ژاپن در آماده‌باش یک «اَبَر زلزله»؛ لغو سفرهای کیشیدا

تهران- ایرنا- ژاپن به دنبال یک زمین لرزه ۷.۱ ریشتری در روز پنجشنبه و هشدار دانشمندان در مورد وقوع یک «ابر زلزله» در حالت آماده‌باش قرار گرفته و فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور نیز تمام سفرهای خود را لغو کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۱ ریشتر روز پنجشنبه گذشته در جنوب غربی ژاپن به وقوع پیوست که هشدارهای مربوط به سونامی را در پی داشت.

شبکه «ان‌اچ‌کی» گزارش داد که به دنبال وقوع این زلزله بزرگ در جزیره کیوشو ژاپن، آژانس هواشناسی این کشور در یک توصیه ویژه از مردم خواست تا اقدام‌های احتیاطی برای یک «ابر زلزله» احتمالی را در دستور کار خود قرار دهند.

این آژانس می‌گوید احتمال به نسبت بالایی وجود دارد که یک زمین‌لرزه بزرگ در منطقه‌ای که «ناوه نانکای» در آن قرار دارد، رخ دهد. «ناوه» در زمین‌شناسی به فرورفتگی یا چاله ساختاری خطی در اقیانوس گفته می‌شود و ناوه نانکای نیز جایی است که زمین لرزه‌های قبلی سونامی‌های عظیم را ایجاد کرده است.

مقامات آژانس خاطرنشان کردند که این بدان معنا نیست که به طور قطع اتفاقی رخ خواهد داد. اما منابع به ان‌اچ‌کی گفتند که کیشیدا تصمیم گرفت برای اطمینان از آمادگی کامل دولت، سفرهای خود را لغو کند.

این رسانه به نقل از منابع آگاه دریافته است که کیشیدا سفر به سه کشور آسیایی را لغو کرده است. وی از مردم می‌خواهد تدابیر لازم را برای یک ابر زلزله بالقوه اتخاذ کنند و در صورت لزوم برای تخلیه آماده باشند.

کیشیدا قرار بود از روز جمعه برای دیدار با سران پنج کشور آسیای مرکزی به قزاقستان، ازبکستان و مغولستان سفر کند. انتظار می‌رود در صورت فراهم شدن شرایط، وی به صورت برخط در این نشست شرکت کند.

به طور معمول، ژاپن احتمال وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۸ یا ۹ ریشتر را در ۳۰ سال آینده بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تخمین می‌زند که «یک در هزار» احتمال وقوع زلزله در هر هفته وجود دارد.

اما طبق توصیه آژانس هواشناسی ژاپن، این احتمال به «یک در چند صد» افزایش یافته است.

به گزارش ان‌اچ‌کی، برخی از فروشگاه‌ها در استان شیزوکا کمبود عرضه کالاها را گزارش کرده‌اند، زیرا مشتریان آب معدنی و بسته‌های برنج را ذخیره کرده‌اند. تابلویی در یکی از فروشگاه‌ها نوشته است: در پی گزارش‌های مربوط به زمین‌لرزه نانکای، در حال حاضر آب معدنی نداریم و از مشتریان عذرخواهی می‌کنیم.

در این راستا، مقام‌های ژاپنی از مردم خواستند از احتکار پرهیز کنند درحالیکه نگرانی از زلزله بزرگ احتمالی به افزایش تقاضا برای کیت‌های امدادی و مایحتاج روزانه منجر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha