبیعی این منطقه برای گردشگری است.

گشت و در خنکای ساوه

این ویژگی ها باعث شده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه نقطه از آن را به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب کند و برخی زیرساخت های حداقلی از جمله خانه های بومگردی نیز در آن از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است.

هرچند منطقه غرق آباد و نوبران را نمی توان یک منطقه گردشگری توسعه یافته عنوان کرد اما آن دسته از افرادی که به منطقه شناخت کافی دارند در ایام تعطیل برخی از روستاهای آنها را برای تفرج های اخر هفته خود انتخاب می کند و حتی برخی از پایتخت نشین ها نیز در بسیاری از آبادی ها خوش نشین هایی برای خود احداث کرده اند.

امکانات زیرساختی و خدمات مهمترین نیاز منطقه برای گردشگری

دنیای امروز توسعه گردشگری را فقط منوط به آب و هوای خوب منطقه، طبیعت بکر و زیرساخت های طبیعی و خدادادی نمیدادند و برای توسعه در این بخش در مناطق با ظرفیت های موجود اقدامات و شرایطی لازم است که از جمله مهمترین آنها می توان به ارتقا زیرساخت ها مانند جادهایی ایمن با دسترسی مناسب، هتل ها، رستوران ها، خانه های بوم گردی و خدمات رفاهی، ایجاد شرایطی برای حفظ فرهنگ منطقه و آشنایی گردشگران با آنها اشاره کرد.

منطقه نوبران و غرق آباد به خودی خود از ظرفیت های طبیعی و برخی جاذبه های تاریخی برخوردار است اما نمی توان تنها با اتکا به این موارد انتظار توسعه گردشگری داشت

برای آگاهی از وضعیت گردشگری این منطقه به سراغ بخشدار نوبران ساوه رفتیم که وی گفت: منطقه نوبران و غرق آباد به خودی خود از ظرفیت های طبیعی و برخی جاذبه های تاریخی برخوردار است اما نمی توان تنها با اتکا به این موارد انتظار توسعه گردشگری داشت.

یوسف حیدری افزود: وجود طبیعت بکر، برخی آثار تاریخی ثبت ملی و شناسایی شده، وجود بارگاه امامزادگان متعدد در روستاها، تولید انواع محصولات کشاورزی و تفاوت آب و هوایی با سایر نقاط شهرستان ساوه از ظرفیت های مهم گردشگری این منطقه است.

وی یادآور شد: با وجود این پتانسیل ها اما توسعه گردشگری آنگونه که باید از سوی دستگاه های متولی و حتی خود مردم مورد توجه قرار نگرفته و لازم است با ایجاد شرایط و پرداخت تسهیلات زمینه توسعه این صنعت با محوریت رشد و تنوع بخشی به زنجیره اقتصاد بومی و محلی فراهم شود.

بخشدار نوبران ساوه اظهار کرد: همچنین لازم است که دهیاران و شوراهای اسلامی نیز برای توسعه گردشگری منطقه در کنار تعریف طرح های مختلف از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه نیز استقبال کنند.

وی افزود: روستای بالقلو، سنگستان، قارلوق، ستق، آغچه قلعه، ورکبار و چمران از جمله روستاهای این بخش است که قابلیت های مختلفی در عرصه گردشگری دارد.

حیدری افزود: هرچند در روستای بالقلو به واسطه وجود یک امامزاده متولیان از جمله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اوقاف و امور خیریه برخی زیرساخت های خدماتی ایجاد شده اما در سایر روستاها زیر ساختی برای توسعه و حتی حضور گردشگران فراهم نیست.

وی در تکمیل این موضوع بیان کرد که خدمات رفاهی همچون سرویس بهداشتی مهمترین نیاز برای توسعه گردشگری است و در کنار تعدد خانه های بومگردی نیز از دیگر نیازها بوده که هم اکنون پرونده چند متقاضی در این روستاها با همکاری میراث فرهنگی در دست بررسی است.

از مرمت تا خانه های بوم گردی

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان اصلی ترین متولی توسعه گردشگری با شناسایی ظرفیت های منطقه غرق آباد و نوبران، سه آبادی را به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی کرده که رییس این اداره در ساوه به ایرنا گفت: چند اقلیمی بودن یکی از مزیت های مهم برای توسعه گردشگری در این منطقه است.

تحقق تمام اهداف نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه های متولی، شورای اسلامی و دهیاری روستاها، بخشداری و مهمتر از همه خود مردم منطقه است

رضا ایاز افزود: در فصل تابستان آب و هوای خنک و معتدل مناطق نوبران وغرق آباد موجب توجه میراث فرهنگی به توسعه گردشگری در این بخش شده است به گونه ای که علاوه بر حمایت بخش خصوصی در تاسیس ۲ خانه بومگردی در روستاهای سنگستان و بلاقلو به دنبال جذب سرمایه گذار برای ایجاد این خانه ها در سه روستای دیگر است.

وی خاطر نشان کرد: تحقق تمام اهداف نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه های متولی، شورای اسلامی و دهیاری روستاها، بخشداری و مهمتر از همه خود مردم منطقه است.

به گفته ایاز، توسعه گردشگری در روستاها به واسطه فرهنگ های خاص و ویژه در آبادی ها، متفاوت تر از توسعه گردشگری در شهر و مکان های تاریخی است و این مناطق برای توسعه صنعت گردشگری در گام اول نیازمند همکاری همه جانبه مردم منطقه است.

گشت و در خنکای ساوه

وی یادآور شد: این اداره سال گذشته در راستای توسعه گردشگری در روستاها اقدام به مرمت بقیعه امامزاده نوح در روستای بالقلو و احداث خدمات رفاهی و سرویس های بهداشتی کرده و امسال در نظر داریم با همکاری دهیار روستای سنگستان برخی خدمات رفاهی را در آن نیز ایجاد کنیم.

ساوه در تابستان هم مکان های مناسبی برای گردشگری دارد که چشم انتظار همت بخش های مختلف دولتی و خصوصی برای ایجاد زیرساخت ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای توسعه است حتی این توسعه نیافتگی هم موجب غافل شدن گردشگران آشنا به منطقه از ظرفیت ها و موقعیت های خاص و بکر آن برای گردشگری و لذت بردن از خنکای آن در فصل گرم ساوه نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha