طلایی‌ترین نقره‌ المپیک ۲۰۲۴

۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۷
کد خبر: 85563527
طلایی‌ترین نقره‌ المپیک ۲۰۲۴

شهرکرد- ایرنا - تکواندو یک رشته رزمی و دفاع شخصی آسیایی است که مانند کشتی و جودو ، جهانی شد و در ادوار المپیک زمان برگزاری آن روزهای آخر بازی‌هاست، المپین‌ها روزهای آخر المپیک را روزهای صید مدال برای ورزشکاران می‌دانند.

به گزارش ایرنا، در روزهای آخر المپیک به طور معمول بین ۲۰ تا ۳۰ مدال در رشته‌های مختلف توزیع می شود و بیشتر قهرمانان رکوردار در این رشته‌ها به میدان می‌آیند.

تکواندو یکی از همین رشته‌های مدال‌آور است در بخش کیورگی یا همان " مبارزه " مانند کشتی و جودو، مدال‌ها در اوزان مختلف توزیع می‌شود که در المپیک پاریس ۲۰۲۴ نیز ۱۲۸ نفر از بهترین‌های تکواندو جهان برای کسب مدال با هم مبارزه کردند.

تکواندو با اینکه یک رشته ورزشی آسیایی و کره‌ای قلمداد می‌شود، اما اکنون در بیشتر کشورهای جهان دارای فدارسیون است و در المپیک پاریس از همه قاره‌ها در این رشته ورزشی نمایندگانی حضور داشتند.

طلایی‌ترین نقره‌ مدال المپیک ۲۰۲۴

برای مبارزه در رشته ورزشی تکواندو از قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ اما لوازم دارای ایمنی مثل کلاه و هوگو استفاده می‌شود و در آن زمان بسیار فشرده و محدود است به همین دلیل ورزشکاران باید در کمتر ثانیه‌ تصمیم به حمله و دفاع همزمان داشته باشند و ضربات پا باید توسط کف پا و پاشنه پا به حریف وارد شود.

به دلیل فرم(استایل) دفاعی تکواندو، در این نوع مسابقات ورزشکاران تکواندو مبارزات بسیار سختی نسبت به سایر رشته ها ورزشی دارند چرا که زمان برای طراحی حمله و دفاع در میدان مبارزه برای ورزشکاران بسیار محدود است.

طلایی‌ترین نقره‌ مدال المپیک ۲۰۲۴

نقره‌ای به ارزش طلا

تکواندو ایران چهار سال پیش در المپیک ۲۰۲۰ توکیو که تحت تاثیر شیوع ویروس کووید۱۹ بود و همه جهان در هراس توزیع کرونا بودند، عملکرد ناامیدوارکننده‌ای را تجربه کرده بود.

در حالی که از المپیک ۲۰۰۰ به بعد نام ورزشکاران رشته تکواندو ایران در جدول توزیع مدال‌ها همیشه می‌درخشیدند اما در المپیک سرزمین آفتاب تابان، تکواندوکاران ایران نمایشی غم‌انگیز و ناامیدکننده در توکیو داشتند یک تراژدی غمگین سالیان بعد کارشناسان این رشته درباره آن جبهه گیری زیادی داشتند.

در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی که تکواندو وارد بازی های شد نخستین مدال ایران توسط هادی ساعی صید شد و در ۲۰۰۴ آتن هادی ساعی طلا و یوسف کرمی برنز را برای ایران به ارمغان آوردند.

در المپیک پکن باز هم هادی ساعی بود که در ۲۰۰۸ پکن طلا توسط هادی ساعی کسب کرد و در
۲۰۱۲ لندن یک نقره توسط محمد باقری معتمد رسید و در نهایت در المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل یک برنز توسط کیمیا علیزاده به عنوان نخستین مدال بانوان برای ایران در جدول توزیع مدال‌ها ثبت شد.

اما هشت سال بعد درست در المپیک ۲۰۲۴ فضا برای ایران متفاوت شد و هادی ساعی یکی از دارندگان سه مدالی تکواندو در راس فدراسیون قرار گرفت و پرونده این رشته ورزشی با چهار ورزشکار و چهار مدال بسته شد.

یک طلا سهم آرین سلیمی، یک نفر سهم مهران برخورداری در بخش مردان و یک نقره سهم ناهید کیانی و یک نقر سهم مبینا نعمت‌زاده در بخش زنان در المپیک ۲۰۲۴ برای ایران شد که در نوع خود بسیار مهم است.

در این بین صید مدال نقره توسط ناهید کیانی دختر اهل چهارمحال و بختیاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود چرا که یک رکورد بود و به عنوان نخست بانوی نقره‌ای ایران در ورزش المپیک لقب گرفت.

ناهید کیانی که اصالت او به چهارمحال و بختیاری بر می‌گردد و از این استان تکواندو را آغاز کرد و حال مدال نقره او در المپیک به اندازه طلا برای ورزش ایران دارای ارزش است.

ناهید کیانی در مبارزات خود در المپیک پاریس ضربه چپ خوب را روی حریفان زد، ضربه "پانده دولیو چاگی" او در فینال وزن منفی ۵۷ مقابل قهرمان کره‌ای در نوع خود قابل توجه بود.

این نقره برای کاروان ورزشی المپیک ایران بسیار مهم بود چرا که نخستین مدال ایران در این سطح بود که نصیب بانوان ورزشکار شده است.

هادی ساعی سال گذشته در سفر به چهارمحال و بختیاری در گفت و گوی اختصاصی اعلام کرده بود که در المپیک ۲۰۲۴ به طور حتم مدال خواهیم گرفت و اکنون گفته او محقق شده است.

برای ورزشکاری که از چهارمحال و بختیاری آغاز کرد

ناهید کیانی ورزشکار جوانی است که ورزش خود را مانند برخی دیگز از قهرمانان چهارمحال و بختیاری که از این استان مهاجرت کردند، از استان کم برخوردار شروع کرد.

عموی ناهید کیانی که مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری است می‌گوید: ناهید ورزشکار با اخلاق و بسیار پر تلاشگر است که از خانواده ورزشی به این رشته رسیده است.

خسرو کیانی در گفت و گو با ایرنا افزود: ناهید کیانی تا دبستان در چهارمحال و بختیاری در شهر فرخشهر و شهرکرد درس می‌خواند و ورزش می‌کرد و برای سرافزاری ایران همیشه به دنبال کسب مدال بوده است.

وی گفت: یکی از دلایلی که خانواده کیانی به اصفهان و سپس به تهران مهاجرت کردند به دنبال رسیدن به امکانات بهتر در رشته ورزشی بودند تا بتواند در میادین ورزشی موفق باشد.

به گزارش ایرنا، تکواندوی ایران با عملکردی قابل قبول و تحسین‌برانگیز با چهار نماینده به چهار مدال رسید تا رکوردی بی سابقه در المپیک در این رشته برای کشور رقم بزند.

علاوه بر طلای آرین سلیمی، مبینا نعمت‌زاده در وزن منهای ۴۹ کیلوگرم به مدال برنز رسید. ناهید کیانی در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم و مهران برخورداری هم در وزن منهای ۸۰ کیلوگرم به مدال خوش رنگ نقره دست یافتند.

چهارمحال و بختیاری پیش از این نیز ورزشکارانی در المپیک از جمله عباس صمیمی شلمزاری، سجاد مرادی، محمد ارزنده، روح الله عسگری، محمد صمیمی در دوومیدانی و بهنام یخچالی و محمد جشمیدی در بسکتبال و در پاراالمپیک نیز طیبه جعفری و نسرین فرهادیان را نیز داشت.

طلایی‌ترین نقره‌ مدال المپیک ۲۰۲۴

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha