۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 898
کد خبر: 85563492
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانواده مقتول در البرز ۴۵ زندانی را آزاد کرد

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۹
کد خبر: 85563492
خانواده مقتول در البرز ۴۵ زندانی را آزاد کرد

کرج - ایرنا - رییس کل دادگستری البرز گفت: یک خانواده مقتول در این استان پس از دریافت مبلغ ۴۵ میلیارد ریال بابت بخشش قاتل، در یک اقدام غیرمنتظره ۴۵ زندانی را آزاد کرد.

به گزارش ایرنا از دادگستری البرز، "حسین فاضلی هریکندی" روز شنبه در آیین آزادی این زندانیان گفت: پس از تامین این مبلغ از سوی خیرین، اولیای دم در یک اقدام غیرمنتظره ضمن اعلام گذشت قطعی از حق قصاص نفس، درخواست کردند تا مبلغ جمع آوری شده برای آزادی زندانیان مالی و غیرعمد استفاده شود.

وی بیان کرد: با بخشش این خانواده فرد قاتل پس از ۱۹ سال حبس از زندان آزاد شد ضمن آنکه ۴۵ زندانی دیگر به آغوش خانواده های خود بازگشتند.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه در بین آزادی‌های امروز تعداد ۱۳ نفر کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال و ۱۷ نفر بالای یک میلیارد ریال محکومیت مالی داشتند، افزود : تعداد چهار زندانی کمتر از ۳۰ سال و مابقی بین ۳۰ تا ۵۰ ساله هستند که برخی از آن‌ها به جهت محکومیت مالی و بدهی تا ۱۵ سال در زندان بودند و امروز آزاد شدند.

رهایی ۹ محکوم به قصاص نفس در سال ۱۴۰۳

رییس کل دادگستری البرز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۹ محکوم به قصاص نفس در این استان از زندان آزاد شده اند،افزود: با تلاش شعب شوراهای حل اختلاف، واحد مددکاری زندان و شعب اجرای احکام کیفری دادسراهای استان البرز، ۱۸محکوم به قصاص نفس در سال ۱۴۰۲ از مجازات رهایی یافتند که در مقایسه با سال قبل از آن که ۹ نفر بوده، افزایش ۱۰۰ درصدی گذشت از قصاص نفس محقق شد .

وی در تشریح اقدامات انجام شده منتهی به آزادی ۴۶ زندانی در روز جاری بیان کرد: اقدام امروز ناشی از روحیه گذشت و ایثار اولیای دم در پرونده قتلی است که در آن ۱۹ سال پیش خانم جوانی مرتکب می‌شود و پس از رسیدگی و صدور رای قطعی در انتظار اجرای حکم قصاص نفس بود.

گذشت مشروط اولیای دم از حق قصاص نفس

رییس دادگستری البرز اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده در شعبه ششم اجرای احکام کیفری کرج برای گذشت اولیای دم از حق قصاص، آن‌ها اعلام می‌کنند به شرط دریافت مبلغ مورد نظرشان حاضر به گذشت از حق خود و اعلام رضایت هستند که در ادامه و با توجه به عدم بضاعت مالی خانواده محکوم، با ظرفیت ایجاد شده، تلاشی از سوی تعداد زیادی از مردم و خیرین برای جمع‌آوری این مبلغ شکل می‌گیرد و حدود۴۵ میلیارد ریال جمع‌آوری شد.

پیگیری برای توافق در ۹ پرونده قصاص نفس

فاضلی هریکندی با تقدیر از خیرین و خانواده مقتول که ضمن گذشت از حق قصاص با مبلغ جمع آوری شده نیز اقدام به آزادی ۴۵ زندانی دیگر کرده و زمینه بازگشت آن‌ها را به آغوش خانواده و جامعه فراهم کردند، متذکر شد: در حال حاضر پرونده تعداد ۹ محکوم به قصاص نفس در واحدهای اجرای احکام دادسراهای استان البرز با تقاضای اولیای دم و توافق مشروط آن‌ها با محکومین، در حال پیگیری برای انجام توافقات به منظور اعلام گذشت قطعی و بدون قید و شرط اولیای دم از اجرای قصاص نفس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha