۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۶
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85563473
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

بارش شهابی «برساووشی»، مهمان آسمان شب‌های تابستانی

اصفهان-ایرنا- آسمان این شب‌های گرم تابستانی میزبان بارش شهابی«برساووشی» است و فردا شب که این پدیده نجومی به اوج خود می‌رسد، شانس بیشتری برای دیدن شهاب‌های درخشان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، بارش شهابی هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده‌ای از سنگ‌ها و بقایای باقی‌مانده از دنباله‌دارها در فضا رخ می‌دهد که در این پدیده تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزد و در آسمان قابل مشاهده است؛ در سال چند پدیده بارش شهابی مانند برساووشی و جوزایی اتفاق می‌افتد.

نامگذاری این پدیده نجومی با توجه به صُوَر فلکی‌ که نقطۀ کانونی بارش‌هاست، صورت می‌گیرد و کانون بارش شهابی این شب‌ها، صورت فلکی برساووش است.

برساووشی یکی از جذابترین بارش‌های شهابی است که از ۲۶ تیر تا دوم شهریور روی می‌دهد و در ابتدای دهه سوم اَمُرداد به اوج خود می‌رسد؛ در این رویداد تعداد شهاب‌ها در طول شب افزایش می‌یابد و می‌توان ده‌ها شهاب را در هر ساعت مشاهده کرد.

کارشناس و مدرس مرکز نجوم ادیب اصفهان، اوج بارش شهابی برساووشی در سال جاری را حدود ساعت ۱۸ فردا(دوشنبه ۲۲ اَمُرداد) دانست و گفت: با توجه به اینکه اوج بارش در روز اتفاق می افتد و همچنین ماه تا نیمه شب در آسمان وجود دارد، بامداد دوشنبه ۲۲ اَمُرداد و سه‌شنبه ۲۳ اَمُرداد بهترین زمان رصد بارش شهابی یاد شده است.

حسام لطفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بهترین حالت در اوج بارش شهابی برساووشی احتمال رویت ۹۰ تا یکصد شهاب در هر ساعت وجود دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این شب‌ها، تربیع اول ماه را داریم و روشنایی آن در آسمان تا نیمه شب وجود دارد، بنابراین برای رصد بارش شهابی بهتر است که بعد از غروب ماه به آسمان خیره شویم.

«تربیع» به معنای قرار گرفتن ماه در وضعیتی است که نیمی از قرص آن روشن دیده شود.

لطفی ادامه داد: وجود نور ماه در آسمان مانع دید شهاب‌های زیادی می‌شود، بنابراین بهترین زمان برای رصد بارش شهابی بامداد سه‌شنبه تا قبل از اذان صبح و طلوع آفتاب است.

وی به علاقه‌مندان نجوم توصیه کرد که برای رصد بهتر این پدیده به خارج از شهر و به دور از آلودگی نوری بروند تا بتوانند شهاب‌های کم نورتر را نیز مشاهده کنند.

لطفی با بیان‌اینکه موقعیت خوبی در کشورمان بویژه در آسمان مناطق کویری برای مشاهده بارش شهابی وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای یافتن کانون بارش که صورت فلکی برساووش است می‌توان از صورت فلکی «ذات‌الکرسی» کمک گرفت ولی برای مشاهده شهاب‌ها باید اطراف کانون بارش و بالای سر را بیشتر مورد توجه قرار داد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در صورتیکه مسیر حرکت شهاب‌ها را امتداد دهیم همگی در نقطه‌ای همدیگر را قطع می‌کنند که به آن «کانون بارش» می‌گویند.

ذات‌الکُرسی، صورت‌ فلکی است که پیکر «W»(دبلیو) شکل آن به آسانی قابل مشاهده بوده و ۲ ستارهٔ انتهایی آن راهنمای خوبی برای پیدا کردن صورت فلکی اسب بزرگ است.

علاقه‌مندان به عکاسی نیز می‌توانند این شب‌ها تصاویر زیبا و خیره‌کننده‌ای از بارش شهابی ثبت کنند و برنامه‌هایی در نقاط مختلف کشور برای رصد و تصویربرداری از این پدیده نجومی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha