۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۱
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85563357
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دمیدن جان تازه به کارخانه کمپوست بجنورد + فیلم

۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۱
کد خبر: 85563357
دمیدن جان تازه به کارخانه کمپوست بجنورد + فیلم

بجنورد-ایرنا- کارخانه کمپوست بجنورد که سال ۱۳۹۰ در ۱۵ کیلومتری شمال بجنورد کلنگ خورد و بعد از مدتی بدلیل جانمایی اشتباه در مکانی دیگر راه‌اندازی شد به تازگی با تزریق اعتبارات جدید جان دوباره‌ای گرفته است و امید می‌رود تا یکسال دیگر بهره‌برداری شود.

به گزارش ایرنا، طرح کارخانه کمپوست بجنورد با هزینه کرد ۴۰ میلیارد ریال و به امید حل مشکل دفع زباله شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین، آشخانه و فاروج در مجاورت بجنورد ساخته شد اما تنها ۶ ماه پس از فعالیت در سال ۹۱ به علت مشکلات زیست محیطی و اعتراض اهالی روستاهای همجوار تعطیل شد.

عمر فعالیت این کارخانه تنها چند ماه را سپری کرد و فعالیت این کارخانه که با انتشار بوی متعفن و نامناسب همراه بود با اعتراض ساکنان روستاهای اطراف رو به رو و بروز مشکلات اجتماعی ناشی از این اعتراض ها سبب تعطیلی این واحد شد.

اکنون روزانه ۱۳۰ تن تا ۱۴۰ تن زباله تولیدی شهروندان به صورت غیراصولی در کوه باباموسی در مناطق شمالی بجنورد دفن می شود، مردم روستاهای اطراف کوه همواره از بوی تعفن و دود ناشی از سوزاندن زباله ها در این مکان گلایه مند هستند.

راه اندازی کارخانه کمپوست تا جایی به کندی پیش رفت که در مرکز استان به مطالبات مردمی تبدیل شد ولی به تازگی ۳۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و نقدی برای راه اندازی این کارخانه تخصیص داده شده است و دستگاه تولید کود عالی نیز در حال خریداری است و بر اساس برآورد مدیران شهرداری بجنورد؛ این کارخانه سال دیگر به بهره برداری می رسد.

۳۸۰ میلیارد ریال برای راه اندازی کارخانه کمپوست

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد در این خصوص گفت: ۳۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و نقدی برای راه اندازی کارخانه کمپوست این شهر تخصیص داده شد.

یوسف مغروری اظهار کرد: در راستای پیگیری اعتبارات تملک دارایی‌ از ردیف طرح کمک به ایجاد تاسیسات منطقه‌ای تبدیل مواد و انرژی ۲۰ میلیارد ریال به صورت نقدی و ۳۶۲ میلیارد ریال به صورت اسناد خزانه اسلامی با موضوع دستورالعمل اجرایی ماده ۷۵ قانون محاسبات عمومی کشور به شهرداری بجنورد ابلاغ شده است تا در راستای خرید دستگاه‌های مورد نیاز و تجهیز بخشی از کارخانه کمپوست هزینه شود.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰ سال است که کارخانه کمپوست به علت مشکلات اجتماعی و انتقادها از بوی تعفن ناشی از فعالیت این واحد تولیدی تعطیل است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد اضافه کرد: مطالعات لازم برای جانمایی ساخت کارخانه کمپوست انجام شده تا مشکلات پیشین در فعالیت این کارخانه تکرار نشود، به گونه‌ای که در جانمایی مکان جدید، فاصله مناسب با مناطق مسکونی روستایی رعایت شده است.

وی با بیان اینکه انباشت زباله‌ها در کوه باباموسی سبب گلایه اهالی روستاهای اطراف شده است ادامه داد: با آغاز فعالیت این کارخانه، مشکل جمع آوری و تجمع زباله در کوه باباموسی برطرف می شود.

دمیدن جان تازه به کارخانه کمپوست بجنورد + فیلم

بهره برداری از کارخانه یکسال دیگر

معاون خدمات شهری شهردار بجنورد نیز در این خصوص گفت: مهمترین مشکل راه اندازی کارخانه کمپوست این شهر، نبود دستگاه تولید کود عالی است و از اعتبارات دولتی باید خریداری شود.

مجید شادکام اظهارکرد: ۱۸۱ میلیارد ریال به تازگی از محل اعتبارات دولتی اسناد خزانه و ۱۰ میلیارد ریال به صورت نقدی تخصیص داده شده است.

وی افزود: مناقصه خرید این دستگاه از فردا آغاز می شود و پروسه آن یکماه به طول می انجامد.

معاون خدمات شهری شهردار بجنورد اضافه کرد: همچنین به تازگی ۱۹۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و نقدی برای بهسازی و ساماندهی دفن گاه فعلی زباله باباموسی تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: راه اندازی و خط پردازش این کارخانه ۵۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد و منوط به داشتن طرح شرکت مشاور ذیصلاح است و در عین عقد قرارداد هستیم و در ادامه روند اجرای طرح و تولید کودعالی سازمان شهرداری ها کمک خواهد کرد.

شادکام تاکید کرد: کارخانه کمپوست دارای ۲ بخش پردازش و تولید کود عالی است که با تخصیص اعتبارات ملی امسال مشکل تولید کود حل خواهد شد و طبق استانداردها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل تناژ زباله کود تولید می شود، بخشی از باله بازیافت و الباقی دفن می شود.

وی خواستار تمام دستگاه های متولی برای رفع این مشکل شد و بیان کرد: راه اندازی کامل این کارخانه یکسال دیگر به طول می انجامد.

به گزارش ایرنا، مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد از سال ۷۲ در زمین‌های باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن در دره‌های طبیعی موجود در منطقه، انجام می‌شود که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال‌های گذشته، این دره‌های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.

سرانه متوسط تولید زباله به ازای هر نفر در مرکز خراسان شمالی ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم است و این میزان تولید تقریبا متناسب با استانداردهای کشور است.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha